ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ МОТИВАЦІЇ СТЕЙКХОЛДЕРІВ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ: КОГНІТИВНИЙ, ЕМОЦІЙНИЙ ТА ПОВЕДІНКОВИЙ ВИМІРИ В КОНТЕКСТІ ГЛОБАЛЬНИХ ТЕНДЕНЦІЙ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-2-4Ключові слова:
стейкхолдери, мотивація, когнітивний вимір, емоційний вимір, психологічний супровід, заклади вищої освітиАнотація
Статтю присвячено теоретичному обґрунтуванню мотиваційних механізмів залучення стейкхолдерів у процеси розвитку та реформування вищої освіти в умовах глобальних трансформацій. У межах дослідження проаналізовано сучасні наукові підходи до інтерпретації мотивації в когнітивному, емоційному та поведінковому вимірах, що дало змогу інтегрувати їх у єдину концептуальну рамку. Особливу увагу приділено специфіці взаємодії ключових груп стейкхолдерів (адміністративний корпус, науково-педагогічні працівники, здобувачі освіти, представники бізнесу та громадських організацій) у контексті освітніх реформ та міжнародних тенденцій. Емпіричний етап дослідження спрямовано на виявлення типових мотиваційних моделей і бар’єрів, характерних для різних категорій стейкхолдерів, з урахуванням соціокультурних, інституційних і професійних чинників. Отримані результати свідчать, що ефективність залучення до трансформаційних процесів зумовлюється комплексом внутрішніх та зовнішніх детермінант – від наявності чітких комунікаційних стратегій і високого рівня інституційної довіри до можливостей особистісно-професійного зростання та відчуття суб’єктності в ухваленні рішень. Результати дослідження мають теоретичну та прикладну значущість для розроблення інституційних стратегій, спрямованих на підвищення ефективності освітніх реформ шляхом гармонізації інтересів і потреб усіх суб’єктів освітнього середовища. Запропоновано створити комплексну систему підтримки, яка містить цільові комунікаційні стратегії, розвиток мотиваційного лідерства та залучення стейкхолдерів до спільного ухвалення рішень. Подальші дослідження доцільно зосередити на вивченні міжкультурних та інституційних особливостей мотиваційних моделей стейкхолдерів, а також на аналізі впливу глобальних освітніх трансформацій на когнітивний, емоційний і поведінковий компоненти їх мотивації.
Посилання
Ryan R. M., Deci E. L. Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York: The Guilford Press, 2020. 756 p.
Schunk D. H., Pintrich P. R., Meece J. L. Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. 5th ed. Boston: Pearson Higher Ed, 2022. 592 p.
Ковальчук В. Г. Мотивація як фундаментальна складова управління підприємством. Економіка та право. 2018. № 3. С. 80–85.
Ковальський В., Пушкар О., Кравченко Н. Механізм управління мотивацією персоналу логістичного підприємства. Економіка та суспільство. 2020. № 22. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2020-22-13
Присвітла О. В. Сутність формування мотиваційного механізму в системі стратегічного управління людськими ресурсами. Економічний простір. 2020. № 164. С. 101–105. DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/164-17
Колот А. М. Мотивація персоналу: підручник. Київ : КНЕУ, 2002. 337 с.
Rani A., Singh R. Psychological Capital as a Predictor of Well-Being among Police Personnel. Indian Journal of Psychological Science. 2023. Vol. 16, №. 1. P. 22–27.
Грей Ю. Науково-методичні підходи до формування мотиваційного механізму як засобу досягнення цілей управління розвитком підприємства. Економічний дискурс. 2019. № 1(2). С. 121–131. DOI: https://doi.org/10.36742/2410-0919-2019-2-12
Маргасова В. Г. Мотиваційний механізм у сфері управління людськими ресурсами на державній службі в Україні: особливості реалізації та вектори вдосконалення. Публічне управління і адміністрування в Україні. 2023. Вип. 38. С. 189–194. DOI: https://doi.org/10.32782/pma2663-5240-2023.38.34
Малазонія С. В., Лукіянчук А. М., Скидан Р. О. Психологічні механізми формування та розвитку мотиваційних властивостей особистості в дослідженнях сучасних психологів. ГАБІТУС. 2023. Вип. 47. С. 217–231. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.47.22
Бевз Г. М., Кравчук С. Л. Нова українська школа: соціально-психологічні технології підтримки: практичний посібник. Кропивницький: Імекс-ЛТД, 2021. 162 с.
