ЗНАЧЕННЯ ДИСЦИПЛІН НАУКОВО-ПРЕДМЕТНОГО ЦИКЛУ У ФОРМУВАННІ ФАХОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИКИ ТА АСТРОНОМІЇ

Автор(и)

  • Людмила Юріївна Благодаренко Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0000-0002-5501-5416
  • Ріта Анатоліївна Гранат Український державний університет імені Михайла Драгоманова https://orcid.org/0009-0004-0766-0922

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2025-1-2

Ключові слова:

майбутні учителі фізики та астрономії, загальні компетентності, фахові компетентності, науково-предметна підготовка

Анотація

У статті порушуються проблеми пошуку шляхів і способів підвищення якості формування фахових компетентностей майбутніх учителів фізики та астрономії з метою подолання кризової ситуації в навчанні цих найважливіших предметів природничої освітньої галузі в закладах середньої та вищої освіти. Наголошено на необхідності посилення відповідальності держави за якість навчання фізики та астрономії.Зазначено, що здебільшого на якість професійної діяльності молодих учителів впливає не відсутність фундаментальних знань з фізики або астрономії, а слабка сформованість компонентів структури педагогічної діяльності, комплексів технологічних, методичних, психолого-педагогічних діагностичних та науково- дослідницьких умінь. Доведено, що формування фахових компетентностей майбутніх учителів фізики та астрономії необхідно починати з перших етапів навчання в закладі вищої освіти, поступово вводячи студентів у середовище професійної діяльності. Конкретизовано, що найкращі умови для цього забезпечують дисципліни, передбачені в циклі науково-предметної підготовки, зокрема фізика та астрономія, вивчення яких починається на молодших курсах. Підтверджено, що використання запропонованих підходів у підсумку забезпечує сформованість гармонічно поєднаних між собою загальних та фахових компетентностей у складі методичної системи, що гарантує досягнення цілей не лише навчання фізики та астрономії, а й професійної підготовки майбутніх учителів. Констатовано, що виконання освітніх і виховних завдань фізичної та астрономічної освіти, досягнення їх стратегічних цілей можуть бути успішно реалізовані лише за наявності в учителів фізики та астрономії тих нормативних якостей, які декларують освітньо-професійні програми й визначаються змістом загальних та фахових компетентностей.

Посилання

Шут М., Благодаренко Л. Проблеми підготовки компетентного вчителя фізики в рамках реалізації проєкту «Нова українська школа». Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2019. № 3. С. 432–439. https://doi.org/10.31494/2412-9208-2019-1-3-432- 439

Шут М., Благодаренко Л., Січкар Т. Підвищення якості підготовки науково-педагогічних кадрів як ключова проблема у галузі фізичної освіти в Україні. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського Національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, 2024. № 30. С. 39–42. URL: https://doi.org/10.31494/2412-9208-2023-1-3-577-586.

Заболотний В. Ф. Формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики. Збірник наукових праць Кам'янець-Подільського Національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна, 2010. № 16. С. 21–22.URL: https://doi.org/10.32626/2307-4507.2010-16.21-23

Гранат Р., Рокицька Г., Лозовецька В. Стан досліджуваності професійних компетентностей викладача астрономії. Науково-педагогічний журнал «Освітні обрії». 2023. № 1(56). С. 110–117. URL: http://hdl.handle.net/123456789/17822

Грудинін Б. О. Визначення рівня сформованості дослідницької компетентності учнів старших класів у процесі навчання фізики. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Кропивницький, 2017. № 11(3). С. 27–30. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2016_22_9

Ніколаєв О. М. Теоретико-методичні засади формування методичної компетентності майбутніх учителів фізики у процесі навчання фізики : автореф. дис. ... д-ра пед. наук: 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика) / О. М. Ніколаєв; наук. конс. П. С. Атаманчук; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2017. 20 с.

Миколайко В. Підготовка майбутнього вчителя фізики до формування дослідницької компетентності учнів із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій. Наукові записки Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Серія: Теорія та методика навчання природничих наук, 2023. № 5. С. 60–73. URL: https://doi.org/10.31652/2786-5754-2023-5-60-73

Шевчук О. В. Формування фахових компетентностей майбутніх учителів фізики в процесі особистісно орієнтованого навчання на лабораторних практикумах. Наукові записки: Національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова. Серія: Педагогічні та історичні науки, 2015. 125. С. 162–169. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzped_2015_125_20

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-27