ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ МЕТОДІВ У НАВЧАННІ ІНФОРМАТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-10Ключові слова:
навчання інформатики, освітні технології, інтерактивні методи, технології навчанняАнотація
В умовах інноваційної освіти в навчальний процес упроваджуються засоби інноваційного характеру. Їх технологічно-дидактичні можливості вдосконалюють когнітивну активність і креативність учнів, підвищують ефективність засвоєння предмета та якість освіти. Загалом, інтерактивні методи навчання мають великий потенціал для підвищення ефективності навчання інформатики, і їх використання в сучасній освіті може сприяти кращій підготовці учнів до викликів цифрової епохи. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю розвивати пізнавальну активність учнів та недостатнім використанням інтерактивних методів на практиці.У статті підкреслюється важливість інтерактивних методів у навчанні інформатики й надаються практичні інструменти для їх упровадження. Основну увагу приділено аналізу та класифікації інтерактивних методів навчання, вивченню їх ефективності в навчанні інформатики та розгляду методики впровадження в навчально-виховний процес. Ставлячи перед собою завдання узагальнити раніше вивчений матеріал, запропоновано використати методи «Мозковий штурм», «Групова дискусія», «Ділова гра», «Розбір ситуації», «Робота в малих групах», «Робота в парах», «Мікрофон». Аналіз показав, що застосування інтерактивних методів та технологій навчання на уроках інформатики дає змогу підвищити пізнавальний інтерес учнів, розвиває навички аналізу та критичного мислення, сприяє активному навчанню й стимулює мотивацію до вивчення інформатики. У статті наведено приклади використання таких інтерактивних методів, як: «Розбір ситуації», «Ділова гра», «Мозковий штурм», «Дискусії в малих групах», метод проєктів та метод «Акваріум», гра «Безпечно-Небезпечно». У дослідженні представлено приклад розроблених завдань до уроку з теми «Спілкування в мережі інтернет. Етикет спілкування в мережах. Безпечне використання інтернету» з використанням інтерактивних методів, що слугуватиме вчителям практикою впровадження цих методів.
Посилання
Башкір О. І. Активні й інтерактивні методи навчання у вищій школі Педагогіка та психологія. Zenodo, Січень 2019. Вип. 6. С. 33–44. https://doi.org/10.5281/zenodo.2539319
Беспалько В. П. Складові педагогічної технології. М., 1989. 192 с.
Дидактична гра (Форми навчання у школі). Книга для вчителя / за ред. Ю. І. Мальованого. Київ : Освіта, 2018. 104 с.
Застосування інтерактивних методик на уроках інформатики. Українська педагогіка. : вебсайт. URL: https://ukped.com/informatyka/687-zastosuvannia-interaktyvnykh-metodyk-na-urokakh-informatyky. html (дата звернення: 03.03.2025).
Кривонос О. М. Використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчанні: навчальний посібник. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2012. 182 с.
Кривонос О. М., Мінгальова Ю. І., Кривонос М. П., Дедух Т. А. Доцільність використання інтерактивних методів у процесі навчання інформатики Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 5 : Педагогічні науки : реалії та перспективи : зб. наук. праць / М-во освіти і науки України, Укр. держ. ун-т імені Михайла Драгоманова. Київ : Видавничий дім «Гельветика», 2024. Вип. 101. С. 29–33.
Мінгальова Ю. Засоби ІКТ в шкільному курсі навчального предмету «Інформатика». Актуальні питання сучасної інформатики: Матеріали доповідей VІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Сучасні інформаційні технології в освіті та науці» (17–18 листопада 2022 р.) / за заг. ред. А. Федорчук. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2023. Вип. 10. С. 118–122.
Міхеєв В. В. Методика навчання інформатики : методичний посібник для студ. вищих пед. навч. закл. Житомир : Полігр. центр ЖДПУ, 2004. 224 с.
Огляд інтерактивних методів. Основи здоров’язбережної компетентності : вебсайт. URL: http://multycourse.com.ua/ua/page/19/69#2 (дата звернення: 07.10.2024).
Освітні технології : навч.-метод. посіб. / О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М.Любарська та ін. Київ : А.С.К., 2001. 256 с.
Подольська Є. А. Інтерактивні методи навчання: сутність і переваги. Вчені записки Харківського гуманітарного університету «Народна українська академія». Харків : Видавництво НУА, 2018. Т. 24. С. 78–83.
Пометун О. І. Технологія інтерактивного навчання як інноваційне педагогічне явище. Київ : Рідна Школа, 2007. № 5. С. 46–49.
Решетченко С., Скубарєва Т. Інтерактивні методи навчання як засіб успішної навчальної діяльності учнів / Проблеми безперервної географічної освіти і картографії. 2021. № 33. C. 62–68. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2021-33-07
Сиротенко Г. О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. Харків : Основа, 2003. 80 с.
Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих : Навчально-методичний посібник. Київ : ВД «ЕКМО», 2011. 324 с.