PECULIARITIES OF MOTIVATION FOR STUDENTS’ CREATIVE ACTIVITY IN THE SYSTEM OF VOCATIONAL TRAINING AT HIGHE R EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

Keywords:

creativity, motivation for creative activity, intrinsic and extrinsic motivation, cognitive need, striving for self-affirmation

Abstract

The article presents a theoretical substantiation and empirical study of the peculiarities of motivation for students’ creative activity within the system of vocational training under the conditions of higher education reform. A socio-philosophical and psychological-pedagogical analysis of the problem of the development of an individual’s creative activity is carried out. Results regarding the motivational profile and the structure of the leading motives for creativity were obtained. Within the hierarchy of creative activity motives among students, intrinsic motivation prevails over extrinsic motivation. The most significant motives for fostering creative activity are the striving for selfaffirmation and cognitive need. The aspiration for self-affirmation (especially in the form of striving for excellence) increases with the growing professionalism of a creative personality. The research results showed that the leading motivation for creativity is personal motivation of an independent nature (development motivation). Externally directed instrumental motivation, which contributes to satisfying such needs as fame, success, and material benefits – allowing creative individuals to simultaneously express themselves and receive recognition from others, impress others, and self-present – proved less significant for effective creative activity. The article examines the peculiarities of the development of motivation for students’ creative activity as an important integral characteristic of future specialists’ professionalism in the context of vocational education. It is concluded that, to support intrinsic motivation, which promotes creative activity, it is extremely important to provide opportunities for choice and autonomy, reduce control, and provide the information necessary for decision-making and task completion. A key condition for the manifestation of intrinsic motivation is supporting autonomy, that is, the subject’s desire to feel as the initiator of his or her activity.

References

Батлер-Боудон Т. «Креативність». М. Чиксентміхаї. Психологія. 50 видатних книг. Ваш путівник найважливішими роботами про мозок, особистість і людську природу / пер. з англ. Т. Микитюк. Київ : Форс Україна, 2024. С. 310–318.

Брабандер Л. де, Айні А. Думай поза шаблонами: інноваційна парадигма креативності в бізнесі / пер. з англ. Т. Семигіної. Київ : Форс України, 2017. 368 с.

Гріффітс К., Кості М. Посібник із креативного мислення / пер. з англ. У. Курганової. Харків : Ранок ; Фабула, 2020. 288 с.

Міхалко М. 21 спосіб мислити креативно / пер. з англ. Т. Бойка. Харків : Книжковий клуб, 2019. 400 с.

Млодінов Л. Гнучкість. Пластичне мислення в епоху змін / пер. з англ. М. Гоцацюка. Київ : Вид. група «КМ-БУКС», 2019. 272 с.

Психологічне дослідження творчого потенціалу особистості : монографія / наук. кер. В. Моляко. Київ : Педагогічна думка, 2008. 208 с.

Роменець В. Психологія творчості. Київ : Либідь, 2001. 288 с.

Теорія і практика дослідження взаємодії суб’єктів освітнього простору в парадигмі генетичної психології : монографія / кол. авт. ; за науковою редакцією С. Максименка. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023. 225 с.

Ткаченко О. Принципи і категорії психології. Київ : Вища школа, 1979. 200 с.

Amabile T. M. Creativity killers. Industry week. 1995. January 23. P. 63–82.

Amabile T.M. The social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of personality and social psychology. 1983. Vol. 45. P. 357–376.

De Bono E. De Bono`s thinking course (revised & updated) by Edward de Bono. London : BBC Books, 2004. 338 p.

Lubart T., Mouchiroud C., Tordjman S., Zenasni F. Psychologie de la creativite. Paris : Armand Colin/VUEF, 2003.

Pufal-Struzik I. Kreatywność jako istotny składnik kompetencji studentów. Edukacja Humanistyczna. 2018. № 1. S. 87–97.

Sternberg R.J. Handbook of creativity. New York : Cambridge University Press, 1999.

Torrance E.P. Guiding creative talent. Englewood Cliffs, New Jersey : Prentice Hall, 1962. P. 120.

Vasylkevych Ya., Kikinezhdi O. et al. Creativity as a Resource of Adaptation in a Politically and Economically Unstable Environment. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment. 2020. Vol. 8. № 4. P. 710–718. https://doi.org/10.6000/2292-2598.2020.08.04.14

Published

2025-12-03

How to Cite

Vasylkevych, Y., Ryk, M., & Kikinezhdi, O. (2025). PECULIARITIES OF MOTIVATION FOR STUDENTS’ CREATIVE ACTIVITY IN THE SYSTEM OF VOCATIONAL TRAINING AT HIGHE R EDUCATION INSTITUTIONS. Наукові записки. Серія: Психологія, (3), 22–28. Retrieved from https://journals.cusu.in.ua/index.php/psychology/article/view/906