МЕТОДИЧНИЙ СКЛАДНИК ХУДОЖНЬО-ГРАФІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-17Ключові слова:
художньо-графічна підготовка, методичний складник, технологічна освіта, мистецька освіта, креативні компетентності, цифрові технології, педагогічна підготовкаАнотація
У статті розглянуто методичний складник художньо-графічної підготовки здобувачів вищої освіти в контексті сучасних освітніх стандартів. Актуальність теми зумовлена дедалі вищими вимогами суспільства до рівня художньо-графічної компетентності майбутніх учителів технологій та мистецьких дисциплін, що передбачає формування в них креативних навичок, естетичного смаку та здатності застосовувати художні техніки в професійній діяльності. Міжнародні освітні документи наголошують на важливості розвитку культурної та художньої компетентності як однієї з ключових у навчанні впродовж життя. Водночас є низка проблем, пов’язаних із невідповідністю між запитами суспільства щодо художньо-графічної підготовки педагогів та фактичним рівнем сформованих компетентностей у випускників закладів вищої освіти.Метою статті є аналіз методичних аспектів художньо-графічної підготовки студентів педагогічних спеціальностей, характеристика сучасних підходів і технологій навчання та визначення шляхів удосконалення змісту художньо-графічної підготовки в закладах вищої освіти. Установлено роль графічної підготовки в професійній діяльності майбутніх педагогів та обґрунтовано необхідність інтеграції традиційних і цифрових графічних технік у навчальний процес.Здійснено аналіз освітніх програм і навчальних планів педагогічних спеціальностей, що містять дисципліни художньо-графічного спрямування. Виокремлено ключові методи навчання, зокрема поетапне опанування художньо-графічних технік, проєктне навчання, використання інтерактивних методів і цифрових технологій у художній освіті. Розглянуто питання формування в студентів творчого мислення та практичних навичок графічного зображення, які необхідні для їхньої професійної діяльності.Проведений аналіз наукової літератури та методичних підходів дає змогу зробити висновок про необхідність модернізації навчальних програм, розширення обсягу практичних занять та впровадження міждисциплінарних зв’язків у процес художньо-графічної підготовки. Запропоновано вдосконалити методичний складник шляхом інтеграції сучасних педагогічних технологій, зокрема цифрових інструментів графічного дизайну та мультимедійних засобів. Так, методичний складник художньо-графічної підготовки здобувачів вищої освіти є комплексною системою, що потребує оновлення з урахуванням сучасних тенденцій розвитку мистецької освіти. Зміни в освітньому процесі мають бути спрямовані на підготовку педагогів нового покоління, які здатні ефективно поєднувати традиційні художні техніки із цифровими технологіями та розвивати креативні компетентності учнів.
Посилання
Бойчук В. М. Необхідність художньої освіти як методологічної основи художньо-графічної підготовки майбутніх учителів технологій. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2015. Вип. 42. С. 163–167.
Бойчук В. М. Теоретичні і методичні основи художньо-графічної підготовки майбутнього вчителя технологій : автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Вінниця, 2017. 40 с.
Карпенко Н. А. Психологія творчості. Львів : ЛьвДУВС, 2016. 155 с.
Орлов В. Ф. Професійне становлення вчителів мистецьких дисциплін : монографія / за заг. ред. І. А. Зязюна. Київ : Наукова думка, 2003. 262 с.
Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька : навч. посібник. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2005. 358 с.
Твердохлібова Я. М. Дидактичні умови художньо-графічної підготовки вчителів образотворчого мистецтва. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. 2014. № 9. С. 252–266.
Твердохлібова Я. М. Методика художньо-графічної підготовки майбутнього вчителя образотворчого мистецтва : дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Одеса, 2018. 251 с.
Туманов І. М. Рисунок, живопис, скульптура: теоретико-методологічні основи комплексного навчання : навч. посібник. Львів : Аверс, 2010. 272 с.
Ageyenko T., Korsikova K., Nikulenko S. The significance of calligraphy training for the future teacher in the context of art and graphic competence. ScienceRise: Pedagogical Education. 2023. № 5(56). С. 29–33.
Fursykova T., Chystiakova L., Shlianchak S., Kravchenko O., Kuris Y. Inteligencia artificial y nuevas formas de gobierno en la era digital: Artificial intelligence and new forms of governance in the digital age. Cuestiones Políticas. 2023. 41(76), p. 528–539. https://doi.org/10.46398/cuestpol.4176.31
Gordon J., Halász G., Krawczyk M., Lener T., Michel A. et al. Key competences in Europe: opening doors for lifelong learners across the school curriculum and teacher education. Warsaw: CASE, 2009. (Case Network Reports No. 87). 328 p. 6