СТРУКТУРНО-СЕМАНТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ МУЛЬТИМОДАЛЬНИХ ЗАГОЛОВКІВ ЕКОНОМІЧНИХ ТЕКСТІВ ЖУРНАЛУ «THE ECONOMIST»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-20

Ключові слова:

заголовний комплекс, структурно-семантичні особливості, вербальні й невербальні елементи.

Анотація

Статтю присвячено аналізу структурно-семантичних особливостей взаємодії вербальних і невербальних елементів заголовних комплексів економічних текстів журналу «The Economist». Сучасне інформаційне середовище не лише змінилося кількісно, адаптувалася до умов технічного прогресу сама природа його наповнення, передачі та сприймання: повідомлення набули ознак мультимодальності, одночасно впливаючи на декілька каналів сприйняття. Вочевидь це вплинуло на процес декодування інформації з боку реципієнта, що мобілізувало арсенал засобів комунікативно-прагматичного впливу масмедійнних джерел інформації. Ключовим елементом, який безпосередньо впливає на рішення щодо прочитання того чи того журналістського матеріалу був і залишається заголовок. На шпальтах сучасних засобів інформації він постає як багатоаспектний мультимодальний конструкт, який не просто повідомляє про тему й зміст статті, а й привертає увагу читача, допомагає зрозуміти суть повідомлюваного, а також володіє комунікативно-прагматичним потенціалом: здатний формувати відношення реципієнта за посередництвом створення відтінків значень або додавання відповідного емоційно-оцінного забарвлення до тексту повідомлення. Кожний медійний ресурс має свою стилістику подачі матеріалу та організації заголовних комплексів. Останні відрізняються в межах самого джерела залежно від форми (друковане чи цифрове), а також тематичних розділів у складі номеру. Не всі, проте більшість заголовків утворено за допомогою комбінації вербальних і невербальних елементів. Зважаючи на потужність візуального каналу сприйняття інформації, ключову роль у таких заголовних комплексах відіграють ресурси графічної природи: іконічні зображення, які у креативній формі доповнюють словесні утворення, допомагають привернути увагу реципієнта, спонукають його до прочитання матеріалу, здійснюють вплив на процес і спосіб декодування інформації.

Посилання

Foss, S. K. Theory of Visual Rhetoric. Handbook of Visual Communication: Theory, Methods, and Media. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. P. 141–152.

Nørgaard N. Multimodal Stylistics of the Novel: More Than Words. New York: Routledge, 2018. 358 р.

Kress G., Leeuwen van T. Reading Images: The Grammar of Visual Design. London : Roudedge, 1996. 316 p.

Макарук Л. Л. Мультимодальність сучасного англомовного масмедійного комунікативного простору : дис.… д-ра філол. наук : 10.02.04. Запоріжжя, 2019. 635 с.

Білецька Т.О., Гаврилюк О.О. Мультимодальність текстів сучасних англомовних журналістів-блогерів (на матеріалі блогів Філіппі де Франко та Арви Махдаві). Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2022. Том 33 (72), № 2, Ч. 1. С. 87–93.

Ступак І., Шаламай А. Характерні особливості дискурсу мультимедіа як типу медіадискурсу. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : Лінгвістичні науки : зб. наук. праць. 2022. № 34. С. 103–117.

Denti O. Financial narratives. A multimodal analysis of newspaper articles. Lingue e Linguaggi. 2020. Vol.40. P. 291–312.

Luca I. S. A Multimodal Discourse Analysis in Media. Romanian Journal of English Studies. 2020. Vol. 17. P. 74–80.

Marcoci S. Some Typical Linguistic Features Of English Newspaper Headlines. Linguistic and Philosophical Investigations. 2014. P. 708–714.

Kuiken, J., Schuth A., Spitters M., Marx M. Effective Headlines of Newspaper Articles in a Digital Environment. Digital Journalism. 2017. Vol. 5. P. 1–15.

Шульська Н. М., Зінчук Р. С. Комунікативно-функційний потенціал заголовків у мові сучасних медіа. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2021. Т. 32 (71), № 5, Ч. 2. С. 220–225.

Фадєєва О. В. Функції та засоби прагматизації газетних заголовків. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. 2017. Вип. 27(2). С. 135–139.

Ponsford D. Seriously popular: The Economist now claims to reach 5.3m readers a week in print and online. Press Gazette. June 13, 2014. URL: https://pressgazette.co.uk/publishers/magazines/seriously-popular-economist-now-claims-reach-53m-readers-week-print-and-online/ (дата звернення: 22.03.2024).

Langfitt F. 'Economist' Magazine Wins American Readers. N.P.R. March 8, 2006. URL: https://www.npr.org/2006/03/08/5250996/economist-magazine-wins-american-readers (дата звернення: 26.03.2024).

Шульська Н. М., Зінчук Р. С. Комунікативно-функційний потенціал заголовків у мові сучасних медіа. С. 220–225.

Шевченко В. Е. Заголовний комплекс сучасної молодіжної газети – важливий засіб її змістового спрямування. Стиль і текст. К.: Інститут журналістики, 2001. Вип. 2. С. 197–207.

ДЖЕРЕЛА ІЛЮСТРАТИВНОГО МАТЕРІАЛУ:

The Economist. 2023. No. 9368. Vol. 449. October, 21. 80 р.

The Economist. 2023. No. 9349. Vol. 447. June, 3. 78 р.

The Economist. 2023, June, 3.

The Economist. 2023, June, 3.

The Economist. 2023. No. 9352. Vol. 447. June, 24. 78 р.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-20

Як цитувати

Заблоцький, Ю. В. (2024). СТРУКТУРНО-СЕМАНТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ МУЛЬТИМОДАЛЬНИХ ЗАГОЛОВКІВ ЕКОНОМІЧНИХ ТЕКСТІВ ЖУРНАЛУ «THE ECONOMIST». Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (209), 131–138. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-20