МІЖШКІЛЬНІ РЕСУРСНІ ЦЕНТРИ: СУЧАСНИЙ ПІДХІД ДО ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-11Ключові слова:
технологічна освіта, технології, міжшкільні ресурсні центри, професійне самовизначення, творчий потенціал, компетентностіАнотація
У статті розглядаються актуальні питання модернізації технологічної освіти в Україні в умовах соціально-економічних змін та впровадження концепції Нової української школи. Підкреслюється необхідність формування в учнів не лише технологічних знань і умінь, а й ключових компетентностей, що сприяють їхньому професійному самовизначенню та соціалізації. Адже технологічна освіта відіграє ключову роль у формуванні всебічно розвиненої особистості, здатної успішно адаптуватися до сучасних викликів. Аналізуються проблеми, пов'язані з матеріально-технічним, навчально-методичним та кадровим забезпеченням технологічної освіти в закладах загальної середньої освіти. Обґрунтовується доцільність створення міжшкільних ресурсних центрів (МРЦ) як ефективної моделі організації технологічної освіти, що забезпечує концентрацію матеріально-технічної бази, залучення висококваліфікованих педагогів та покращення якості освітнього процесу. Наголошено на універсальності використання таких освітніх просторів у громадах – вони можуть стати коворкінгами, в яких усі бажаючі члени громади зможуть взаємодіяти, обмінюватися ідеями, розвивати свій власний творчій потенціал.Досліджується досвід функціонування МРЦ у Баранівській громаді та м. Кропивницькому, що демонструє їхню роль у розвитку творчого потенціалу учнів, формуванні креативного мислення та практичних навичок. Особлива увага приділяється організації навчального процесу в МРЦ, де учні мають можливість опановувати сучасні технології, зорієнтуватися у професії та розвивати навички, необхідні для майбутньої кар'єри. Розглядаються перспективи розвитку мережі центрів в Україні, їхня роль у забезпеченні якісної технологічної освіти та професійному самовизначенні учнів. Підкреслюється необхідність подальшого дослідження питань підготовки педагогічних кадрів для роботи в МРЦ.
Посилання
Борисова Т.М., Шовкова-Альохіна А.О. Значення дизайн-ергономічного навчального середовища при формуванні інноваційної культури викладача. Наукові записки. Серія: Проблеми природничо-математичної, технологічної та професійної освіти. 2024. Вип. 2(4). С. 18–24. https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-2.
Козюра І. В., Цимбалюк А. С. Економіко-правові засади створення міжшкільних ресурсних центрів. Освіта і наука в Україні в період глобальних викликів сьогодення: матеріали ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Освіта і наука в Україні в період глобальних викликів сьогодення» (Kиїв, 28 листопада 2024 року). / упор. В. Шпак; за загальною редакцією С. Табачнікова. Київ : ДП «Експрес- об’ява», 2024. 192 с. С.46-54.
Мудрий І. Міжшкільний ресурсний центр: стратегічні напрямки забезпечення технологічної освіти, національно-патріотичного виховання молоді. Актуальні проблеми професійної та технологічної освіти: досвід та перспективи: зб. матеріалів Х Всеукр. наук.-практ. конф. (Умань, 21 листопада 2023 р.) / МОН України, Уманський держ. пед. ун-т імені Павла Тичини; за ред. С. І. Ткачука; [редкол.: Т. Н. Азізов, А. І. Терещук, О. С. Мельник [та ін.]. Умань, 2023. 223 с. С.128-133.
Наказ Міністерства освіти і науки України «Про затвердження Положення про міжшкільний ресурсний центр» від 09.11.2018 № 1221. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0063-19#Text
Про деякі питання державних стандартів повної загальної середньої освіти. Постанова КМУ № 898 від 30 вересня 2020 р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
Проектування змісту профільного навчання технологій у старшій школі: колективна монографія / Тарара А. М., Вдовченко В. В., Мачача Т. С., Туташинський В. І. К : Педагогічна думка, 2017. 361с.
Савченко Л.О. Якість освіти як основний напрям підготовки педагогічних кадрів. Актуальні проблеми формування естетичної культури учнівської та студентської молоді в закладах освіти України / Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Кривий Ріг, 27 квітня 2023 р. Кривий Ріг : КДПУ.2023. 100 с.
Смочко Н. М., Лужанська Т. Ю., Лепкий М. І. Коворкінг-центр як інновація в умовах нових викликів суспільства. Міжнародний науковий журнал «ОСВІТА І НАУКА». 2022. Вип. 2(33). С. 307–319.
Цимбалару А. Д. Освітній простір: сутність, структура і механізми створення. Український педагогічний журнал. 2016. № 1. С. 41–50.
Чистякова Л.О. Моніторинг у системі технологічної освіти: теорія і практичні здобутки. Елек- тронний науковий журнал «Перспективи та інновації науки (Серія «Психологія», Серія «Педагогіка», Серія «Медицина»)»: журнал. 2022. № 10(15). С. 321–331.