THE SUBTEXTUAL PARADIGM OF SHORT PROSE BY HRYHIR TYUTYUNNYK

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-31

Keywords:

Hryhoriy Tyutyunnyk, implicit meaning, story, subtext, artistic detail

Abstract

The article attempts to distinguish the elements of the subtextual paradigm of Hryhir Tyutyunnyk's short fiction.The attention is focused on revealing the nature of the author's creation of implicit meaning as a defining feature of his poetics, which provides depth and emotional and psychological saturation of the text. The author suggests that implicitness in H. Tyutyunnyk's work is a systemic phenomenon that arises as a result of the active use of author's techniques and involvement of the reader in the process of deciphering the hidden.The study is based on modern literary approaches to the analysis of implicit meaning, in particular the works of H. Klochek, M. Nayenko, M. Foka, and others, as well as psycholinguistic ideas of O. Potebnya. Both formal and substantive methods of creating subtext are considered. Particular attention is paid to the concept of artistic detail and its role as a generator of subtext that can activate the reader's imagination and empathy.The analysis reveals that the stories «Into the Twilight» and «The Delusion» are examples of textual economy, in which each element carries a deep psychological, social and symbolic load. The example of expressive artistic details shows how the writer constructs the internal conflicts of the characters through laconic but capacious means.The subtext in these stories is accessible to a wide range of readers due to their associativity and empathy. However, a deeper level of interpretation may require the involvement of religious symbols and an understanding of the historical and cultural background. The author outlines the subtextual paradigm of the artist's short fiction as a system of authorial techniques that is perfect in the combination of content and form, providing semantic multilayeredness of the text. It is found that H. Tyutyunnyk's writing is characterized by the dominance of the implicit over the visible in conveying the key meaning to the reader and forming artistry, since the surface content plan is significantly lost without encrypted ideas.

References

Клочек Г. Енергія художнього слова. Збірник статей. Кіровоград : Редакційно-видавничий відділ Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка, 2007. 448 с.

Наєнко М. Про помежів’я літератури й паралітератури. Філологічні семінари. 2011. Вип. 14. С. 5–16.

Фока М. Поетика підтексту як літературознавча проблема. Південний архів (філологічні науки). 2019. № 78. С. 98–102.

Ференц Н. Основи літературознавства. Київ : Знання, 2011. 432 с.

Лановик М. Психолінгвістична теорія О. Потебні у перекладознавстві. Питання літературознавства. 2010. № 81. С. 24–36.

Михида С. Психопоетика українського модерну : проблема реконструкції особистості письменника. Кіровоград : Поліграф–Терція, 2012. 357 с.

Горбань А. Функціонування кодів у художньому тексті («Три зозулі з поклоном» Григора Тютюнника). Літературознавчі студії. Житомир : ЖДУ, 2011. С. 28–40.

Тютюнник Г. Чудасія : повісті та оповідання. Київ : Знання, 2017. 238 с.

Літературознавчий словник-довідник / за ред. Р. Т. Гром’яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. Київ : Академія, 2007. 752 с.

Туренко В. Волхви. Велика українська енциклопедія. URL : https://vue.gov.ua/Волхви (дата звернення: 13.04.2025).

Published

2025-06-30

How to Cite

Holub, V. A. (2025). THE SUBTEXTUAL PARADIGM OF SHORT PROSE BY HRYHIR TYUTYUNNYK. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (213), 225–230. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-31

Issue

Section

РОЗДІЛ IІ НА ПЕРЕХРЕСТІ СЛОВА: ULTRA NOMEN