РЕАЛІЗАЦІЯ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПРОЦЕСІ РОЗВИТКУ КРЕАТИВНОГО МИСЛЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-8Ключові слова:
мислення, креативність, креативне мислення, здобувач освіти, студент, інтерактивні технології навчанняАнотація
Стаття присвячена дослідженню проблеми розвитку креативного мислення – найважливішої навички працівників. Розглянуто сутність понять «креативність», «креативний», «мислення» в загальному сенсі й як термінів психології, філософії, педагогіки. Здійснено пошук особливостей креативного мислення та можливостей педагогічного впливу на його розвиток. Продемонстровано найбільш цікаві сучасні наукові підходи щодо сутності, природи виникнення, складових та етапів творення креативного мислення. Представлено власне розуміння поняття «креативне мислення» на основі словникових статей. Зʼясовано, що креативне мислення є одним із видів мисленнєвого процесу, результатом якого є виявлення інтелектуальних здібностей людини, її творчого потенціалу, рівня набутих знань та здатності оперувати ними у розв’язанні актуальних завдань альтернативними нетрафаретними методами. Виділено серед наукових підходів до креативного мислення визначення авторів дослідження PISA. Акцентовано увагу на інтерактивних підходах до організації освітнього процесу, що забезпечують активний характер взаємодії учасників освітнього процесу на засадах співпраці та співтворчості. Зауважено на результаті інтерактивних технологій навчання, який досягається завдяки орієнтованості на діяльнісний підхід, спрямованості на самостійний пошук шляхів вирішення певної ситуації, сприянню відходу від «сліпої» трансляції знань до аналізу інформації та генерування власної позиції. Розглянуто інтерактивні технології навчання, які використовуються для розвитку креативного мислення здобувачів освіти, такі як: метод кейсів, тренінг, групова дискусія, рольові та ділові ігри, майндмеппінг, метод «6 капелюхів мислення», метод проєктів.
Посилання
Future of Jobs Report, 2023. INSIGHT REPORT, MAY 2023. URL : https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2023.pdf (дата звернення: 01.08.2024).
Іванова О.А. Розвиток критичного мислення студентів під час вивчення природничих дисциплін. Інноваційна педагогіка. 2024. Вип. 67. Т. 1. С. 85–89. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2024/67/part_1/67-1_2024.pdf
Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. та голов. ред. В.Т. Бусел. Київ; Ірпінь : Перун, 2005. VIII. 2005. URL: http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0000989 (дата звернення: 01.08.2024).
Академічний тлумачний словник української мови. URL: http://sum.in.ua/ (дата звернення: 01.08.2024).
Велика українська енциклопедія. URL: http://vue.gov.ua (дата звернення: 01.08.2024).
Мислення. Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki / Мислення (дата звернення: 01.08.2024).
Філософський енциклопедичний словник / гол. ред В.І. Шинкарук та ін. Київ : Абрис, 2002. 742 с. URL: https://archive.org/details/filosofskyi_entsyklop/mode/2up (дата звернення: 01.08.2024).
Сучасний тлумачний психологічний словник / уклад. В.Б. Шапар. Xарків : Прапор, 2007. 640 с. URL: https://library.udpu.edu.ua/library_files/427530.pdf (дата звернення: 01.08.2024).
Гончаренко С.У. Український педагогічний словник. Київ : Либідь, 1997. 376 с.
Словник іншомовних слів / уклад.: С.М. Морозов, Л.М. Шкарапута. Київ: Наукова думка, 2000. 680 с.
Вовчаста Н., Байрамова О., Чорна Г. Розвиток навичок креативного мислення у здобувачів вищої освіти. Український педагогічний журнал. 2022. № 1. С. 87–97. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/590 (дата звернення 01.08.2024).
Волкова С.Г., Тулякова К.Р., Мелешко І.В. Критичне та креативне мислення як рушійна сила для створення майбутнього успішного спеціаліста. Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 56. Т. 1. С. 154–156. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/56/part_1/32.pdf (дата звернення 01.08.2024).
Гульбс О.А., Діхтяренко С.Ю., Кузьміна В.Ю. Формування креативності студентів психологів в процесі навчання. Психологічний журнал. 2021. № 6. С. 23–33. https://doi.org/10.31499/2617-2100.6.2021.229291 (дата звернення 01.08.2024).
