ОЦІНКА ВПЛИВУ ІКТ НА ЕФЕКТИВНІСТЬ ВИВЧЕННЯ БІОЛОГІЇ У ЗАКЛАДІ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-pmtp-2023-1-1Ключові слова:
дистанційне навчання, ІКТ, уроки біології, онлайн-урок, інформатизація, електронні ресурси.Анотація
У статті наведені результати впливу ІКТ на ефективність вивчення біології у закладі загальної середньої освіти. Розглянуто доцільність використання інформаційних технологій на уроках для отримання високих результатів. Для розуміння біології важливим є спостереження за живими природними об’єктами, вивчення їх структури, будови тощо. Зробити це під час уроку, особливо під час дистанційного навчання, іноді неможливо. Натомість сучасні інформаційно-комунікаційні технології забезпечують таку можливість. За допомогою комп’ютерних технологій створюється можливість представлення відеоматеріалів з демонстрацією природних об’єктів. Крім того, спеціально розроблені інформаційні засоби навчання полегшують процес формування знань, їх закріплення та перевірки рівня засвоєння інформації. Дослідження показали, що використання ІКТ підвищує мотивацію учнів, покращує засвоєння знань, стимулює пізнавальну діяльність, розвиває критичне мислення та творчий потенціал. Також розглядаються різні методи та засоби ІКТ, які можуть бути використані для підвищення ефективності вивчення біології. До них належать вебсайти, комп’ютерні програми, моделювання, відеоматеріали, віртуальні лабораторії та інші інтерактивні ресурси. Використання цих інструментів дозволяє отримати глибші практичні знання, а також розвинути навички самостійної роботи та комунікативні здібності, дозволяють отримувати навчальний матеріал у будь-якому місці та часі, сприяють індивідуалізації навчання. Наголошується на необхідності інтеграції ІКТ у навчальний процес для підвищення якості біологічної освіти. Використання ІКТ у закладах загальної середньої освіти може бути ефективним засобом залучення учнів до вивчення біології, підвищення їхньої пізнавальної активності, розширення доступу до актуальної інформації та навчання цифрової грамотності.
Посилання
Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках біології як засіб посилення мотивації учня до навчальної діяльності / С.С. Кашу, Г.О. Євтушенко, Г.M. Тішакова. Молоді вчені: гіпотези, проєкти, дослідження : збірник наукових праць. Старобільськ, 2019. 72 с.
Заболотний В.Ф., Гулівар І.О. Використання інформаційних технологій у навчальному процесі. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми : збірник наукових праць. Київ – Вінниця : ТОВ фірма «Планер», 2007. 68–72 с.
Міронець Л.П. Використання комп’ютерних технологій у шкільному курсі біології. Суми : Вид-во «Шкільний світ», 2007. С. 3–5.
Цимбалюк О.Б. Точки дотику інформаційних технологій та біології : навчально-методичний посібник. Березнівський навчально-виховний комплекс «Економіко-гуманітарний ліцей – загальноосвітня школа I‑II ступенів». Березне, 2018. 30 с.
Тасенко О.В. Використання комп’ютерів у викладанні хімії та біології. Комп’ютер у школі та сім’ї : науково-методичний журнал. Миколаїв, 2007. 16–18 с.
Фоміних Н.Ю. Сутність поняття «інформаційно-комунікаційні технології» та їх значущість на сучасному етапі інформатизації освіти. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : збірник наукових праць / наук. ред. Сущенко Т.І. та ін. Запоріжжя, 2009. Вип. 5 (58). С. 396–400.
Водолажченко Т.В. Використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках біології. Навчально-методичний вісник. 2015. № 15. Харків, 2015. С. 9.
Головцова М.Ф. Використання ІКТ на уроках біології. Директор школи : науковий журнал. Житомир, 2011. 13–15 с.
Швачич Г.Г., Толстой В.В. Сучасні інформаційно-комунікаційні технології : навчальний посібник. Дніпро : НМетАУ, 2017. 230 с.
Кошеленко Ю.В. Впровадження комп’ютерів у навчальний процес учнів старшої школи. Методика навчання природничих дисциплін у середній та вищій школі : матеріали Міжнародної науково- практичної конференції (ХХІІІ Каришинські читання), м. Полтава, 19–20 травня 2016 р. С. 185–188. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/17727/1/74.pdf.
Кравченко К.А. Використання інформаційно-комп’ютерних технологій на уроках біології. Природничі науки і освіта : збірник наукових праць природничо-географічного факультету. Умань, 2012. С. 117–120. URL: https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/143/1/Vykorystannia%20informatsiinokompiuternykh% 20tekhnolohii%20na%20urokakh%20biolohii.pdf.
Зубрик Т.В. Слухова сенсорна система. Тест. Освітній проєкт «На урок». 2020. URL: https://naurok.com.ua/test/sluhova-sensorna-sistema-65805.html.
Development of creative potential of future teachers – Strategy for improving the quality of higher pedagogical education / L.V. Kondrashova, M.M. Kondrashov, N.O. Chuvasova, N.A. Kalinichenko, H.V. Deforzh. Revista Educação & Formação. Fortaleza. 2020. V. 5 № 3. P. 1–15. URL: https://revistas.uece. br/index.php/redufor/article/view/3292/2917.