ВІД «ПРОЛІСКА» ДО «SMART KIDS»: ОНІМНА ОПОЗИЦІЯ В СИСТЕМІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-10

Ключові слова:

ономастика, заклад дошкільної освіти, мовний ландшафт, ідентичність, іншомовна лексика, мотивованість, мовна політика

Анотація

Статтю присвячено аналізу назв закладів дошкільної освіти (ЗДО) як одиниць публічного мовного простору та маркерів соціокультурної ідентичності. Об’єктом дослідження є онімна опозиція між назвами державних і приватних ЗДО, що виявляється у специфіці мотиваційних моделей, структурних типів і семантичного наповнення. Обґрунтовано актуальність вивчення назв освітніх інституцій як носіїв символічного капіталу, здатного забезпечити спільноті довгострокові переваги в соціокультурній, ідеологічній та комунікативній сферах.На матеріалі, зібраному в межах Бучанської та Ірпінської громад Київської області у 2024–2025 рр., простежено тенденцію до переважання національно маркованих однокомпонентних назв у державному секторі (Морквинка, Соловейко, Зернятко) та двокомпонентних, часто з іншомовними елементами, — у приватному (Funny Bunny, Happy Land, Rainbow Garden). Найменування формуються шляхом онімізації лексем, що репрезентують концепти інтелектуального розвитку, позитивного емоційного фону, природних образів і художніх асоціацій. Характер мотивації проаналізованих одиниць здебільшого метафоричний або символічний, що забезпечує їхню конотативну насиченість і культурну релевантність.Особливу увагу приділено символічній функції назв як інструменту трансляції ціннісних орієнтирів, ідеологічних настанов і колективної пам’яті в межах сучасного освітнього дискурсу. Аргументовано, що назви ЗДО виявляють семіотичне протиставлення між глобалізованою та національною ідентичністю, що віддзеркалює ширші тенденції трансформації символіки публічного простору постколоніального суспільства. Проаналізовано наявні нормативно-правові засади найменування ЗДО та окреслено чинники, що зумовлюють семіотичну розбалансованість і хаотичність у цій сфері. Результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення мовної політики у сфері освіти та формування культурно зваженої стратегії назвотворення.

Посилання

Вербич С. О. Трансформація українського онімного простору: внутрішньо- та позамовні чинники. Мовознавство. 2014. № 2. С. 15–23.

Демська О. Лінгвістичний ландшафт міста у стані війни. Мова: класичне – модерне – постмодерне. 2024. Вип. 10. С. 5–18. https://doi.org/10.18523/lcmp2522-9281.2024.10.5-18

Carbaugh D., Rudnick L. Which place, which story?: cultural discourses at the border of the Blackfeet Reservation and Glacier National Park. Great Plains Quarterly. 2006. 26. P. 167–84.

Dwyer C. Constructions of Muslim identity and the contesting of power: The debate over Muslim schools in the United Kingdom. Constructions of Race, Place, and Nation. Minneapolis: University of Minnesota Press. 1993. P. 143–159.

Forest B., Johnson J. Unraveling the Threads of History: Soviet–Era Monuments and Post–Soviet National Identity in Moscow. Annals of The Association of American Geographers Annals of the American Association of Geographers. 2002. Vol. 92 (3).

Gnatiuk O., Melnychuk A. A Case Study of De-Russification of Ukrainian Hodonyms: Rigged Trial or Justice Restored? Names. 2023. 71 (4). P. 40–55.

Grufford P. The countryside as educator: Rurality and citizenship in inter-war Wales. Journal of Historical Geography. 1996. Vol. 22. P. 412–423.

Katz Y. Identity, nationalism, and placenames: Zionist efforts to preserve the original local Hebrew names in official publications of the Mandate Government of Palestine. Names. 1995. Vol. 43. P. 103–118.

O’Donnell P. M. Urban Cultural Landscapes and the Spirit of Place. 16th ICOMOS General Assembly and International Symposium: «Finding the spirit of place – between the tangible and the intangible», 29 Sept – 4 Oct 2008, Quebec, Canada. [Conference or Workshop Item]. URL: https://openarchive.icomos.org/id/eprint/67

Pathey-Chavez G. G. High school as an arena for cultural conflict and acculturation for Latino Angelinos. Anthropology & Education Quarterly. 1993. Vol. 24. P. 33–60.

Rose-Redwood R., Alderman D., Azaryahu M. Geographies of Toponymic Inscription: New Directions in Critical Place-Name Studies. Progress in Human Geography. 2010. 34. P. 453–470.

Stump R. W. Toponymic commemoration of national figures: The cases of Kennedy and King. Names. 1988. Vol. 36. P. 203–216.

