ІНТЕГРАТИВНІ ПІДХОДИ ДО ВИВЧЕННЯ РЯДІВ У МЕЖАХ НАСТУПНІСНИХ ЛІНІЙ ШКІЛЬНОГО КУРСУ МАТЕМАТИКИ

Автор(и)

  • Юлія Володимирівна Ботузова Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-1313-0010
  • Володимир Вікторович Корольський Криворізький державний педагогічний університет https://orcid.org/0000-0002-7409-4201

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-3

Ключові слова:

інтеграція, наступність, методика навчання математики, ряди, шкільний курс математики

Анотація

Статтю присвячено проблемам наступності в навчанні математики, зокрема особливостям вивчення теми «Числові послідовності» шкільного курсу математики в нерозривному зв’язку з вивченням рядів у ЗВО. Обґрунтовано значущість інтегративного підходу, який сприяє комплексному засвоєнню знань та розвитку математичних компетентностей учнів і студентів. Проведено аналіз методичних особливостей формування понять «арифметична прогресія», «члени арифметичної прогресії», «сума n перших членів арифметичної прогресії» з використанням геометричного моделювання, що дає змогу не лише візуалізувати математичні поняття, а й спростити розуміння абстрактних ідей. У статті розглянуто методи доповнювання та укрупнення дидактичних одиниць, що сприяють забезпеченню зв’язків між ланками освіти.Автори зазначають, що відсутність чіткої взаємодії між поняттями «числова послідовність» і «функція» в шкільному курсі математики створює певні труднощі у вивченні математичного аналізу у вищій школі. Запропоновано використання графічного підходу для дослідження арифметичних та геометричних рядів, що дає змогу аналізувати їхні закономірності й умови збіжності. У процесі дослідження проаналізовано числові ряди в контексті математичних курсів різних рівнів, а також порівняно підходи до викладання цієї теми у вітчизняних та зарубіжних навчальних програмах.Під час дослідження виокремлено основні труднощі у вивченні числових послідовностей та запропоновано методичні рекомендації щодо їх подолання. Використання геометричних моделей сприяє формуванню дослідницьких навичок та забезпечує практичну спрямованість навчального процесу. Запропоновані підходи можуть бути використані для вдосконалення навчальних програм і методичних рекомендацій, що забезпечить більш ефективне засвоєння числових послідовностей у контексті наступності математичної освіти.

Посилання

Босовський М. В. Елементи математичного аналізу та проблема наступності. Didactics of mathematics: Problems and Investigations. 2005. Вип. 24. С. 127–132.

Ботузова Ю., Нічишина В., Ріжняк Р. Наступність методів навчання розв’язування математичних задач у школі та закладі вищої освіти: контекст інтегративного підходу. Фізико-математична освіта, 2022. Том 36. № 4. С. 16–25.

Соколенко Л. Роль наукових основ шкільного курсу математики у професійній підготовці вчителя. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 130. С. 214–219.

Михалін Г. О. Професійна підготовка вчителя математики у процесі навчання математичного аналізу. Київ : НПУ імені М.П. Драгоманова, 2003. 320 с.

Михалін Г. О. Формування основ професійної культури вчителя математики у процесі навчання математичного аналізу : автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.04. Київ, 2004. 37 с.

Математика. 5–9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів (Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804). URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/navchalni-programi-dlya-6-9-klasiv. (дата звернення: 14.02.2025 р.)

Rеvеаl Аlgеbrа. Vоlumе 1. Mс Grаw Hіll Еduсаtіоn. 2020.

Навчальна програма з математики для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти. Профільний рівень. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/navchalni-programi- dlya-10-11-klasiv. (дата звернення: 14.02.2025 р.)

Корольський В. В., Шокалюк С. В., Мельниченко Ю. А. Теоретично-Теоретично-методичні засади геометричного моделювання числових рядів. Фізико-математична освіта. 2018. Вип. 4(18). С. 81–89.

Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М. С. Алгебра: підруч. для 9 кл. Харків : Гімназія, 2017. 272 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27