ПРО КОНЦЕПТУАЛЬНІ ПІДХОДИ ДО ФОРМУВАННЯ МОДЕЛЬНОГО ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ ПРИРОДНИЧИХ НАУК
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-2-5Ключові слова:
інтеграція, природничі науки, профільна освіта, інтегрований курс, концепція, модельний інтегрований природничий курс академічного спрямуванняАнотація
У статті розглядається проблема створення модельного інтегрованого природничого курсу для запроваджуваного з 2027 року рівня профільної середньої освіти. Матеріали статті окреслюють актуальність порушеної в статті проблематики, що лежить у контексті останніх наукових досліджень і напрямів розвитку вітчизняної педагогічної думки з питань інтеграції в освітньому просторі. Аналіз публікацій з теми дослідження дав змогу встановити факт відсутності єдиного підходу до розуміння поняття «інтеграція», а отже, це є підставою подальшого дослідження теми. Державний стандарт профільної середньої освіти в контексті його цілепокладання, закладених потенціальних можливостей для розкриття змісту освітніх галузей, дає автору широкі можливості моделювання тієї конструкції, яка може бути реалізована при побудові структури та змісту природничої освітньої галузі. Зокрема, у статті розкриваються потенціальні моделі організації навчання природничої освітньої галузі на профільному рівні. Автор припускає, що найбільш поширеною в освітньому процесі буде модель інтегрованого курсу природничих наук. Для її створення в основу пропонується покласти такі принципові концептуальні положення: інтегративність природничих наук та інших галузей як стрижневий принцип; опанування науки як діяльності та процесу пізнання; формування цілісної природничо-наукової картини світу; зміст має формуватися на стрижневих фундаментальних поняттях, теоріях, концепціях; антропоцентризм як ключовий принцип діяльності людини та середовищем проживання; розуміння тенденцій у розвитку технологій, виробництва, економіки; формування цілісного світогляду у зв’язку з іншими галузями знань. На основі сформульованих принципів пропонується концепція формування модельного інтегрованого природничого курсу академічного спрямування та напрями подальших досліджень цієї теми.
Посилання
Бабенко А. Л. Сутність і зміст понять «інтеграція» та «інтеграційне заняття». Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2015. Вип. 37. С. 9–12. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2015_37_3
Грицай Н., Голотюк К. Реалізація інтегративного підходу у сучасній природничій освіті України. Актуальні питання та перспективи інноваційного розвитку науки та освіти в умовах євроінтеграції: зб. тез доповідей учасн. Міжнар. наук.-практ. конф. м. Рівне. 14 листоп. 2024 р. Міжнар. економ.-гуманіт. ун-т ім. акад. Степана Дем`янчука. Рівне : МЕГУ, 2024. Ч ІI. С. 21–22. URL: https://dspace.megu.edu.ua:8443/jspui/handle/123456789/5368
Гуз К. Ж. Теоретичні та методичні основи формування в учнів цілісності знань про природу. Полтава : Довкілля-К, 2004. 472 с.
Дробін А. А. Теоретичні аспекти змісту навчальної дисципліни «Природничі науки»: проблеми та перспективи. Витоки педагогічної майстерності: журнал Полтав. нац. пед. ун-т імені В.Г. Короленка. Серія «Педагогічні науки». 2020. Вип. 25. С. 91–97. URL: https://doi.org/10.33989/2075-146x.2020.25.223199
Засєкіна Т. М. Інтеграція в шкільній природничій освіті: теорія і практика : монографія. Київ : Педагогічна думка, 2020. 400 с.
Ільченко В. Р. Роль інтеграції в реформуванні змісту загальної середньої освіти. Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики (до 25-річчя НАПН України): збірник наукових праць. Київ : Сам, 2017. 399 с. С. 206–210. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/713856/1/%D0%86%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%92.%D0%A0.%20%D0%A0%D0%BE%D0%BB%D1%8C%20%D1%96%D0%BD%D1%82%D0%B5%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%97%20%D0%B2%20%D1%80%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D1%83%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%96%20%D0%B7%D0%BC%D1%96%D1%81%D1%82%D1%83%20%D0%B7%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%BE%D1%97%20%D1%81%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%B4%D0%BD%D1%8C%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8-pages-207-211.pdf
Інтегративний функціонально-галузевий підхід як чинник прогнозування і побудови моделей педагогічної природничо-наукової освіти: монографія / М. Т. Мартинюк та інші. Умань : ФОП Жовтий О. О., 2013. 174 с.
Коршевнюк Т. В., Абрамчук О. М., Добростан О. В. Стратегії інтеграції міждисциплінарних підходів у викладанні біології для підвищення критичного мислення здобувачів освіти. Педагогічна академія: наукові записки. 2024. Вип. 8. С. 34–41. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.12820105
Мельничук С. Г. Короткий термінологічний словник з педагогіки. Кіровоградський держ. Педагогічний ун-т ім. Володимира Винниченка : Кіровоград, 2004. 34 с.
Про затвердження Державного стандарту профільної середньої освіти : Постанова КМУ від 25.07.2024 р. № 851. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/851-2024-%D0%BF#Text
Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти : Постанова КМУ від 30.09.2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text
Про освіту : Закон України від 05.09.2017 р. № 2145-VIII / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 р. № 463-IX / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text
Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року : Розпорядження КМУ від 14.12.2016 р. № 988-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/988-2016-%D1%80#Text
Степанюк А. В. Формування цілісних знань школярів про живу природу: монографія. Тернопіль : Вектор, 2012. 228 с.
Теоретичні та методичні засади інтеграції природничо-наукової освіти основної школи : посібник. Ільченко В. Р. та ін. Київ : Сам, 2017. 320 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






