ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ КОНЦЕПЦІЇ ТРАВМА-ІНФОРМОВАНОГО НАВЧАННЯ У СУЧАСНІЙ ШКОЛІ

Автор(и)

  • Дарʼя Сергіївна Тінькова Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-4771-6124
  • Анна Валеріївна Ткаченко Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-5326-1840
  • Сергій Семенович Данилюк Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-0656-2413

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-16

Ключові слова:

травма-інформоване навчання, безпечне освітнє середовище, інклюзивна освіта, майбутні вчителі інформатики

Анотація

У статті досліджено концепцію травма-інформованого навчання та її інтеграцію в підготовку майбутніх учителів інформатики. Визначено, що сучасна українська освіта стикається з викликами, pумовленими війною, яка має серйозні наслідки для учнів із травматичним досвідом. Це впливає на емоційний стан та психоемоційне благополуччя учнів, що, своєю чергою, ставить перед педагогами нові завдання щодо підтримки учнів у таких умовах. Описано основні принципи травма-інформованого навчання: безпека, довіра, вибір, співпраця, розширення можливостей. Ці принципи дають змогу створити комфортну та підтримувальну атмосферу, яка дає змогу учням відновлюватися та долати травматичні переживання. Зазначено, що реалізація цих принципів у навчальному процесі сприяє формуванню емпатійного середовища, яке підтримує учнів у складних емоційних ситуаціях і допомагає їм відчувати себе в безпеці.Особливу увагу приділено підготовці майбутніх учителів інформатики, які повинні володіти не лише теоретичними знаннями, а й практичними навичками емоційної стійкості, ненасильницької комунікації та інклюзивного викладання. Для цього важливо включати до освітніх програм активності, що сприяють розвитку навичок саморегуляції, зниження стресу, творчого самовираження та соціальної взаємодії. Зокрема, для студентів, які навчаються за освітніми програмами середньої освіти, пропонуються вправи, спрямовані на покращення емоційного клімату та адаптацію до умов навчання в посттравматичному середовищі. Впровадження принципів травма-інформованого навчання допомагає створити більш адаптивне та чутливе навчальне середовище, яке дає змогу зменшити стресову ситуацію для учнів, даючи їм можливість краще адаптуватися до нових умов. Підкреслено, що формування готовності до впровадження травма-інформованого навчання є ключовим завданням сучасної педагогічної освіти, спрямованої на створення безпечного, підтримувального й інклюзивного середовища для учнів, що, своєю чергою, допомагає їм ефективно адаптуватися до викликів сучасності.

Посилання

Carello J., Butler L. D. Practicing What We Teach: Trauma-Informed Educational Practice. Journal of Teaching in Social Work, 2015. 35(3), 262–278. https://doi.org/10.1080/08841233.2015.1030059

Davidson, Sh Trauma-Informed Practices for Postsecondary Education: A Guide. URL: https://www.uhs.wisc.edu/wp-content/uploads/2021/11/trauma-informed-practices-postsecondary-508.pdf

Harris M., Fallot R. D. Using trauma theory to design service systems. San Francisco, CA: Jossey-Bass. 2001. 103 p.

Hoch A., Stewart D., Webb K., Wyandt-Hiebert M A. Trauma-informed care on a college campus. Presentation at the annual meeting of the American College Health Association, Orlando, FL. 2015.

Mortaloni Nicholas, Degeneffe Charles, Perez Dilcie, Tucker Mark. Creating a Trauma-informed College Model for Improving Student Success. Community College Journal of Research and Practice. 2022. 47. 10.1080/10668926.2022.2050840.

Головатенко Т. Реалізація принципів травма-інформованого середовища на уроках англійської мови у початкових класах: метааналіз зарубіжних практик. Педагогічна освіта: Теорія і практика. Психологія. Педагогіка. 2023. Вип. 39 (1). С. 80–86.

Головатенко, Т. Тенденції підготовки вчителів до впровадження травма-інформованого навчання: досвід розвинених країн. Освітологія, 2023. Вип. 12(12). C. 42–54.

Джурило А. Застосування концепції травма-інформованого навчання для створення безпечного освітнього середовища. Безпечне освітнє середовище: нові виклики та сучасні рішення в умовах воєнного і повоєнного часу: матер. ІІ Всеукр науково-практ., конф., 01 березня 2024 р., Тернопіль. С. 32–36.

Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти»: наказ Міністерства освіти і науки України №1225 від 29.09.2024. URL: https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/646-ilovepdf_merged.pdf

Ташкінова О., Пономарьова Л., Роговська О. Проблеми та перспективи запровадження травма-чутливого викладання в закладах вищої освіти України. Людинознавчі студії. Педагогіка. 2024. Вип. (49). C. 61–68. https://doi.org/10.24919/2413-2039.17/49.9.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27