Дімітрова-Бурлаєнко С.Д. Ґенеза поняття «креативна компетентність» у контексті психолого-педагогічних досліджень. Педагогіка та психологія. 2017. Вип. 58. С. 3–14. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkhnpu_ped_2017_58_3 (дата звернення 01.08.2024).
Дімітрова-Бурлаєнко С.Д. Креативне освітнє середовище як чинник формування готовності студентів технічних університетів до виявлення креативної компетентності у професійній діяльності. Вісник Університету імені Альфреда Нобеля. Серія : Педагогіка і психологія. 2018. № 1. С. 102–107. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vduep_2018_1_18 (дата звернення 01.08.2024).
Дімітрова-Бурлаєнко С.Д. Підготовка студентів технічних університетів до виявлення креативної компетентності у професійній діяльності: автореф. дис. канд. пед наук: 13.00.04 / ВНЗ «Університет імені Альфреда Нобеля». Дніпро, 2018. 20 с. URL: https://old.duan.edu.ua/images/head/Science/UA/Academic_Council/K_08_120_02/22924.pdf (дата звернення 01.08.2024).
Задорожнюк Н.О. Креативність як підґрунтя розвитку підприємництва (на прикладі ІТ-сфери України). European Journal of Economics and Management. 2019. Vol. 5, Issue 1. С. 148–153. URL: https://eujem.cz/wp-content/uploads/2019/eujem_2019_5_1/20.pdf (дата звернення 01.08.2024).
Лунячек В.Е. Формування креативного мислення студентів у процесі професійного навчання. Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2018. № 61. С. 112–120. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pipo_2018_61_14 (дата звернення 01.08.2024).
Міненко О.О., Мамчур І.В. Дивергентне мислення як складова особистісно-професійних якостей управлінського консультанта. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2023. Т. 34 (73) № 4. С. 26–32. URL: https://psych.vernadskyjournals.in.ua/journal/4_2023/5.pdf (дата звернення 01.08.2024).
Павлюх В.В. Розвиток креативності в учнів різного віку. Кропивницький : КЗ «КОІППО імені Василя Сухомлинського», 2023. 72 с.
Передерій О. Розвиток креативного мислення старшокласників як пріоритетний напрямок діяльності сучасної української школи. Наука і освіта. 2018. № 11–12. С. 16–24. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2018_11-12_5 (дата звернення 01.08.2024).
Рябовол Л.Т. Креативність як предмет психолого-педагогічних досліджень вітчизняних вчених. Наукові записки [Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка].Серія: Педагогічні науки. 2020. Вип. 190. С. 42–47. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2020_190_10 (дата звернення 01.08.2024).
Степаненко О.К. Розвиток креативного мислення учнів на уроках зарубіжної літератури. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 12. Т. 2. С. 46–49. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2019/12/part_2/11.pdf (дата звернення 01.08.2024).
Яковишина Т.В., Шалівська Ю.В. Трансформація поняття «креативність» у контексті реформування педагогічної освіти. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 10. Т. 2. С. 39–43. URL : http://repository.rshu.edu.ua/id/eprint/3818/2/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf (дата звернення 01.08.2024).
PISA-2021: рамковий документ щодо оцінювання креативного мислення (чорновий варіант, третя редакція) / перекл. з англ. К. Шумової ; наукове редагування Т. Вакуленко, В. Терещенко ; переднє слово та додатки А й Б Т. Вакуленко, В. Терещенко. Київ : Український центр оцінювання якості освіти, 2022. 131 с. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/867/86784/PISA-2021_ramkovyj-dokument.pdf (дата звернення: 01.08.2024).
PISA-2022: рамковий документ щодо оцінювання креативного мислення. URL: https://testportal.gov.ua/wp-content/uploads/2023/09/PISA20in20focus_122-d183d0bad180_d0b3d0bed182d0bed0b2d0b8d0b9.pdf (дата звернення: 01.08.2024).
Волкова Н.П. Інтерактивні технології навчання у вищій школі : навчально-методичний посібник. Дніпро : Університет імені Альфреда Нобеля, 2018. 360 с. URL: https://www.pedagogic-master.com.ua/2022/Volkova_1.pdf (дата звернення: 01.08.2024).