КОНТРАДИКЦІЇ МАТЕМАТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧИХ НАУК

Автор(и)

  • Тетяна Миколаївна Махомета Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0003-4825-4707

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-12

Ключові слова:

математична підготовка, професійна освіта, методологія професійної освіти, майбутні вчителі, природничі науки, контрадикції

Анотація

Статтю присвячено проблемі математичної підготовки майбутніх учителів природничих наук. Розглянуто контрадикції між теоретичним та практичним складниками цієї підготовки, що виникають в умовах модернізації освітнього процесу. Установлено чотири групи контрадикцій: щодо розуміння ролі математики в освіті; між цілями та змістово-процесуальними складниками математичної підготовки; пов’язані з розривом між теорією та практикою в математичній підготовці; стосовно оцінювання математичної підготовки майбутніх учителів природничих наук з погляду компетентнісної моделі освіти. Проаналізовано причини виникнення та фактори, що зумовлюють ці контрадикції, а також запропоновано шляхи їх вирішення. Досліджено особливості кожної групи й запропоновано шляхи їх вирішення. Зокрема, для подолання розриву між теоретичною та практичною підготовкою запропоновано: залучати студентів до різноманітних видів освітньо-пізнавальної діяльності (практико орієнтовані завдання, навчально-дослідницькі завдання тощо); активніше впроваджувати інноваційні освітні технології (цифрові платформи для навчання математики, прикладні математичні пакети, спеціалізоване програмне забезпечення); враховувати об’єктивні інтеграційні чинники, забезпечуючи міждисциплінарні зв’язки між математичними та природничими дисциплінами; здійснювати підготовку майбутніх учителів до подальшого професійного розвитку, який передбачає безперервне вдосконалення та розвиток математичної компетентності. Указано на необхідність модернізації системи оцінювання математичної підготовки майбутніх учителів природничих наук з використанням сучасних методів оцінювання, як-от тестування засобами цифрових технологій, портфоліо, проєктна діяльність, інтерактивні методи оцінювання, оцінювання за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення.

Посилання

Основи методології та організації наукових досліджень : навч. посіб. / за ред. А.Є. Конверського. Київ: Центр учбової літератури, 2010. 352 с.

Martyniuk M., Makhometa T., Vykhor V., Romanchenko I., Bezuhla Zh., & Stetsula, N. Application Of Smart-Technologies In The Modern Educational Process. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security. 2022. № 4. С. 509–512.

Тарасенкова Н. А., Чашечникова О. С., & Богатирьова І. М. Peculiar Properties of Mathematics Teacher Training in Ukraine. American Journal of Educational Research. 2013. 1(11). P. 490–495.

Brown J. C. Coaching pre-service teachers for a synergy of professional skills: Mentoring overt and peer coaching covert skills. International Journal of. Educational Research. 2010. 49(1). P. 49–59.

Leikin R., Levav-Waynberg A. Exploring mathematics teacher knowledge to explain the gap between theory-based recommendations and school practice in the use of connecting tasks. Educational Studies in Mathematics. 2007. 66(3). P. 349–371.

Makhometa T., Tiahai I. Formation of mathematical competence of future teachers of physics during the study of the discipline «Analytical Geometryand Linear Algebra». Modern engineering and innovative tech- nologies. 2022. № 20 Part 3. P. 25–29.

Сальник І. В., Величко С. П., Сірик Е. П. Формування професійної картини світу вчителя фізики в STEM орієнтованому навчальному середовищі. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. Вип. 25. Кам’янець-Подільський, 2019. С. 38–41.

Гончаренко С. У., Пастернак Н. В. Проблема підвищення теоретичного рівня освіти. Педагогіка і психологія. 1998. № 2. С. 16–29.

Ляшенко О. І. Взаємозв’язок теоретичного та емпіричного у навчанні фізики : дис. ... доктора пед. наук : 13.00.04 – професійна підготовка; 13.00.02 – методика навчання фізики. Київ, 1996. 442 с.

Bloom B. S. Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals : Hand book I, cognitive domain. New York : Longman, 1994. 99 p.

Anderson L. W., Bloom B. S., Krathwohl D. R. A. Taxonomy of learning, teaching, and assessing. New York : Longman, 2001. 156 p.

Концепція Нової української школи (ухвалена рішенням Колегії МОН 27.10.2016). URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

Національна рамка кваліфікацій : Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1341 із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ № 509 від 12.06.2019 та № 519 від 25.06.2020. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text.

Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти»: Наказ МОН України 29.08.2024 № 1225. URL: https://register.nqa.gov.ua/profstandart/vcitel-pocatkovih-klasiv-zakladu-zagal- noi-serednoi-osviti.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27