SPECIFICS OF UNDERSTANDING THE PSYCHE IN ITS DEPTH
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-26Keywords:
active socio-psychological cognition (ASPC), archaic heritage, deep cognition, thematic psychodrawings, reality principle, objectification of the psyche, thematic-drawing self-presentationAbstract
The article presents the method of Active Socio-Psychological Cognition (ASPC) in its capacity to objectify the impact of humanity’s archaic heritage on the psyche of modern individuals. The study relies on the functional optimality of the group method “Active Socio-Psychological Cognition of the Psyche,” initiated by T. S. Yatsenko in the 1980s and successfully developed in Ukraine for over half a century. The content highlights the key principles of Yatsenko’s psychodynamic paradigm, grounded in numerous research works, including 49 defended dissertations of her students. The psychoanalytic approach to understanding the psyche, continuously studied and refined, confirms the effectiveness of group forms of deep cognition, including the dimension of the archaic legacy.ASPC is distinguished by its ability to catalyze manifestations of this legacy into the field of observation. Under such conditions, thematic drawings gain greater significance, supported by an empirical platform of thematic visualization. This objectification of the psyche promotes its adequate comprehension and introduces a novel, visualized mode of conveying its content beyond the limits of verbal expression. The study proves the effectiveness of thematic psychodrawings in ASPC group practice for the exploration of the subject’s psyche. It is argued that psychodrawings reveal the preverbal stage of human psychic development. Furthermore, ASPC demonstrates the potential to substantially enhance psychologists’ professional qualifications through direct involvement in group psychocorrectional practice.
References
Андрущенко В. П., Яценко Т. С. Філософсько-психологічний формат розуміння сутності психіки в її цілісності. В колективній монографії «Теоретичні і технологічні засади професійної підготовки здобувача вищої освіти» Київ, 2023. С. 11–77.
Галузевий стандарт вищої освіти (розроблений під керівництвом Т. Яценко). Напрям підготовки: 0101 Педагогічна освіта. Спеціальність: 6.010100 Практична психологія. Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр. Київ, 2005. 325 с.
Максименко С. Д. Психологічне учіння людини: генетико-моделюючий підхід, Київ. 2013. 590 с.
Панок В. Т. Організація та науково-методичне забезпечення діяльності психологічної служби і ПМПК. Київ. 2014. 259 с.
Сіденко Ю. О. Глибинне пізнання перинатальної символіки шляхом візуалізованої репрезентації майбутнього психолога. Івано-Франківськ. 2017. 508 с.
Фрейд З. Вступ до психоаналізу / пер. з нім. П. Таращука. Харків : Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2015. 480 с.
Яценко Т. С. Феномен партиципації як мова несвідомого. Наукові записки. Серія: Психологія. 2025. Вип. 1 (7). С. 182–213. DOI https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-24.
Яценко Т. С. Архаїчний спадок психіки: психоаналіз феноменології проблеми. Дніпро, 2019. 283 с.
Яценко Т. С. Від тестового до психоаналітичного розуміння психомалюнку. Зб.: Педагогіка і психологія. 1995. № 2. С. 11–23.
Яценко Т. С. Інтеграція та дезінтеграція як механізми психокорекції. Педагогіка і психологія. 1996. №1. С. 3– 9.
Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика. К. : Вища школа, 2006. 382 с.
Яценко Т. С. Передумови психокорекційної роботи у процесі активного соціально-психологічного навчання педагога. Чернівці, 1993. С. 15–25.
Яценко Т. С. Проблема вербалізації та пізнання системних характеристик несвідомого змісту психіки суб’єкта. Провідна освіта: Педагогіка і психологія. Польсько-Український журнал. Ченстохова. Київ. 1999. № 4. С. 391–402.
Lêvy-Bruhl Lucien. Mentalité primitive. Paris. 1922. URL: https://coollib.cc/b/367825/read.







