SEMANTIC AND STRUCTURAL PECULIARITIES OF MULTIMODAL ECONOMIC TEXTS HEADLINES IN NEWSPAPER "THE ECONOMIST"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-20

Keywords:

title complex, structural and semantic peculiarities, verbal and non-verbal elements.

Abstract

The article is devoted to the analysis of structural and semantic peculiarities of the interaction of verbal and non-verbal elements of the headline complexes of economic texts in «The Economist» magazine. The modern information environment has grown immensely. The way its content is created, transmitted, and perceived has evolved in line with technological progress: messages have turned into multimodal units that affect several channels of perception simultaneously. Obviously, this has influenced the process of decoding information on the recipient's part, mobilising the linguistic means of communicative and pragmatic influence of mass media. The headline remains the key element able to directly influence the decision to read a particular journalistic material. On the pages of modern media, it appears as a multifaceted multimodal construct that not only informs about the topic and content of the article but also attracts the reader's attention, helps to understand the essence of the message and also poses communicative and pragmatic potential thus it can shape the attitude of the recipient by creating shades of meanings or adding the appropriate emotional and evaluative colouring to the text. Each media resource has its style of presenting material and organising headline complexes. The latter differ within the media source depending on the form (printed or digital) and the thematic sections inside the issue. The majority of headlines are built using a combination of verbal and non-verbal elements. Taking into account the power of the visual channel of information perception, the key role in such headline complexes is played by graphic elements in the form of iconic images creatively complementing verbal units, helping in such a way to attract the recipient's attention, encouraging him to read the material, and shaping the process and method of decoding information.

References

Foss, S. K. Theory of Visual Rhetoric. Handbook of Visual Communication: Theory, Methods, and Media. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. P. 141–152.

Nørgaard N. Multimodal Stylistics of the Novel: More Than Words. New York: Routledge, 2018. 358 р.

Kress G., Leeuwen van T. Reading Images: The Grammar of Visual Design. London : Roudedge, 1996. 316 p.

Макарук Л. Л. Мультимодальність сучасного англомовного масмедійного комунікативного простору : дис.… д-ра філол. наук : 10.02.04. Запоріжжя, 2019. 635 с.

Білецька Т.О., Гаврилюк О.О. Мультимодальність текстів сучасних англомовних журналістів-блогерів (на матеріалі блогів Філіппі де Франко та Арви Махдаві). Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2022. Том 33 (72), № 2, Ч. 1. С. 87–93.

Ступак І., Шаламай А. Характерні особливості дискурсу мультимедіа як типу медіадискурсу. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : Лінгвістичні науки : зб. наук. праць. 2022. № 34. С. 103–117.

Denti O. Financial narratives. A multimodal analysis of newspaper articles. Lingue e Linguaggi. 2020. Vol.40. P. 291–312.

Luca I. S. A Multimodal Discourse Analysis in Media. Romanian Journal of English Studies. 2020. Vol. 17. P. 74–80.

Marcoci S. Some Typical Linguistic Features Of English Newspaper Headlines. Linguistic and Philosophical Investigations. 2014. P. 708–714.

Kuiken, J., Schuth A., Spitters M., Marx M. Effective Headlines of Newspaper Articles in a Digital Environment. Digital Journalism. 2017. Vol. 5. P. 1–15.

Шульська Н. М., Зінчук Р. С. Комунікативно-функційний потенціал заголовків у мові сучасних медіа. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Журналістика. 2021. Т. 32 (71), № 5, Ч. 2. С. 220–225.

Фадєєва О. В. Функції та засоби прагматизації газетних заголовків. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія : Філологія. 2017. Вип. 27(2). С. 135–139.

Ponsford D. Seriously popular: The Economist now claims to reach 5.3m readers a week in print and online. Press Gazette. June 13, 2014. URL: https://pressgazette.co.uk/publishers/magazines/seriously-popular-economist-now-claims-reach-53m-readers-week-print-and-online/ (дата звернення: 22.03.2024).

Langfitt F. 'Economist' Magazine Wins American Readers. N.P.R. March 8, 2006. URL: https://www.npr.org/2006/03/08/5250996/economist-magazine-wins-american-readers (дата звернення: 26.03.2024).

Шульська Н. М., Зінчук Р. С. Комунікативно-функційний потенціал заголовків у мові сучасних медіа. С. 220–225.

Шевченко В. Е. Заголовний комплекс сучасної молодіжної газети – важливий засіб її змістового спрямування. Стиль і текст. К.: Інститут журналістики, 2001. Вип. 2. С. 197–207.

ДЖЕРЕЛА ІЛЮСТРАТИВНОГО МАТЕРІАЛУ:

The Economist. 2023. No. 9368. Vol. 449. October, 21. 80 р.

The Economist. 2023. No. 9349. Vol. 447. June, 3. 78 р.

The Economist. 2023, June, 3.

The Economist. 2023, June, 3.

The Economist. 2023. No. 9352. Vol. 447. June, 24. 78 р.

Published

2024-06-20

How to Cite

Zablotskyi, Y. V. (2024). SEMANTIC AND STRUCTURAL PECULIARITIES OF MULTIMODAL ECONOMIC TEXTS HEADLINES IN NEWSPAPER "THE ECONOMIST". Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (209), 131–138. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-209-20