ІНТЕЛЕКТУАЛЬНІ ІГРИ ЯК МЕТОД РОЗВИТКУ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ В ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ГЕОГРАФІЇ

Автор(и)

  • Дмитро Костянтинович Жданов Одеський ліцей № 82 Одеської міської ради https://orcid.org/0009-0005-1772-5301
  • Наталія Миколаївна Маслова Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-2637-9755
  • Юлія Юріївна Сільченко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-8771-8338

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-8

Ключові слова:

освітній процес, процес навчання географії, дидактичні ігри, інтелектуальні ігри, критичне мислення тощо

Анотація

У статті висвітлено методичні аспекти використання інтелектуальних ігор у процесі навчання географії з метою розвитку критичного мислення учнів. Акцентовано на тому, що критичне мислення є однією з найважливіших компетентностей, яка формується в НУШ. Інтелектуальні ігри розглядають як один із найефективніших методів розвитку критичного мислення, який дає змогу не тільки підвищити мотивацію навчально-пізнавальної діяльності учнів, а й навчити їх мислити нестандартно. Проаналізовано стан висвітлення в науково-методичних виданнях та педагогічній літературі проблеми використання інтелектуальних ігор в освітньому процесі основної та старшої школи загалом та в процесі навчання географії зокрема. Розкрито дидактичне значення, схарактеризовано основні форми інтелектуальних ігор та методичні особливості їх застосування в процесі навчання географії. Особливу увагу приділено методиці організації та проведення таких форм інтелектуальних ігор, як «Що? Де? Коли?», «Брейн-ринг», вікторини. Зазначено, що інтелектуальні ігри на уроках географії можуть бути окремим методом навчання або формою проведення нестандартного уроку. Висвітлено досвід авторів щодо проведення таких ігор у процесі навчання географії. Наведено конкретні приклади різноманітних типів завдань для інтелектуальних ігор з географії та окреслено логіку пошуку відповідей на них. Зроблено висновок, що використання інтелектуальних ігор на уроках географії допомагає учням звільнитися від впливу шаблонних методів розв’язання задач і є необхідною умовою розвитку в учнів аналітичних здібностей і критичного мислення.

Посилання

Єсіна Н. О. Інтелектуальні ігри як метод профілактики девіантної поведінки підлітків. Педагогізація соціального середовища в роботі з різними соціальними суб’єктами : матеріали науково-практичної конференції (м. Харків, 22 листопада 2016 р.). Харків : ХНП, 2016. С. 47–49.

Жданов Д. К., Маслова Н.М., Мирза-Сіденко В.М. Розвиток критичного мислення учнів в процесі навчання географії методами проблемного навчання. Наукові записки. Серія: Проблеми природничо-математичної, технологічної та професійної освіти. Випуск 2(4). Кропивницький : Видавничий дім «Гельветика», 2024. С. 62–71.

Жданов Д. К., Нестандартні уроки з використанням ігрових моделей інтелектуальних ігор. Теорія та практика сучасної науки та освіти. Матеріали Міжнародної наукової конференції. 29–30 листопада 2019 р., м. Дніпро. Частина ІІ. Дніпро: СПД «Охотнік», 2019. С. 100–102.

Коменський Я. А. Вибрані педагогічні твори: у трьох томах. Т. 1. Велика дидактика. Під ред. з біограф. нарисом і примітками проф. Красновського А. Л. К. : Рад. школа, 1940. 248 с.

Левківський М. В. Історія педагогіки : навчально-методичний посібник. Вид. 4-те. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 190 с.

Попов В. Д. Інтелектуальні ігри як засіб діяльнісного підходу до навчання географії в Новій українській школі. Шоста міжнародна конференція молодих учених «Харківський природничий форум». (18–19 травня 2023 р.), збірник тез. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2023. С. 100–103.

Сарнавський М. О. Інтелектуальні ігри як засіб формування особистості підлітка. Проблеми реформування педагогічної науки та освіти. Матеріали науково-практичної конференції (м. Ужгород, 15–16 лютого 2019 року). Херсон : Видавництво «Молодий вчений». 2019. С. 35–37.

Сарнавський, М. О. Сутність морально-вольових якостей особистості та значення настільних інтелектуальних ігор у їх формуванні. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Вип. СXХХХ (140). Київ : Видавництво НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. С. 186–194.

Сухомлинський В.О. Вибрані твори в п’яти томах. Т. 3. Київ : «Радянська школа». 1977. 670 с.

Яременко Н. В. Класному керівнику: як провести ігри. Упоряд.: Л. Шелестова, Н. Чиренко. Київ : Шкільний світ, 2009. 128 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27