РОЗВИТОК РЕФЛЕКСИВНОГО МИСЛЕННЯ ЯК УМОВА ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ПСИХОЛОГІВ ДО СУПЕРВІЗІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-3-6Ключові слова:
супервізія, рефлексивне мислення, професійна рефлексія, глибинна психокорекція, закони позитивної дезінтеграції та вторинної інтеграції психікиАнотація
У статті порушено проблему рефлексивного мислення як умови підготовки майбутніх психологів до супервізії. Розкрито особливості супервізії як співпраці двох професіоналів. Показано, що за супервізії акцент ставиться на професійній допомозі іншому психологу з боку супервізора з набуття досвіду у вирішенні фахових завдань. Супервізія є важливим складником як на етапі професійного становлення психолога, так і у процесі його подальшої професіоналізації. Існують утруднення організації супервізії на етапі фахової підготовки практичних психологів в Україні. Стверджується, що супервізія передбачає сформованість у психолога відповідних компетентностей для її проходження. Однією з яких є професійна рефлексія. Обґрунтовано значення рефлексії та рефлексивного мислення як умови підготовки майбутніх психологів до супервізійної діяльності. Розкрито особливості рефлексивного мислення психолога. Рефлексивне мислення психолога скеровано на професійне пізнання глибинних прошарків психіки шляхом установлення взаємозв’язку зовні спостережуваних поведінкових проявів із глибинно-психологічними детермінантами з метою виявлення закономірностей функціонування феномену психічного та визначення ефективних шляхів надання психологічної допомоги суб’єкту в розв’язанні його особистісної проблеми, що супроводжується саморефлексією фахівця відповідності власних способів дій із завданнями професійної діяльності. Показано, що розвиток рефлексивного мислення відбувається у процесі глибинної психокорекції за методом активного соціально-психологічного пізнання (АСПП). Розкрито методологічні засади глибинної психокорекції, її методи та механізми змін учасників. Показано, що глибинно-корекційний процес підпорядковується законам позитивної дезінтеграції психіки та її вторинної інтеграції на більш високому рівні розвитку. Одним з основних методів глибинної психокорекції є діалог, який реалізується відповідно до основних положень психодинамічної парадигми.
Посилання
Астремська І.В. Супервізія: профілактика та корекція емоційного вигорання працівників професій допомоги : монографія. Миколаїв : Вид-во ЧНУ ім. Петра Могили, 2024. 132 с. URL: https://emed.library.gov.ua/wp-content/uploads/tainacan-items/26427/149916/Superviziia-profilaktyka-takorektsiia-emotsiynoho-vyhorannia-pratsivnykiv-profesiy-dopomohy.pdf
Байдарова О.О., Матвієнко І.В. Супервізія як необхідна умова формування екологічної взаємодії консультанта із клієнтом. Актуальні проблеми психології. 2019. Т. 7 : Екологічна психологія. Вип. 29. С. 7–20. URL: http://ecopsy.com.ua/data/zbirki/2012_29/index.html
Дметерко Н.В. Емпіричне дослідження розвитку рефлексивного мислення психологів у процесі глибинно-корекційного діалогу. Габітус : науковий журнал. 2020. Вип. 17. С. 73–77. https://doi.org/10.32843/2663-5208.2020.17.13
Мушкевич М.І. Супервізія : навчальний посіб.ник до курсу «Супервізія». Луцьк : Вежа-Друк, 2022. 188 с. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/21001/1/Superviziia.pdf
Пов’якель Н.І. Професіогенез саморегуляції мислення практичного психолога : монографія. Київ : НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2003. 295 с.
Туркова Д.М. Психологічні, педагогічні та організаційні умови запровадження європейських стандартів підготовки майбутніх практичних психологів у системі вищої освіти України. Проблеми сучасної психології : збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка Національної академії педагогічних наук України. 2014. Випуск 25. С. 518–529. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2014-25
Усатенко О.М. Супервізія як метод підвищення професіоналізму психолога-практика. Психологія і суспільство. 2008. № 2. С. 168–172. URL: https://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/article/view/362
Яценко Т.С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання. Київ : Вища школа, 2004. 679 с.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






