ІНТЕГРАЦІЯ МАТЕМАТИКИ ТА ЕКОНОМІКИ: ДЕКСКРИПТИВНА СТАТИСТИКА В ЗАДАЧАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-13Ключові слова:
інтегративний підхід, задачі інтегративного змісту, математика, економіка, дескриптивна статистикаАнотація
Статтю присвячено розгляду основних аспектів застосування дескриптивної статистики для розв’язання економічних задач. Зазначено, що методи описової статистики є важливим інструментом аналізу економічних процесів, оскільки дають змогу систематизувати дані, визначати основні закономірності та робити обґрунтовані висновки. Розглянуто ключові статистичні показники, зокрема середні величини, міри розсіювання, асиметрії та ексцесу, а також їх роль в ухваленні рішень в економічній сфері. У статті також приділено увагу застосуванню графіків та гістограм для візуалізації результатів розв’язання задач.Окрему увагу приділено практичній задачі, яка спрямована на підготовку майбутніх учителів математики та економіки. У статті розглянуто задачу економічного змісту щодо обсягів реалізації супермаркетом товарів обраної групи протягом місяця продажів. Аналіз продажів проведено з використанням інструмента «Описова статистика», що входить до надбудови «Пакет аналізу». Запропонований підхід демонструє, як використання дескриптивної статистики сприяє кращому розумінню реальних економічних процесів та розвитку аналітичного мислення в студентів. На основі конкретного прикладу показано ефективність статистичних методів у дослідженні змін економічних показників, їх прогнозуванні та оцінюванні ризиків.У статті сформульовано висновки щодо особливостей реалізації інтегрованого підходу в підготовці майбутніх учителів математики та економіки, щодо закономірності вибору обсягу компонентів реалізації інтегративного підходу, а також щодо необхідності формування в майбутніх учителів математики та економіки здатностей інтерпретувати й обчислювати основні статистичні параметри для розуміння взаємозв’язку даних та їхї критичної оцінки.Запропоновані матеріали можуть бути корисними для викладачів економіки та математики, дослідників, а також усіх, хто цікавиться застосуванням статистичних методів у практичній діяльності.
Посилання
Farzam Rozita, Allahdadi Marzieh Developing a Framework for Designing Educational Aids through Games Method in Order to Facilitate Teaching Mathematics for Elementary Students. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2018. 10 (3), 77–90.
Nastja Cotič, Mara Cotič, Darjo Felda, Jurka Lepičnik Vodopivec An Example of Integrated Teaching of Mathematics and Environmental Education in the Second Grade of Basic School. The New Educational Review. 2015. Vol. 41.
Nurulhuda Md Hassan, Saemah Rahman The Problem Solving Skills, Metacognitive Awareness, and Mathematics Achievement: A Mediation Model. The New Educational Review. 2017. Vol. 49. 54–67.
Pehoiu Gica Percept of Teachers Regarding Integration of Education for Environment and Sustainable Development in Primary Schools. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2019. 11 (2), 256–269.
Piriya Somasundram, Sharifah Norul Akmar, Leong Kwan Eu Year Five Pupils’ Number Sense and Algebraic Thinking: the Mediating Role of Symbol and Pattern Sense. The New Educational Review. 2019. Vol. 55. 79–90.
Rizhniak R., Pasichnyk N., Krasnoshchok I., Botuzova Yu., Akbash K. Construction of Theoretical Model for Sustainable Development in Future Mathematical Teachers of Higher Education. Universal Journal of Educational Research. 2020. 8(5). 2079–2089. DOI: 10.13189/ujer.2020.080546
Rizhniak R., Pasichnyk N., Zavitrenko D., Akbash K., Zavitrenko A. The Implementation of an integrative Approach to Learning with use of integrated Images. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2021. 13(1). https://doi.org/10.18662/rrem/13.1/373
Вознюк О. В., Дубасенюк О. В. Цільові орієнтири розвитку особистості у системі освіти: інтегративний підхід : монографія. Житомир, Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 684 с.
Дольнікова Л. В. Інтеграція та систематизація змісту фундаментальних дисциплін у вищій школі як передумова формування фахової компетенції випускника вищої школи. Lviv Polytechnic National University Institutional Repository. С. 345–348. URL: http://ena.lp.edu.ua.
Зимульдінова А. Інтегроване вивчення предметів за галузями знань: навч. пос. Дрогобич : РВВ ДДПУ ім. I. Франка, 2011. 86 с.
Клепко С. Ф. Інтегративна освіта і поліморфізм знання. Київ – Полтава – Харків : ПОІПОПП, 1998. 360 с.
Клочко А. О. Інтегрований підхід як сучасна форма організації навчального процесу. Science and Education a New Dimension. 2013. Vol. 1. С. 85–87. URL: http://seanewdim.com/uploads/3/2/1/3/3213611/ klochko_a._integrated_approach_as_a_modern_form_of_learning_process.pdf
Козловська І. М. Теоретичні та методичні основи інтеграції знань учнів професійно-технічної школи : автореф. дис. ... доктора пед. наук : 13.00.04. Київ, 2001. 60 с.
Нічишина В. В. Інтегративний підхід до вивчення математичних дисциплін у процесі підготовки майбутніх учителів математики : автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04. Кіровоград, 2008. 20 с.
Опачко М. В. Системний та інтегративний підходи в освіті. Методичний посібник. Ужгород, УжНУ, 2016. 69 с.
Пасічник Н. О., Ріжняк Р. Я. Розв’язування математичних задач з реалізацією поліпредметних (економіка, інформатика, математика) інтегративних компонентів. Фізико-математична освіта. 2020. 2 (24). 113–122. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2020-024-2-016.
Пасічник Н. О., Ріжняк Р. Я. Розв’язування шкільних задач інтегративного змісту: математика та економіка. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2023. Випуск 208. С. 43–50. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2023-1-208-43-50
Просіна О. В. Інтеграція в НУШ. Інтегрований підхід в освітньому процесі. Тематичний випуск журналу «Методист». 2018. 2 (74). С. 68–71.
Раков С. А. Математична освіта: компетентнісний підхід з використанням ІКТ. Харків: Факт, 2005. 360 с.
Собко Я. М. Теоретико-методичні основи впровадження інтегративних курсів у професійно-технічній освіті : навч.-метод. посіб. Львів : Норма, 2014. 136 с.
Філь Г., Жигайло М. Інтегроване вивчення предметів гуманітарного циклу за галузями знань як важлива передумова розвитку сучасної науки. Актуальні питання гуманітарних наук. 2015. Вип. 11. С. 310–316. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apgnd_2015_11_46