ПРОФЕСІЙНО ОРІЄНТОВАНІ ЗАДАЧІ З ФІЗИКИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ТЕХНІЧНОГО МИСЛЕННЯ БАКАЛАВРІВ БУДІВНИЦТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-6

Ключові слова:

бакалавр, будівництво, фізика, професійно орієнтовані задачі, технічне мислення

Анотація

У статті розглянуто питання формування технічного мислення бакалаврів будівництва за допомогою впровадження в навчальний процес професійно орієнтованих задач з фізики. Серед важливих показників професійної підготовки бакалавра – формування технічного мислення. Однак проблема використання професійно орієнтованих задач в освітньому процесі ще достатньою мірою не досліджена. На сьогодні в науковій та методичній літературі також недостатньо висвітлено питання ролі й можливостей загальноосвітніх предметів, зокрема фізики, у підготовці фахівців будівельної галузі до майбутньої професійної діяльності, тому розглянуті питання є актуальними.На сьогодні в психології немає чітко визначеного поняття «технічне мислення»: його часто ототожнюють з поняттям «практичне мислення». Практичне мислення особистості здійснюється під час практичної діяльності й завжди базується на узагальненні попереднього практичного досвіду. Водночас розв’язування прикладних практичних задач у процесі навчання здобувача є засобом формування його технічного мислення.У статті обґрунтовано, що забезпечення якісної інженерно-будівельної освіти неможливе без фізичних знань, оскільки вони є базовими для подальшого опанування дисциплін циклу професійної підготовки. Наведено конкретні приклади, які показують, що для будівництва споруд і будівель інженеру-фахівцю необхідно знати й ураховувати фізичні явища та закони. Доведено, що використання в навчальному процесі прикладних фізичних задач спонукає здобувачів не тільки до кращого засвоєння фізики, а й до інтеграції фізики, як загальноосвітньої дисципліни, з дисциплінами професійного спрямування.

Посилання

Стандарт вищої освіти за спеціальністю 192 «Будівництво та цивільна інженерія» галузі знань 19 «Архітектура та будівництво» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти: Наказ Міністерства освіти і науки України від 18.03.21 року. Київ. № 333. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/standarty/2021/03/19/192- Budivn.ta.tsyvil.inzhener-bakalavr-VO.18.01.pdf

Петруньок Т. Б. Професійно орієнтована підготовка фахівців будівельної галузі у процесі навчання фізики. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія: Педагогічна. Кам’янець-Подільський. 2015. Вип. 21. С. 222–224.

Синявський В. В., Сергєєнкова О. П. Психологічний словник / за ред. Н. А. Побірченко. Київ : Науковий світ, 2007. 336 с.

Психологія: підручник / Ю. Л. Трофімов та ін. 3-є вид. Київ : Либідь, 2001. 558 c.

Бутенко М. П., Качур В. П., Петренко С. В. Психологія : навч. посіб. / за ред. М. П. Дутко. Київ : ЦУЛ, 2017. 332 с.

Терьохіна О. Л. Формування технічного мислення майбутніх бакалаврів машинобудування у процесі фахової підготовки : монографія. Запоріжжя : ЗНТУ, 2017. 238 с.

Мельник Ю. С. Задачі прикладного змісту з фізики у старшій школі : навч.-метод. посіб. Київ : Педагогічна думка, 2013. 120 с.

Зачек І. Р., Ільчук Г. А., Петрусь Р. Ю. Фізика & будівництво: збірник задач: навч. посіб. 4-е вид., зі змінами і допов. Львів : Львівська політехніка, 2021. 84 с.

Герасимова К. В., Ткаченко Г. І. Практичні заняття з фізики із залученням демонстрацій у закладах вищої освіти. Фізико-математична освіта: наук. журнал. Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка. Вип. 4(30), 2021. С. 29–33.

Несмашний Є. О., Ткаченко Г. І., Герасимова К. В. Використання чисельних методів моделювання фізичних процесів в закладах вищої освіти. Вісник Криворізького національного університету: зб. наук. праць. Кривий Ріг : КНУ. № 48. 2019. С. 88–94.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27