UKRAINIAN LITERATURE AS A PROJECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-210-15

Keywords:

project technology, Ukrainian literature lesson, literary calendar, NUS

Abstract

Searching for the reasons and ways of solving the problem of nonreading, which, of course, is the main obstacle on the path of getting literary education, the author of the article emphasizes the importance of technological approach in education and currently focuses on project technology. The project method has an American origin and more than a century-long history, but not in Ukrainian school. Displaced from here in the 1930s, it is slowly returning, and, tellingly, is still among the most promising and innovative technologies. Project-based learning fits perfectly into the conceptual vision of the new Ukrainian school, with its models of an active student, partnership relations between participants of educational process (at the same time, the range of the teacher's roles is significantly expanded compared to the traditional format) and a focus on the connection between theory and practice, that is on the preparing students to perform different tasks in real life. Several ideas for project works (with some explanations or accents) are given for implementation in Ukrainian literature classes: creating a presentation, illustrations for the book, a «mental guide», tests, a comic, a script, a map presenting the writer's life path or the journeys of his characters, audio book, virtual museum, book trailer, trailer or teaser of a film based on a work or biography of the author, simulating a meeting-interview with artists, characters or their prototypes, writing a study, compiling an anthology, keeping a reader's diary, a dictionary of literary terms, a quote book or Internet resource (literary website, podcast, page with literary content in social networks). Special attention is paid to the literary calendar – a meta-project, which may involve other projects, including the ones mentioned above, to celebrate memorable dates. The author considers it promising looking into the effectiveness of the implementation of project technology in working with students of different age groups.

References

Освітня програма «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільнього віку / Н. В. Гавриш, Т. В. Панасюк, Т. О. Піроженко, О. С. Рогозянський, О. Ю. Хартман, А. С. Шевчук; за заг. наук. ред. Т. О. Піроженко. Київ: Українська академія дитинства, 2017. 80 с.

Слижук О. А. Проєктна діяльність учнів у процесі вивчення сучасної української літератури в 5-6 класах НУШ. Digital Library NAES of Ukraine. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732884/1/%D0%A1%D0%BB%D0%B8%D0%B6%D1%83%D0%BA%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf (дата звернення: 20.07.24).

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / упоряд. Л. Гриневич, О. Елькін, С. Калашнікова та ін.; за заг. ред. М. Грищенка; Міністерство освіти і науки України. Київ, 2016. 40 с.

Заболотний В. В., Заболотний О. В., Слоньовська О. В., Ярмульська І. В. Українська література: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Літера ЛТД, 2024. 208 с.

Архипова В. П., Січкар С. І., Шило С. Б. Українська література: підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти. Чернівці: МПП «Букрек», 2023. 248 с.

Авраменко О. Українська література (рівень стандарту): підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Грамота, 2019. 256 с.

Грінченко В. Використання методу проектів із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій у шкільному курсі історії. Наукові записки. Серія: історичні науки. Вип. 22. С. 118–124.

Воропай Л. М. Метод проєктів на уроках гуманітарного циклу. КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія». URL: https://sazonobalanowka.e-schools.info/pages/metod-proktv-na-urokah-gumantarnogo-tsiklu (дата звернення: 20.07.24).

Гробова Н. Проєктні технології на уроках української мови та літератури. URL: https://znayshov.com/FR/10693/Jerelo_1_2021-164-172.pdf (дата звернення: 20.07.24).

Метод проєктів в українській школі 1920 – 1930-х років / Педагогічний музей України; укладачі: В. О. Гайдей, О. П. Міхно. Вінниця: Видавець ФОП Кушнір Ю. В., 2019. Вип. 6. 192 с.

Кизименко О. Впровадження методу проєктів на уроках української літератури. Центр Прогресивної освіти «Генезум». URL: https://genezum.org/conference/mykolaiv-09062020 (дата звернення: 20.07.24).

Мірошник С. І. Теоретичні основи навчальної проектної діяльності учнів. Народна освіта. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2383 (дата звернення: 20.07.24).

Лаврова А. В. Метод проєктів на уроках української літератури в старших класах. Молодий вчений. 2021. № 4 (92). С. 50–53.

Тихолоз Б. Усі чекають, коли воно нарешті закінчиться, або Про ювілеї по-українськи. Твоє місто. URL: https://tvoemisto.tv/blogs/pro_yuvilei_poukrainsky_116720.html?fb_comment_id=3488188141229906_3488711021177618 (дата звернення: 20.07.24).

Богданець-Білоскаленко Н., Шумейко Ю. Проєктна діяльність на уроках української мови та читання в початковій школі. Digital Library NAES of Ukraine. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724008/1/%D0%91%D0%BE%D0%B3%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%86%D1%8C%2C%20

%D0%A8%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%B9%D0%BA%D0%BE_%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%94%D0%BA%D1%82%D0%BD%D0%B0%20%D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C_%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B0%20%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D1%96%D0%B2_%D0%9A%D1%80%D1%83%D0%B3%D0%BB%D0%B8%D0%B9%20%D1%81%D1%82%D1%96%D0%BB_2020_%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_%D0%A1.10-13.pdf (дата звернення: 20.07.24).

Published

2024-10-03

How to Cite

Hutsuliak, S. (2024). UKRAINIAN LITERATURE AS A PROJECT. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (210), 102–107. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-210-15