PSYCHOLOGICAL CONDITIONS FOR WOMEN’S SELF-REALIZATION IN PUBLIC ORGANIZATIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-3-10Keywords:
psychological conditions, self-realization, women, women’s self-realization, public organizationsAbstract
The article highlights and characterizes the psychological conditions for women’s self-realization in public organizations. As a result of the analysis of the legislative and regulatory framework, we have stated that an important problem in modern society is the problem of ensuring equal opportunities for women’s self-realization. The purpose of the scientific work is to determine and substantiate the psychological conditions for women’s self-realization in public organizations. In particular, the essence of the concept of “personal self-realization” is revealed. Public organizations are identified as a powerful center for women’s self-realization, because they contribute not only to their personal growth, but also to positive changes in society. The purpose of these organizations is outlined. The positive aspects of women’s participation in public organizations are identified: expanding women’s rights in political and economic life; forming a culture of mutual support among women; increasing awareness in various spheres of life; protecting their rights, freedoms, etc. The interpretation of the concept of “psychological conditions” is presented. The actual definition of the term “psychological conditions for women’s self-realization in public organizations” is proposed. The focus is on internal (intrapsychic) and external (interpsychic) psychological conditions. The psychological conditions of professional self-realization of the individual are considered. A complex of internal and external psychological conditions aimed at the effective self-realization of women in public organizations is identified: motivation for self-development; adequate self-esteem and self-confidence; the presence of value orientations; psychological stability; support from the environment; providing opportunities for initiative; recognition and feedback; gender equality. The content of each psychological condition is revealed. The essence of the concepts: “value orientations”, “psychological stability” (resilience) is highlighted. The results of the research indicate that the effectiveness of the process of self-realization of women in public organizations is ensured by a complex of interrelated psychological conditions that contribute to the personal growth of women and increasing the effectiveness of the work of public associations.
References
Галаз Л., Беспалюк Х., Іванюк У. Особливості самореалізації жінок: подолання гендерних розривів. Наукові записки Львівського університету бізнесу та права. Серія «Економічна». Серія «Юридична». 2023. Вип. 38. С. 361–369.
Грузинська І. Психологічні умови розвитку творчої уяви дітей дошкільного віку: теоретичний аналіз проблеми. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія «Психологічні науки». 2017. Вип. 5. С. 95–1012.
Євдокимова І., Вітковська І. Тенденції розвитку громадських організацій у сучасній Україні. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». 2018. Вип. 41. С. 42–48.
Кодекс законів про працю України від 2 травня 2025 р. № 322–08. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text (дата звернення: 03.08.2025).
Магда П. До тлумачення поняття «ціннісні орієнтації». Інноваційна педагогіка. 2022. Вип. 53. Т. 2. С. 89–92.
Марченко О. Психологічні умови професійної самореалізації особистості у спортивній сфері діяльності. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 2020. № 11. С. 4–7.
Матеюк О., Болкун Т. Психологічні умови професійного самовизначення особистості з обмеженими можливостями. Актуальні проблеми психології. 2010. Т. 7. Вип. 24. С. 175–183.
Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків : Закон України від 8 вересня 2005 р. № 2866–ІV. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2866-15#Text (дата звернення: 03.08.2025).
Прошко М., Гірченко О. Психологічні умови самореалізації людей середнього віку : кваліфікаційна робота освітнього ступеня «магістр». Чернігів : Національний університет «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка, 2023. 74 с.
Прус А. Категорійний аналіз понять «самореалізація» та «професійна самореалізація». Педагогічний дискурс. 2016. Вип. 20. С. 149–153.
Романчук О. Психологічна стійкість в умовах війни: індивідуальний та національний вимір. URL: https://i-cbt.org.ua/resilience_ukraine/ (дата звернення: 05.08.2025).
Синявський В., Сергєєнкова О., Побірченко Н. Психологічний словник. Київ : Науковий світ, 2007. 274 с.
Сушик І., Сушик О. Морально-психологічний та психоемоційний стан організації як показник якості менеджменту. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. 2021. № 2 (6). С. 106–120.
Тарасенко І., Мушкевич М. Психологічні особливості самооцінки та якості життя особистості : кваліфікаційна робота на здобуття освітнього ступеня «магістр». Луцьк : Волинський національний університет імені Лесі Українки, 2024. 68 с.
Шумік І., Голубєва М. Психологічні умови формування свідомого вибору життєвого шляху старшокласниками / старшокласницями. Наукові записки Національного університету «Києво-Могилянська академія». Серія «Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота». 2017. Т. 199. С. 74–78.







