ЦИФРОВІ ТЕХНОЛОГІЇ ТА ЗАСОБИ ЇХНЬОЇ РЕАЛІЗАЦІЇ В ТЕХНОЛОГІЧНІЙ ПІДГОТОВЦІ СТАРШОКЛАСНИКІВ

Автор(и)

  • Сергій Іванович Рябець Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-7426-1217
  • Денис Олександрович Осика Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0002-5043-5822

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-14

Ключові слова:

цифрова компетентність, проєктна діяльність, цифрові технології, учень, вчитель

Анотація

Стаття присвячена проблемі формування цифрової компетентності учнів закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) в процесі трудової підготовки. Сучасний розвиток інформаційного суспільства вимагає ефективних підходів та застосування відповідних програмних засобів для реалізації завдань з підготовки молоді до існування в умовах всеохоплюючої цифровізації. Саме огляду сучасних програмних продуктів, що можуть бути використані на уроках технологій, присвячена дана робота. Зважаючи на те, що цифрова компетентність може бути реалізована у процесі застосуванні таких підходів, як комп’ютерно-асистоване проєктування, програмування мікроконтролерів, робота з 3D-принтерами, використання програм для аналізу даних тощо, авторами були розглянуті можливості програм AutoCAD, Tinkercad, LEGO Mindstorms, Arduino, Microsoft Teams, Slack, Google Analytics, Tableau та наведені приклади їхньої реалізації на уроках технологій. У залежності від призначення конкретних програм їх можна використовувати для окремих етапів (видів робіт) проєктної діяльності учнів або в цілому за увесь період навчання. Крім того, наголошено, що використання 3D-принтерів дозволяє учням втілювати свої проєкти в реальні фізичні об’єкти, що дає змогу глибше зрозуміти процеси дизайну та виробництва. На уроках 3D-принтери можуть бути використані у проєктах з промислового дизайну, розробляти та створювати прототипи нових виробів із застосуванням відповідних програм 3D моделювання та цифрових інструментів, що, в свою чергу вимагає розуміння програмних продуктів та вміння ефективно застосовувати цифрові технології для вирішення практичних завдань. Отже, формування цифрової компетентності, зокрема на уроках технологій, охоплює знайомство з цифровими інструментами (програмами) для моделювання, проєктування, візуалізації та аналітики (обробка даних, інтерпретація, оптимізація тощо). Опанування ж такими вміннями та навичками крім технічного розвитку учнів сприяють розвитку критичного мислення, здатності до інновацій та креативності, мотивації до самоосвіти та свідомого вибору майбутньої професії.

Посилання

Концепція Нової української школи. URL:// www.kmu.gov.ua /…/ukrainska-shkola-compressed.pd (дата звернення 20.08.2024).

Концепція розвитку цифрових компетентностей до 2025 року. Розпорядження Кабінету Міністрів України № 167-р від 3 березня 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/167-2021-%D1%80#Text (дата звернення 20.08.2024).

Технології (Рівень стандарту та профільний рівень). Навчальні програми для 10-11 класів. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni-programi-dlya-10-11-klasiv (дата звернення 20.08.2024).

Рябець С.І., Осика Д.О. Основні підходи в реалізації цифрових технологій в проєктно-технологічній діяльності старшокласників. «Цифрова гуманістика: Інформаційні технології та інформаційне моделювання на сучасному етапі розвитку суспільства»: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 4–5 червня 2024 року, м. Кропивницький, 2024. С. 84–86.

Гаврілова Л., Топольник Я. Цифрова культура, цифрова грамотність, цифрова компетентність як сучасні освітні феномени. Інформаційні технології і засоби навчання: наук. фах. вид. України. 2017. (№ 5). С. 1–14.

Гуцан Л. А. Компетентнісний підхід у сучасній освіті. Компетентнісний підхід у позашкільній (неформальній, додатковій) освіті. Визначення ключових компетентностей учнів у міжнародних та українських освітніх стандартах. URL: https://lib.iitta.gov.ua/2349/1/Gutsan_50025.pdf (дата звернення 18.04.24).

Калашникова Л.В., Руденко, Ю.Ю. Характеристика стадіальності впровадження компетентнісного підходу в освітню теорію та практику. Наукові записки. Серія: Психологія. 2. 2023, С. 29–38. URL: https://journals. cusu.in.ua/index.php/psychology/article/view/216 (дата звернення 20.04.24).

Капелюха А. Т. Методи навчання і прийоми формування інформаційно-цифрової компетентності. Оналйн ресурс Vseosvita. 2020. URL: https://vseosvita.ua/library/metodi-navcanna-i-prijomi-formuvannainformacijno-cifrovoi-kompetentnosti-298288.html (дата звернення 20.08.2024).

Коберник, О. М. Терещук А. І. Теорія і методика профільного технологічного навчання учнів в старшій школі: навч. посіб. Умань: ФОП. Жовтий, 2013. 365 с.

Стойка О. Я. Формування інформаційно-цифрової компетентності майбутніх учителів в умовах дистанційного навчання. Педагогічні науки: теорія та практика. 2023. № 2. С. 66–72. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-2-10.

Трифонова О.М. Методична система розвитку інформаційно-цифрової компетентності майбутніх фахівців комп’ютерних технологій у навчанні фізики і технічних дисциплін з закладах вищої освіти. МОН України; ЦДПУ ім. В. Винниченка. Кропивницький: ПП «Ексклюзів-Систем, 2019. 508 с.

Єременко Р. П. Застосування 3d прінтерів в навчальних закладах. URL: https://naurok.com.ua/zastosuvannya-3d-printeriv-v-navchalnih-zakladah-219477.html (дата звернення 20.08.2024).

Дудник А. Сучасний стан і перспективи використання цифрових технологій в освіті. Збірник матеріалів ХІ Всеукраїнської науково-практичної конференції молодих вчених «Наукова молодь-2023» (Київ, 21 листопада 2023 р.). К.: ЦП «КОМПРИНТ», 2023. С. 53–60.

Боско O. Упровадження STEM-проєктів в освітній процес закладів професійної освіти.2023. URL: https://binpo.com.ua/wp-content/uploads/2023.pdf (дата звернення 20.08.2024).

Мержевський Р. Можливості використання платформи Arduino у навчанні. Збірник тез наукових доповідей студентів. Том 3. Природничі науки. Бердянський державний педагогічний університет. 2020. С. 62–67.

Кривонос О.М. Платформа Andruino. Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології у виробництві та освіті: стан, досягнення, перспективи розвитку: матеріали Всеукраїнської науково-практичної Internet-конференції. Черкаси, 2017. C. 223–225.

Кривонос О.М. Робототехніка в школі. Теорія і практика використання інформаційних технологій в навчальному процесі. К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2017. С. 90–91.

Кобиляцька М. Освітні платформи та сервіси для організації дистанційного навчання в умовах воєнного стану. ДПТНЗ "Професійний аграрний ліцей" м. Кобеляки 2022. URL: https://binpo.com.ua/wp-content/uploads/2022/06/10.pdf (дата звернення 20.08.2024).

Фещук Ю., Симонович Н. Впровадження технології 3-D друку в процес трудового навчання та технологій. Освіта. Інноватика. Практика, 2022. 10(4). С. 42–47.

Рябець С., Рябець І. До питання цифрової візуалізації даних. Цифрова трансформація освіти та науки: матеріали ІІ Всеукраїнських науково-практичної конференції, 14–15 берез. 2024 р. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; Харків, 2024. С. 102–104.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-03