ПІДТЕКСТОВА ПАРАДИГМА МАЛОЇ ПРОЗИ ГРИГОРА ТЮТЮННИКА

Автор(и)

  • В. А. Голуб Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0009-9863-5066

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-31

Ключові слова:

Григір Тютюнник, імпліцитний смисл, оповідання, підтекст, художня деталь

Анотація

У статті здійснено спробу виокремлення елементів підтекстової парадигми малої прози Григора Тютюнника. Зосереджено увагу на розкритті природи творення імпліцитного смислу митцем як визначальної риси його поетики, що забезпечує глибину та емоційно-психологічну насиченість тексту. Запропоновано думку, що імпліцитність у творчості Г. Тютюнника є системним явищем, яке виникає внаслідок активного застосування авторських прийомів та залучення читача до процесу дешифрування прихованого.Дослідження опирається на сучасні літературознавчі підходи до аналізу імпліцитного змісту, зокрема праці Г. Клочека, М. Наєнка, М. Фоки та ін., а також психолінгвістичні ідеї О. Потебні. Розглянуто як формальні, так і змістові прийоми творення підтексту. Особливу увагу приділено поняттю художньої деталі та її ролі як генератора підтексту, здатного активізувати читацьку уяву та емпатію. За результатами аналізу виявлено, що оповідання «В сутінки» та «Обмарило» – є взірцями текстової економії, в якій кожен елемент несе глибоке психологічне, соціальне й символічне навантаження. На прикладі виразних художніх деталей показано, як через лаконічні, але ємнісні засоби письменник конструює внутрішні конфлікти персонажів. Підтекст у цих оповіданнях постає доступним до тлумачення широкому колу читачів завдяки асоціативності та емпатичності. Однак глибший рівень інтерпретації може вимагати залучення релігійних символів та розуміння історико-культурного підґрунтя. Окреслено підтекстову парадигму малої прози митця як довершену в поєднанні змісту й форми систему авторських прийомів, що забезпечують смислову багатошаровість тексту. З'ясовано, що письму Г. Тютюнника притаманне домінування імпліцитного над видимим у донесенні ключового сенсу до читача та формуванні художності, оскільки поверхневий змістовий план суттєво втрачає без зашифрованих ідей.

Посилання

Клочек Г. Енергія художнього слова. Збірник статей. Кіровоград : Редакційно-видавничий відділ Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, 2007. 448 с.

Наєнко М. Про помежів’я літератури й паралітератури. Філологічні семінари. 2011. Вип. 14. С. 5–16.

Фока М. Поетика підтексту як літературознавча проблема. Південний архів (філологічні науки). 2019. № 78. С. 98–102.

Ференц Н. Основи літературознавства. Київ : Знання, 2011. 432 с.

Лановик М. Психолінгвістична теорія О. Потебні у перекладознавстві. Питання літературознавства. 2010. № 81. С. 24–36.

Михида С. Психопоетика українського модерну : проблема реконструкції особистості письменника. Кіровоград : Поліграф–Терція, 2012. 357 с.

Горбань А. Функціонування кодів у художньому тексті («Три зозулі з поклоном» Григора Тютюнника). Літературознавчі студії. Житомир : ЖДУ, 2011. С. 28–40.

Тютюнник Г. Чудасія : повісті та оповідання. Київ : Знання, 2017. 238 с.

Літературознавчий словник-довідник / за ред. Р. Т. Гром’яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. Київ : Академія, 2007. 752 с.

Туренко В. Волхви. Велика українська енциклопедія. URL : https://vue.gov.ua/Волхви (дата звернення: 13.04.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Голуб, В. А. (2025). ПІДТЕКСТОВА ПАРАДИГМА МАЛОЇ ПРОЗИ ГРИГОРА ТЮТЮННИКА. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (213), 225–230. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-31

Номер

Розділ

РОЗДІЛ IІ НА ПЕРЕХРЕСТІ СЛОВА: ULTRA NOMEN