Савіна О. Ю., Шепіль М. О., Колоскова І. В., Косенчук В. О., Бірюк В. В., Фаріонов В. М. Дослідження стресостійкості стейкхолдерів закладів фізичної культури і спорту. Гуманітарний вісник НУК. 2022. Вип. 14. С. 54–61.
Baloch M. A., Memon M. I., Solangi M. M. Impact of professional development programs on job satisfaction of university faculty members. International Journal of Educational Research. 2023. № 45(2). С. 211–223.
Adler R., Hiromoto T., Suzuki H. Amoeba management and organizational ambidexterity: similarities, differences, and implications for organizational fit and success. International Journal of Productivity and Performance Management. 2020. № 69(2). P. 405–427.
Карпінський Б., Гасюк Р., Базар С. Мотивація як сучасний концепт управлінської доктрини формування державотворчого патріотизму нації в системі публічних органів. Молодий вчений. 2019. 11(75). С. 804–808. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2019-11-75-169
Alghamdi F. Ambidextrous leadership, ambidextrous employee, and the interaction between ambidextrous leadership and employee innovative performance. Journal of Innovation and Entrepreneurship. 2018. № 7(1). P. 1–14.
Hoang T.-H., Le Q. H. A self-regulatory adapting mechanism to changing work setting: Roles of playful work design and ambidexterity. Current Research in Behavioral Sciences. 2024. Vol. 6. P. 100148. DOI: https://doi.org/10.1016/j.crbeha.2024.100148
Arora N. The Influence of Strategic Human Resource Management on Job Satisfaction and Quality of Work Life in Higher Educational Institutions: A Thematic Review Analysis. Indian Journal of Psychological Science. 2024. Vol. 18(1). P. 186–196.
Buhler A. Strategic HRM and Employee Well-being in Higher Education Institutions. Educational Management Administration & Leadership. 2021. № 49(1). P. 57–75.
Baptiste N. R. The Influence of Technology on Work-Life Balance in the Digital Era. Journal of Work and Technology. 2020. № 23(4). P. 210–227.
Dembitska S., Kobylianskyi O., Kobylianska I., Stavnycha N., Puhach V. The Use of Simulation Games in the Process of Training Specialists in the Conditions of Distance Learning / In: Auer M. E., Rüütmann T. (eds.) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, vol. 1281. Cham: Springer, 2025. P. 95–102. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-83520-9_9
Dembitska S., Kobylianskyi O., Nahorniak S., Puhach V., Tatarchuk V. Usage of Artificial Intelligence for the Individualization of Learning in the Institutions of Higher Education / In: Auer M. E., Rüütmann T. (eds.) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, vol. 1260. Cham: Springer, 2025. P. 199–207. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-85652-5_21
Kobylianskyi O., Kobylianskyi Y., Dembitska S., Kobylianska I., Pinaieva O. Training of Specialists in the Sphere of Renewable Energy in the Conditions of Blended Learning for the Needs of the Regional Economy / In: Auer M. E., Rüütmann T. (eds.) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, vol. 1280. Cham: Springer, 2025. P. 3–15. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-83523-0_1
Puhach V., Dembitska S., Kobylianskyi O., Kobylianska I., Moskovchuk O. Development of Students Support Strategies in Digital Educational Environment by Means of Artificial Intelligence / In: Auer M. E., Rüütmann T. (eds.) Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility. ICL 2024. Lecture Notes in Networks and Systems, vol. 1260. Cham: Springer, 2025. P. 208–215. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-031-85652-5_22
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






