ФОРМУЛЮВАННЯ ОСНОВНИХ ПРИНЦИПІВ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЄКТУВАННЯ ЗМІСТУ ХУДОЖНЬО-ГРАФІЧНОЇ ПІДГОТОВКИ

Автор(и)

  • Олександр Сергійович Вакуленко Полтавський національний педагогічний університет імені В. Г. Короленка https://orcid.org/0009-0004-3254-0973

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-4

Ключові слова:

педагогічне проєктування, зміст освіти, художньо-графічна підготовка, мистецька освіта, принципи навчання, професійна підготовка, творчий розвиток

Анотація

У статті висвітлено теоретичні засади та запропоновано основні принципи педагогічного проєктування змісту художньо-графічної підготовки. Актуальність дослідження зумовлена сучасними викликами мистецької освіти: стрімким розвитком цифрових технологій, зміною соціокультурних умов та необхідністю формування в здобувачів освіти високого рівня творчих компетентностей. Зміни в підходах до навчання, упровадження інноваційних методик і необхідність міждисциплінарної інтеграції вимагають чіткої структуризації принципів педагогічного проєктування. Проаналізовано стан досліджуваної проблеми в науковій літературі: розглянуто історичну еволюцію змісту художньо-графічної освіти та сучасні підходи до проєктування навчальних програм. Виокремлено ключові чинники, що впливають на розвиток художньо-графічної підготовки, серед яких техніко-технологічний прогрес, цифровізація освітнього простору, адаптація мистецької освіти до потреб ринку праці. У результаті проведеного аналізу визначено й теоретично обґрунтовано систему принципів, якими варто керуватися при розробленні змісту художньо-графічної підготовки майбутніх фахівців. До основних із них належать: науковості та відповідності сучасним вимогам, інтеграції мистецьких і технологічних компонентів, наступності та системності, творчого розвитку та креативності, культуровідповідності та національної спрямованості, особистісної орієнтації та вільної освітньої траєкторії, практичної значущості та професійної спрямованості, а також гнучкості й відкритості змісту до інновацій. Кожен із зазначених принципів має практичну значущість для вдосконалення підготовки майбутніх учителів мистецьких дисциплін, формування їхньої професійної компетентності, розвитку самостійного творчого мислення, здатності до експериментування та інноваційної діяльності. У статті також розглянуто взаємозв’язок між визначеними принципами та їх реалізацією в практичній підготовці студентів. Виявлено, що поєднання теоретичних засад та прикладних аспектів художньо-графічної підготовки сприяє формуванню комплексних навичок, які необхідні для ефективної роботи у сфері мистецтва та дизайну. Запропоновано методичні рекомендації щодо впровадження цих принципів у навчальний процес, включно з розробкою навчальних програм, інтеграцією цифрових технологій та адаптацією освітнього процесу до сучасних викликів.

Посилання

Бойчук В. М. Теоретичні і методичні основи художньо-графічної підготовки майбутнього вчителя технологій : монографія. Вінниця : ФОП Рогальська О. І., 2015. 564 с.

Вакуленко О. С., Гриценко Л. О. Трансформація художньо-графічної освіти у закладах вищої освіти відповідно до суспільних змін XX століття. Наукові записки. Серія: Проблеми природничо-математичної, технологічної та професійної освіти. 2024. № 2. С. 38–44.

Гур’янова О. В. Формування творчої уяви та художніх здібностей у майбутніх учителів технологій. Збірник наукових праць ЦДПУ ім. В. Винниченка. 2016. Вип. 2. С. 25–32.

Захарчук Н. В. Принципи відбору змісту освіти у контексті фундаменталізаційних процесів. Вісник НАУ. Серія «Педагогіка, Психологія». 2015. № 1(8). С. 130–135.

Зязюн І. А., Сагач Г. М. Краса педагогічної дії. Київ : Українсько-фінський інститут менеджменту і бізнесу, 1997. 284 с.

Отичь О. М. Мистецтво у системі розвитку творчої індивідуальності майбутнього педагога професійного навчання: теоретичні і методичні аспекти. Чернівці : Зелена Буковина, 2009. 300 с.

Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва (теорія і методика викладання мистецьких дисциплін). Київ : Освіта України, 2008. 274 с.

Паньок Т. В. Розвиток вищої художньо-педагогічної освіти в Україні у ХХ столітті: монографія. Харків : Оперативна поліграфія, 2016. 660 с.

Bondar V. I. Dydaktyka: Pidruchnyk dlya studentiv vyshchykh ped. navch. zakladiv [Didactics: Text-book for students of higher pedagogical institutions]. Kyiv: Lybid, 2005. 264 p.

Uruskyi A., Havryshchak H. Differentiation of tasks in the process of graphic competence formation of higher school students by means of computer-oriented technologies. Educological Discourse. 2022. Vol. 36(1). P. 141–160.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27