ASSESSMENT OF THE IMPACT OF ICT ON THE EFFICIENCY OF STUDYING BIOLOGY IN AN INSTITUTION OF GENERAL SECONDARY EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-1-1

Keywords:

distance learning, ICT, Biology lessons, online lesson, informatization, electronic resources.

Abstract

The article presents the results of the impact of ICT on the effectiveness of studying Biology in an Institution of General Secondary Education. The expediency of using information technologies in lessons to obtain high results is considered. To understand Biology, it is important to observe living natural objects, study their structure, etc. It is sometimes impossible to do this during a lesson, especially during distance learning, but modern information and communication technologies provide such an opportunity. With the help of computer technologies, it is possible to present video materials with the demonstration of natural objects. In addition, specially developed educational information aids facilitate the process of knowledge formation, its consolidation and checking the level of information assimilation. Studies have shown that the use of ICT increases students' motivation, improves knowledge acquisition, stimulates cognitive activity, develops critical thinking and creative potential. Various ICT methods and tools that can be used to improve the effectiveness of studying Biology are also considered. These include websites, computer programs, simulations, videos, virtual labs, and other interactive resources. The use of these tools allows you to gain deeper practical knowledge, as well as develop independent work skills and communication skills, allow you to receive educational material at any place and time, and contribute to the individualization of education. The need to integrate ICT into the educational process to improve the quality of biological education is emphasized. The use of ICT in Institutions of General Secondary Education can be an effective means of attracting students to the study of Biology, increasing their cognitive activity, expanding access to current information and teaching digital literacy.

References

Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках біології як засіб посилення мотивації учня до навчальної діяльності / С.С. Кашу, Г.О. Євтушенко, Г.M. Тішакова. Молоді вчені: гіпотези, проєкти, дослідження : збірник наукових праць. Старобільськ, 2019. 72 с.

Заболотний В.Ф., Гулівар І.О. Використання інформаційних технологій у навчальному процесі. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць. Київ – Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2007. 68–72 с.

Міронець Л.П. Використання комп’ютерних технологій у шкільному курсі біології. Суми : Вид-во «Шкільний світ», 2007. С. 3–5.

Цимбалюк О.Б. Точки дотику інформаційних технологій та біології : навчально-методичний посібник. Березнівський навчально-виховний комплекс «Економіко-гуманітарний ліцей – загальноосвітня школа I‑II ступенів». Березне, 2018. 30 с.

Тасенко О.В. Використання комп’ютерів у викладанні хімії та біології. Комп’ютер у школі та сім’ї : науково-методичний журнал. Миколаїв, 2007. 16–18 с.

Фоміних Н.Ю. Сутність поняття «інформаційно-комунікаційні технології» та їх значущість на сучасному етапі інформатизації освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : збірник наукових праць / наук. ред. Сущенко Т.І. та ін. Запоріжжя, 2009. Вип. 5 (58). С. 396–400.

Водолажченко Т.В. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках біології. Навчально-методичний вісник. 2015. № 15. Харків, 2015. С. 9.

Головцова М.Ф. Використання ІКТ на уроках біології. Директор школи : науковий журнал. Житомир, 2011. 13–15 с.

Швачич Г.Г., Толстой В.В. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології : навчальний посібник. Дніпро : НМетАУ, 2017. 230 с.

Кошеленко Ю.В. Впровадження комп’ютерів у навчальний процес учнів старшої школи. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі : матеріали Міжнародної науково- практичної конференції (ХХІІІ Каришинські читання), м. Полтава, 19–20 травня 2016 р. С. 185–188. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/17727/1/74.pdf.

Кравченко К.А. Використання інформаційно-комп’ютерних технологій на уроках біології. Природничі науки і освіта : збірник наукових праць природничо-географічного факультету. Умань, 2012. С. 117–120. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/143/1/Vykorystannia%20informatsiinokompiuternykh% 20tekhnolohii%20na%20urokakh%20biolohii.pdf.

Зубрик Т.В. Слухова сенсорна система. Тест. Освітній проєкт «На урок». 2020. URL: https://naurok.com.ua/test/sluhova-sensorna-sistema-65805.html.

Development of creative potential of future teachers – Strategy for improving the quality of higher pedagogical education / L.V. Kondrashova, M.M. Kondrashov, N.O. Chuvasova, N.A. Kalinichenko, H.V. Deforzh. Revista Educação & Formação. Fortaleza. 2020. V. 5 № 3. P. 1–15. URL: https://revistas.uece. br/index.php/redufor/article/view/3292/2917.

Published

2023-08-18