ЗНАЧЕННЯ ДИЗАЙН-ЕРГОНОМІЧНОГО НАВЧАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА ПРИ ФОРМУВАННІ ІННОВАЦІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ВИКЛАДАЧА

Автор(и)

  • Тетяна Миколаївна Борисова Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка https://orcid.org/0000-0002-6013-4364
  • Анна Олександрівна Шовкова-Альохіна Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка https://orcid.org/0000-0003-2588-9224

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2024-2-2

Ключові слова:

ергодизайн, дизайн-ергономічне освітнє середовище, інноваційна культура, викладач

Анотація

Сучасна освіта вимагає від викладачів не лише передачі знань, а й розвитку в студентів творчих здібностей, критичного мислення та здатностей до інновацій. Одним із ключових факторів, що впливають на формування інноваційної культури викладача є дизайн-ергономічне навчальне середовище. У статті увага авторів спрямована на аналіз впливу навчального середовища, розробленого відповідно до законів дизайн-ергономіки, на якість освітнього процесу. Виявлено закономірність між організацією предметного середовища навчальних аудиторій та розвитком компетентностей здобувачів освіти педагогічних спеціальностей, зокрема 014.10 Середня освіта (Технології), 015.36 Професійна освіта (Технологія виробів легкої промисловості) та 015.00 Професійна освіта (Дизайн). Значний вплив дизайн-ергономічного середовища пов’язаний із його широкою сферою впливу на формування особистості. В результаті дослідження авторами виокремлено інформаційно-технологічну, просторово-матеріальну та соціально-особистісну складові дизайн-ергономічного простору, також здійснено аналіз зазначених ключових елементів на прикладі матеріально-технічної бази факультету технологій та дизайну. Розкрито роль кожного елемента на формування інноваційної культури майбутніх викладачів. Виявлено, що значний вплив на якість організації навчального процесу та формування сприятливого освітнього середовища мають підбір технічного обладнання, використання сучасного програмного забезпечення для підготовки конкурентоспроможних фахівців, створення інтер’єру та екстер’єру відповідно до антропометричних вимог, активна соціальна взаємодія та злагоджені комунікативні процеси учасників освітнього процесу. Встановлено, що такі компоненти середовища, як фізичний простір, соціальні взаємодії, інформаційні ресурси сприяють розвитку креативності, критичного мислення, мотивації до інноваційної діяльності та підвищують загальну задоволеність викладачів до своєї роботи. Отже, освітній простір організований за вимогами дизайн-ергономічного навчального середовища сприяє формуванню інноваційної культури здобувачів освіти створюючи умови для реалізації творчого потенціалу учасників освітнього процесу.

Посилання

Дубасенюк О. А. (Ред.). Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: зб. наук.-метод. пр. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2014. С. 12–28.

Proceedings of the IEA 2000 HFES 2000 Congress. July 29 – August 4, 2000. San Diego, California USA (CD).

Гриньова М. В., Кононова М. М. Саморегуляція навчальної діяльності та професійний розвиток студентської молоді: монографія. Полтава: Астрая, 2021. 384 с.

Борисова Т. Інноваційні підходи до реалізації технологій ергодизайну в закладах освіти. Витоки педагогічної майстерності. 2019. Вип. 24. С. 9–14.

Атаманчук Н. М., Яланська С.П. Реалізація технологій ергодизайну в закладах вищої освіти: синергетичний підхід. Технології здоров’язбереження: теорія і практика: колективна монографія / за заг. ред. професора Л.М. Рибалко. Полтава : НУПП, 2022. С. 88–94.

Буров А. Ю. Ергодизайн = ергономіка + дизайн чи нова дисципліна? Технічна естетика і дизайн. Вип. 1 Київ : Віпол, 2001, С. 51–55.

Гервас О. Ергономіка. Основи ергодизайну. Навчально-методичний посібник. Умань : ФОП Жовтий О.О., 2016. 210 с.

Голобородько В.М., Свирко В.О., Рубцов А.Л. Ергодизайн як методологічна стратегія сучасної дизайн-ергономічної діяльності. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2013. № 2. С. 23–26.

Пагута М. Ергодизайн як складова професійної підготовки майбутнього вчителя трудового навчання. Актуальні проблеми і перспективи трудової підготовки молоді. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції 19–20 жовтня 2007 р. Тернопіль : ТНПУ імені Володимира Гнатюка. 2007. 111 с. С. 63–64.

Карапузова Н.Д., Починок Є.А., Помогайбо В.М. Основи педагогічної ергономіки: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Академвидав, 2012. 201 с.

Ашеров А.Т., Коваленко О.Е., Сажко Г.І. Методи і моделі формування ергономічних знань та умінь у майбутніх інженерів-педагогів. Харків : УІПА, 2006. 192 с.

Zeng L., Proctor R.W., Salvendy G. Creativity in Ergonomic Design: A Supplemental Value-Adding Source for Product and Service Development. Hum Factors. 2010. Vol. 2(4). P. 503–525.

Бурчак С. Генеза проблеми креативності в психолого-педагогічній науці. Витоки педагогічної майстерності. 2019. Вип. 24. С. 14–19.

Купчик Р. М. Ергодизайн – новий метод проектної діяльності. Український державний лісотехнічний університет: Науковий вісник. 2004. Вип. 14.1. С. 241–244.

Лігоненко Л. О. Дизайн-менеджмент як методологія пошуку та впровад-ження інновацій. Академічний огляд. 2020. Вип. 2 (53). С. 64–75.

Брич В. Я., Корман М. М. Креативний менеджмент: підручник (для вивч. дис-ципліни студ. денної та заочної форм навч. екон. спец.). Тернопіль : ТНЕУ, 2018. 220 с.

Kulyk Y., Kravchenko L., Blyzniuk M., Chystiakova L., Orlova N., Bukhun A. Pedagogical Technologies for Competent Training of Teachers in Ukrainian Professional Education. INTERNATIONAL JOURNAL OF EDUCATION AND INFORMATION TECHNOLOGIES. 2022. Volume 16. Pp. 29–38. https://www.doi.org/10.46300/9109.2022.16.3.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-03