Yeoh B. Street-naming and nation-building: toponymic inscriptions of nationhood in Singapore. Area. 1996. 28. Р. 298–307.

Alderman D. H. School Names as Cultural Arenas: The Naming of U.S. Public Schools after Martin Luther King. Urban Geography. 2002. 23:7. P. 601–626.

Куліченко А. К. Назви закладів медичної освіти України та США у ХХІ ст.: порівняльний аналіз дефініцій. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. Запоріжжя, 2020. Вип. 71. Т. 1. С. 138–143.

Серебрянська І. М. Структурно-семантична характеристика власних назв українських вищих навчальних закладів. Вісник Дніпропетровського університету. Серія «Мовознавство». 2017. Вип. 23. С. 171–178.

Лучик В. Слов’янська ономастика: стан і перспективи розвитку. Наукові записки ТНПУ. Серія: Мовознавство. 2017. 1 (27). С. 210–212.

Гоманюк М. А. Декомунізаційні моделі перейменування населених пунктів півдня України (на прикладі Херсонської області). Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Географічні науки». 2017. Вип. 6. С. 30–37.

Кравченко Л. Перейменування сучасних українських ойконімів. Українське мовознавство. 2018. Вип. 1. C. 135–151.

Немировська С. Перейменування вулиць м. Чернігова у світлі соціолінгвістики. Мова: класичне – модерне – постмодерне. 2020. Вип. 6. С. 115–127.

Белей О. О. Сучасна українська ергонімія (на матеріалі власних назв підприємств Закарпатської області): автореф. дис... канд. філол. наук : 10.02.01. Львівський національний ун-т ім. Івана Франка. Львів, 2000. 17 с.

Волчанська Г. В., Вільховецька Н. І. Ергоніми міста Кропивницького. Закарпатські філологічні студії. 2023. Т. 1. Вип. 27. С. 51–58.

Горожанов Ю. Ю. Ергоніми міста Луцька: структурно-семантичний аналіз. Філологічні студії : Науковий вісник Криворізького національного університету. 2013. Вип. 9. С. 134–139.

Тараненко О.О. Українська літературна мова кінця XX — першої чверті ХХІ ст.: стан і тенденції розвитку: монографія: у 2 частинах. Частина IІ: Розділи VIІ–ХІІ. Київ: Український мовно-інформаційний фонд НАН України, 2024. 813 с. URL: https://drive.google.com/file/d/1y256BN-6XSP5_ulbp2G6xwK- abmi6OX7/view

Селігей П.О. Українська мова у 2222 році. К.: Академперіодика, 2023. 452 с. https://doi.org/10.15407/akademperiodyka/490.452

Bourdieu P. The Forms of Capital. Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. New York: Greenwood Press. 1986. P. 241–258.

Дошкільна освіта в Україні у 2023 році: статистична інформація. К., 2024. URL: https://ukrstat.gov.ua/operativ/operativ2023/osv/osv_rik/dosh_osv_Ukr_2023.xls

Внаслідок війни зростає відсоток дітей, які не охоплені дошкільною освітою: результати дослідження. Державна служба якості освіти. URL: https://sqe.gov.ua/monitoring-zdo-2023/

Гогохія Н. Праця, навчання та дозвілля у житті дитини в УРСР (1929-1939). Проблеми історії України: факти, судження пошуки. 2011. Вип. 20. С. 255–268.

Кохан О. Дитячі заклади Києва в 1920 рр. (за матеріалами НМІУ). Науковий вісник Національного музею історії України. 2023. Вип. 9.С. 94–106.

Наказ Міністерства освіти й науки України від 31.12.2003 № 875 «Про назви загальноосвітніх навчальних закладів». URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0875290-03#Text

Закон України «Про дошкільну освіту» від 06.06.2024 № 3788-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3788-20#Text

Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» від 25.04.2019 № 2704-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text

Назви дитячих садочків необхідно привести у відповідність до норм правопису та мовних стандартів, – Тарас Кремінь. Уповноважений із захисту державної мови. URL: https://mova-ombudsman.gov.ua/news/nazvy-dytiachykh-sadochkiv-neobkhidno-pryvesty-do-norm-ukrainskoho-pravopysu-ta-standartiv-derzhavnoi-movy-taras-kremin

Зимовець Г. В. Проблема мотивованості власних назв. Філологічні студії. Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. 2010. Вип. 5. С. 38–46.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Як цитувати

Кадочнікова, О. П. (2025). ВІД «ПРОЛІСКА» ДО «SMART KIDS»: ОНІМНА ОПОЗИЦІЯ В СИСТЕМІ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ . Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (213), 82–89. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-213-10

Номер

Розділ

РОЗДІЛ І ОНОМАСТИЧНІ СТУДІЇ