EXPLORING THE SPECIFICS OF ORGANIZATIONAL LOYALTY AMONG INFORMATION TECHNOLOGY PROFESSIONALS
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-17Keywords:
professional well-being, organizational loyalty, affective commitment, normative commitment, continuance commitment, professional growth, job engagement, IT professionalsAbstract
This article analyzes the issue of organizational loyalty as a personal and professional resource among IT specialists in Ukraine. The concept of “organizational loyalty” is defined as emotional attachment, identification with the organization’s norms and values, acceptance of its goals, and going above and beyond in the company’s interest. Organizational loyalty is studied using the J. Meyer and N. Allen Organizational Commitment Questionnaire, which assesses affective, normative, and continuance commitment. Empirical findings reveal distinctive features of organizational loyalty among IT professionals, highlighting the significant role of professional development as a factor that may motivate job changes in pursuit of new opportunities. The three components of loyalty were found to be at a moderate level overall, with the affective subscale showing the highest average score (4.98) and the continuance subscale the lowest (3.93). Distribution of respondents by loyalty levels indicated the highest proportion of high-level loyalty (46.3%) and the lowest proportion of low-level loyalty (5.6%) on the affective subscale. The analysis of the relative impact of the three components demonstrated that continuance loyalty has the least influence on IT professionals. This may be attributed to the specifics of the labor market, where IT specialists receive numerous job offers and do not perceive resignation as having negative consequences. It is concluded that the structure of organizational loyalty among IT employees has unique characteristics that require further in-depth study.
References
Андрєєва І. А. Психологічні складові відданості персоналу організації. Актуальні проблеми психології : зб. наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України. Т. І : Організаційна психологія. Економічна психологія. Соціальна психологія / за ред. С. Д. Максименка, Л. М. Карамушки. Київ : Наук. cвіт, 2008. Ч. 21–22. С. 49–53.
Грубі Т. В. Лояльність персоналу як складова відданості організації. Актуальні проблеми психології особистості та міжособистісних взаємин : матеріали VІI міжнародної науково-практичної конференції (Київ, 23 квітня 2015 р.). Кам’янець-Подільський, 2015. С. 217–220.
Зімовін О. І. Мотиваційні предиктори лояльності персоналу. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2019. № 1, Т. 2. С. 199–204.
Карамушка Л. М., Андрєєва І. А. Психологія відданості персоналу організації (на матеріалі діяльності банківських структур) : монографія. Київ-Львів : Галицький друкар, 2012. 212 с.
Коваленко А., Рик Г. Особливості професійного благополуччя працівників сфери інформаційних технологій. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Психологія. 2020. Том 2. № 12. С. 26–33. https://doi.org/10.17721/BSP.2020.2(12).5
Кузьменко М., Малюга В., Флорескул О. Теоретико-методологічні підходи до вивчення лояльності персоналу у сучасних наукових дослідженнях. Вісник Національного університету оборони України. 2023. № 71 (1). С. 107–116. https://doi.org/10.33099/2617-6858-2023-71-1-107-116.
Ліпатов С. А., Сінчук Х. І. Соціально-психологічні чинники організаційної прихильності співробітників (на прикладі комерційних організацій). Організаційна психологія. 2015. Т. 5, № 4. С. 6–28.
Нестеренко Н. В. Теоретико-методологічні засади корпоративної культури та організаційної відданості в управлінській діяльності: загальнопсихологічний контекст. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія. 2022. № 2. С. 104–109. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2022.2.21
Партико А. Атрибути організаційної ідентичності у контексті класичних та сучасних досліджень. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2023. Вип. 16. С. 72–81.
Пилат Н. І. Лояльність персоналу в умовах мотивації професійної діяльності. Проблеми сучасної психології. 2010. Вип. 10. С. 601–612.
Поплавська А. П. Теоретичний аналіз проблем лояльності персоналу до організації. Проблеми сучасної психології. 2012. № 2. С. 64–71.
Романова О. Аналіз рівня розвитку та взаємозв’язку організаційної лояльності та професійної прихильності в персоналу медичних закладів. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2019. № 4 (18). С. 78–84. https://doi.org/10.31108/2.2019.4.18.9.
Allen N. J., Meyer J. P. Affective, Continuance, and Normative Commitment to the Organization: An Examination of Construct Validity. Journal of Vocational Behavior. 1996. Vol. 49. P. 252–276.
Bakker A. B., Oerlemans W. G. M. Subjective well-being in organizations. Handbook of Positive Organizational Scholarship / K. Cameron, G. Spreitzer (Eds.). Oxford : Oxford University Press, 2011. P. 178–189.
Gebert D., Rosenstiel von L. Organisationspsyhologie. Person und Organisation. GmbH Stuttgart : Verlag W. Kohlhammer, 2002. 598 p.
Jewell L. N. Contemporary industrial/organizational psychology. West Publishing Company, 1985. 493 p.
Kanter R. M. Commitment and social organization: A study of commitment mechanisms in Utopian communities. American Sociological Review. 1968. Vol. 33. P. 499–516.
Meyer J. P., Allen N. J., Smith C. A. Commitment to Organizations and Occupations: Extension and Test of a Three-Component Conceptualization. Journal of Applied Psychology. 1993. Vol. 78. P. 538–551.
Mowday R. T., Porter L. W., Steers R. M. Employee-organization Linkages: The Psychology of Commitment, Absenteeism, and Turnover. N. Y. : Academic Press, 1982. 264 p.
O`Reilly C. A., Caldwell D. F. The Commitment and Job Tenure of New Employees: Some Evidence of Postdecisional Justification. Administrative Science Quarterly. 1981. Vol. 26. P. 597–616.







