УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ЯК ПРОЄКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-210-15

Ключові слова:

проєктна технологія, урок української літератури, літературний календар, НУШ

Анотація

У пошуках причин і шляхів розв’язання проблеми нечитання, як, природно, головної перепони для здобуття учнями літературної освіти, авторка статті підкреслює важливість технологічного підходу в освітній галузі, зосереджуючись на проєктній технології. Метод проєктів має американське походження і більш ніж сторічну історію, проте не в українській школі. Витіснений звідси в 30-х роках ХХ століття, він поступово повертається, і, що характерно, досі значиться серед найбільш перспективних та інноваційних технологій. Проєктне навчання бездоганно вписується в концептуальне бачення нової української школи, з її моделями активного учня, партнерських стосунків між учасниками освітнього процесу (при цьому діапазон ролей учителя значно розширюється в порівнянні з традиційним форматом) і націленістю на зв’язок між теорією та практикою, на виконання реальних завдань. Наведено низку ідей проєктних робіт (із окремими роз’ясненнями чи акцентами) для втілення на уроках української літератури: створення презентації, ілюстрацій до прочитаного твору, «ментального довідника», тестів, коміксу, сценарію, карти з представленням життєвого шляху письменника чи мандрівок його персонажів, аудіокнижки, віртуального музею, буктрейлера, трейлера чи тизера фільму за твором або біографією автора, моделювання зустрічі-інтерв’ю з митцями, персонажами чи їх прототипами, написання дослідження, укладання антології, ведення читацького щоденника, словника літературознавчих термінів, цитатника, інтернет-ресурсу (літературний сайт, подкаст, сторінка з літературним контентом у соцмережах). Особливу увагу приділено літературному календарю – метапроєкту, який може передбачати залучення інших, зокрема й названих вище, проєктів для відзначення пам’ятних дат. Авторка вважає перспективним дослідження ефективності впровадження проєктної технології в роботі з учнями різних вікових груп.

Посилання

Освітня програма «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільнього віку / Н. В. Гавриш, Т. В. Панасюк, Т. О. Піроженко, О. С. Рогозянський, О. Ю. Хартман, А. С. Шевчук; за заг. наук. ред. Т. О. Піроженко. Київ: Українська академія дитинства, 2017. 80 с.

Слижук О. А. Проєктна діяльність учнів у процесі вивчення сучасної української літератури в 5-6 класах НУШ. Digital Library NAES of Ukraine. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732884/1/%D0%A1%D0%BB%D0%B8%D0%B6%D1%83%D0%BA%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf (дата звернення: 20.07.24).

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / упоряд. Л. Гриневич, О. Елькін, С. Калашнікова та ін.; за заг. ред. М. Грищенка; Міністерство освіти і науки України. Київ, 2016. 40 с.

Заболотний В. В., Заболотний О. В., Слоньовська О. В., Ярмульська І. В. Українська література: підручник для 5 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Літера ЛТД, 2024. 208 с.

Архипова В. П., Січкар С. І., Шило С. Б. Українська література: підручник для 6 класу закладів загальної середньої освіти. Чернівці: МПП «Букрек», 2023. 248 с.

Авраменко О. Українська література (рівень стандарту): підручник для 11 класу закладів загальної середньої освіти. Київ: Грамота, 2019. 256 с.

Грінченко В. Використання методу проектів із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій у шкільному курсі історії. Наукові записки. Серія: історичні науки. Вип. 22. С. 118–124.

Воропай Л. М. Метод проєктів на уроках гуманітарного циклу. КЗ «Сазоно-Баланівська гімназія». URL: https://sazonobalanowka.e-schools.info/pages/metod-proktv-na-urokah-gumantarnogo-tsiklu (дата звернення: 20.07.24).

Гробова Н. Проєктні технології на уроках української мови та літератури. URL: https://znayshov.com/FR/10693/Jerelo_1_2021-164-172.pdf (дата звернення: 20.07.24).

Метод проєктів в українській школі 1920 – 1930-х років / Педагогічний музей України; укладачі: В. О. Гайдей, О. П. Міхно. Вінниця: Видавець ФОП Кушнір Ю. В., 2019. Вип. 6. 192 с.

Кизименко О. Впровадження методу проєктів на уроках української літератури. Центр Прогресивної освіти «Генезум». URL: https://genezum.org/conference/mykolaiv-09062020 (дата звернення: 20.07.24).

Мірошник С. І. Теоретичні основи навчальної проектної діяльності учнів. Народна освіта. URL: https://www.narodnaosvita.kiev.ua/?page_id=2383 (дата звернення: 20.07.24).

Лаврова А. В. Метод проєктів на уроках української літератури в старших класах. Молодий вчений. 2021. № 4 (92). С. 50–53.

Тихолоз Б. Усі чекають, коли воно нарешті закінчиться, або Про ювілеї по-українськи. Твоє місто. URL: https://tvoemisto.tv/blogs/pro_yuvilei_poukrainsky_116720.html?fb_comment_id=3488188141229906_3488711021177618 (дата звернення: 20.07.24).

Богданець-Білоскаленко Н., Шумейко Ю. Проєктна діяльність на уроках української мови та читання в початковій школі. Digital Library NAES of Ukraine. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/724008/1/%D0%91%D0%BE%D0%B3%D0%B4%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D1%86%D1%8C%2C%20

%D0%A8%D1%83%D0%BC%D0%B5%D0%B9%D0%BA%D0%BE_%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%94%D0%BA%D1%82%D0%BD%D0%B0%20%D0%B4%D1%96%D1%8F%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C_%D0%9F%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%D0%B0%20%D0%BC%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D1%96%D0%B2_%D0%9A%D1%80%D1%83%D0%B3%D0%BB%D0%B8%D0%B9%20%D1%81%D1%82%D1%96%D0%BB_2020_%D0%A2%D0%B5%D0%B7%D0%B8_%D0%A1.10-13.pdf (дата звернення: 20.07.24).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-03

Як цитувати

Гуцуляк, С. (2024). УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА ЯК ПРОЄКТ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (210), 102–107. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-210-15