ТРАНСФОРМАЦІЯ ХУДОЖНЬО-ГРАФІЧНОЇ ОСВІТИ У ЗАКЛАДАХ ВИЩОЇ ОСВІТИ ВІДПОВІДНО ДО СУСПІЛЬНИХ ЗМІН XX СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-4Ключові слова:
трансформація, художньо-графічна освіта, суспільні зміни, заклади вищої освіти, XX століття, індустріалізація, технологічний прогресАнотація
У статті детально розглянуто процес трансформації художньо-графічної освіти у закладах вищої освіти протягом XX століття, акцентуючи увагу на тому, як комплекс суспільних змін, що охоплюють історичні, соціокультурні та технологічні аспекти, суттєво вплинув на еволюцію даної сфери освіти. Аналізуючи період XX століття, виділено кілька ключових етапів, що ілюструють як поступову трансформацію підходів до навчання та викладання, так і реформування структури освітніх програм відповідно до змінюваних потреб суспільства та ринку праці. Також стаття підкреслює, як кожен історичний етап розвитку художньо-графічної освіти відображає відповідь на виклики та можливості свого часу, формуючи сучасний вигляд цієї галузі знання. Особлива увага у статті приділена впливу індустріалізації та глобалізації, які стимулювали розширення масштабів та спектру художньо-графічної освіти, інтеграцію міжнародних освітніх стандартів та підходів. Важливим аспектом аналізу став розвиток новітніх технологій, зокрема, введення цифрових засобів у навчальний процес, що відкрило перед художньо-графічною освітою нові перспективи та викликало необхідність адаптації педагогічних методик. У контексті соціальних рухів, таких як фемінізм та боротьба за цивільні права, стаття висвітлює, як ці тенденції сприяли демократизації освітнього середовища, забезпеченню рівних можливостей для всіх студентів незалежно від статі, раси чи соціального статусу. Ці зміни спонукали до переосмислення освітньої політики, зокрема щодо змісту та цілей художньо-графічної освіти, акцентуючи на необхідності формування відкритого, інклюзивного та мультикультурного освітнього простору. Завершуючи аналіз, стаття окреслює перспективи подальшого розвитку художньо-графічної освіти, підкреслюючи значення інноваційних підходів, які можуть включати розробку нових навчальних програм, застосування передових технологій та методик, а також зміцнення міжнародної співпраці. Особлива увага приділяється необхідності підготовки викладачів, здатних ефективно працювати в динамічному та змінюваному освітньому середовищі, що вимагає від них не лише глибоких фахових знань, але й гнучкості, відкритості до новацій та готовності до неперервного професійного розвитку.
Посилання
Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва: теорія і методика викладання мистецьких дисциплін. Київ : Освіта України, 2008. 274 с.
Волков С. М. Мистецька освіта в трансформаційних процесах українського суспільства 20-х рр. ХХ ст. Культура України. 2011. Вип. 32. С. 4–17.
Валянський І. Система художньо-педагогічної освіти. Шлях освіти. Харків : [б. в.], 1929. № 10. С. 36–44.
Паньок Т. В. До питання про структуру вищої художньо–педагогічної освіти на початку ХХ ст. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / за заг. ред. Т. І. Сущенко. Запоріжжя, 2016. Вип. 47 (100). С. 26–35.
Паньок Т. В. Розвиток вищої художньо-педагогічної освіти в Україні у ХХ столітті: монографія. Харків : Оперативна поліграфія, 2016. 660 с.
Нікуленко С. І. Становлення вищої мистецької школи в Україні (1917–1934) : дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.05 «Образотворче мистецтво». Київ : Укр. акад. мистецтв, 1997. 189 с.
Волков С. М. Система мистецької освіти в культурі України 90–х років ХХ століття: традиції, реформи, перспективи: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. мистецтвознав. : 17.00.01. Київ : Б. в., 2003. 20 с.
Бутенко В. Методологічні аспекти становлення мистецької та дизайнерської освіти в Україні. Діалог культур: Україна у світовому контексті: мистецтво і освіта : зб. наук. праць. Львів : Українські технології, 2001. Вип. 6. С. 135–143.
Антонович Є. А. Змістовний підхід до вивчення традицій народного образотворчого мистецтва. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кіровоград: Кіровоград. держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка. 2001. Вип. 33. С. 3–10.
Авер’янова Н. Образотворче мистецтво в системі освіти (до проблем формування національної свідомості особистості). Рідна школа. 2004. № 6. С. 67–69.
Волинська О. Національна мистецька освіта України. Джерела : наук.-метод. вісник. Івано-Франківськ. 2003. № 2 (34). С. 83–93.
Білокінь С. І. На шляхах інституалізації: до соціальної історії гуманітарних наук в Україні ХХ ст. / за ред. О. Ханка. Київ : Видавець Остап Ханко, 2009. 28 с.