ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВІВ СИМПТОМІВ МОРАЛЬНОЇ ТРАВМИ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА: ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-12Ключові слова:
моральна травма, учителі початкової школи, вихователі закладів дошкільної освіти, учні початкової школи, вихованці, майбутні педагоги, прояви моральної травми у педагогівАнотація
У статті проаналізовано феномен моральної травми серед педагогічних працівників в умовах повномасштабної війни в Україні. Досліджено особливості прояву симптомів морального дистресу у вчителів початкових класів та вихователів закладів дошкільної освіти. Акцентовано увагу на професійній вразливості педагогів, які щодня забезпечують емоційну підтримку, навчання й безпеку дітей у складних соціальних умовах. Теоретичну основу дослідження становить поняття моральної травми, що розглядається як глибокий психологічний стан, який виникає в результаті конфлікту між внутрішніми моральними переконаннями, цінностями та професійною етикою педагога й зовнішніми обставинами, які змушують діяти всупереч цим переконанням або стають перешкодою для їх реалізації; ця суперечність призводить до переживань провини, сорому, безсилля, втрати сенсу у професійній діяльності. Визначено, що моральна травма у педагогічних професіях може виникати як через власні вчинки або бездіяльність колег, так і через спостереження за стражданнями дітей та негативними наслідками, а також через відчуття несправедливості в роботі. Емпіричну частину проведено із застосуванням спеціалізованого опитувальника «Анкета моральної травми – версія для вчителів», який дозволяє виявити як морально травматичні обставини, так і пов’язані з ними емоційні переживання. У дослідженні брали участь респонденти із Рівненської та Волинської областей. Виявлено, що більшість показників свідчать про низький рівень симптомів морального дистресу без виражених проявів. Лише одне твердження – про почуття провини за незахищеність учня – показало статистично значущу різницю: вихователі виявили вищий рівень емоційної залученості порівняно з учителями. Проаналізовано можливі причини помірного рівня моральної травматизації: проживання в умовно спокійних регіонах, адаптація до воєнної реальності, сформовані навички саморегуляції, підвищена інформованість про методи підтримки себе й дітей. Отримані дані засвідчують необхідність подальшого дослідження моральної травми серед педагогів та впровадження програм підтримки професійного і психологічного благополуччя в освітньому середовищі.
Посилання
Гордовська Т. І. Конструкт моральної травми та його концептуальний зміст. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». 2021. № 4. С. 7–16.
Козігора М. А. Прояви симптомів моральної травми у військовослужбовців та цивільного населення під час війни. Науковий вісник Херсонського державного університету: наук. збірник. Серія «Психологічні науки». 2022. Вип. 2. С. 20–27.
Тофул М. Сучасний словник з етики. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2014. С. 109.
Хоменко Є. Г. Психологічні особливості переживання моральної травми під час війни. Innovative development of science, technology and education: рroceedings of II International Scientific and Practical Conference. Vancouver: Perfect Publishing, 2023. P. 517–523.
Шемчук О., Гаврюшенко В., Вербин Н. Науково-теоретичні аспекти психології моральності військовослужбовців в сучасній російсько-українській війні. Вісник Національного університету оборони України. 2023. Вип. 2 (72). С. 146–160.
Chesnut R. P., Richardson C. B., Morgan N. R., Bleser J. A., Perkins D. F., Vogt D., ... & Finley E. Moral injury and social well‐being: a growth curve analysis. Journal of traumatic stress, 2020. Vol. 33(4). P. 587–597.
Currier J. M., Holland J. M., Rojas-Flores L., Herrera S., & Foy D. Morally injurious experiences and meaning in Salvadorian teachers exposed to violence. Psychological trauma: theory, research, practice, and policy. 2015. Vol. 7 (1). P. 24.
Currier J. M., Holland J. M., Drescher K., & Foy D. Initial psychometric evaluation of the Moral Injury Questionnaire – Military version. Clinical Psychology & Psychotherapy. 2015. Vol. 22 (1). P. 54–63.
Farouk S. What can the self-conscious emotion of guilt tell us about primary school teachers’ moral purpose and the relationships they have with their pupils?. Teachers and teaching. 2012. Vol. 18 (4). Р. 491–507.
Glazer J. A devil’s bargain: Teachers’ decision to transfer and moral injury. Teachers and Teaching. 2022. Vol. 28 (1). P. 118–129.
Haidt J. The happiness hypothesis: Finding modern truth in ancient wisdom. Basic books. 2006.
Leach C. W. Understanding shame and guilt. Handbook of the psychology of self-forgiveness. 2017. Р. 17–28.
Lissman C. D., Adkins-Cartee M. R., Rosiek J., Springer S. Moral injury and moral traps in teaching: Learning from the pandemic. Journal of Moral Education. 2024. Vol. 53 (3). Р. 519–546.
Nill M. Morality and self-interest in Protagoras, Antiphon, and Democritus. Brill. 2016.
Shay J. Achilles in Vietnam: Combat trauma and the undoing of character. New York, NY : Scribner. 1994. Р. 246.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






