JUSTIFICATION OF THE FEATURES OF PROVIDING PSYCHOLOGICAL ASSISTANCE TO ADOLESCENTS WITH DEVIANT BEHAVIOUR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-3

Keywords:

adolescence, psychotherapy, deviant behaviour, psychological assistance, methods

Abstract

Since its inception, behavioural psychotherapy has been actively using classical behaviourist ideas. Due to this, it inherited from behavioural psychology the desire for experimental knowledge, while refusing to study mental processes that cannot be directly observed and objectively recorded. The analysis of scientific literature proves the need for a special comprehensive psychological and psychotherapeutic approach to children and adolescents with deviant behavioural patterns. As behavioural psychotherapy is based on behavioural psychology and learning theories, it is a broad enough concept to encompass many different approaches and methods. The history of such methods varies: some, such as conditioned reflexive therapy or systematic desensitisation, are quite old, while others, such as cognitive behavioural psychotherapy, have emerged more recently. The main essence of behavioural psychotherapy is that the psychotherapist, in collaboration with the client (an adolescent with deviant behaviour), explores the causes and nature of the behavioural problems that cause suffering. Then they work together to develop and implement a further plan of action aimed at eliminating such painful behavioural traits or developing new skills necessary for a healthy state. In modern behavioural psychotherapy, the term «behaviour» encompasses not only visible actions and external manifestations, but also the entire range of cognitive (mental) and emotional processes that regulate it. Although the elimination of, for example, fear of strangers or fear of being judged could be called something else, traditionally such work is referred to as «behaviour therapy». Its goal is to help the client overcome internal anxiety so that he or she can communicate freely with strangers and answer questions from more authoritative people.

References

Бугайцова А. С. Вивчення феномену самодостатності: проблеми та перспективи дослідження. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського. 2013. № 5–6. С. 139–148.

Мушкевич М. І. Основи психотерапії : навч. посіб / М. І. Мушкевич, С. Є. Чагарна ; за ред. М. І. Мушкевич. Вид. 3-тє. Луцьк : Вежа-Друк, 2017. 420 с.

Панасюк Л. Аналіз підходів до вивчення професійного самовизначення майбутніх фахівців. Педагогічний альманах «Актуальні проблеми дошкільної освіти: теорія та практика»: збірник матеріалів ІV Всеукраїнської конференції здобувачів вищої освіти і молодих учених (5 листопада 2024 року). Одеса : Видавництво ТОВ «Лерадрук», 2024. Вип. ІV. С. 256–261.

Скоробагатська О. Методика позитивного та негативного підкріплення в педагогічній психології. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 9 (93). С. 123–134.

Тихонович В. М. Психологічний туризм як засіб забезпечення психологічного благополуччя людини. Слобожанський науковий вісник. Серія: Психологія. 2024. № 2 . С. 72–76.

Published

2025-09-30

How to Cite

Hurtovenko, N. (2025). JUSTIFICATION OF THE FEATURES OF PROVIDING PSYCHOLOGICAL ASSISTANCE TO ADOLESCENTS WITH DEVIANT BEHAVIOUR . Наукові записки. Серія: Психологія, (2), 24–29. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-3