THE PHENOMENON OF PARTICIPATION AS A LANGUAGE OF THE UNCONSCIOUS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-24

Keywords:

ASPC, archaisms, archaic heritage, verbum, pre-edipal (preverbal) period, participation, primal (primitive) thinking, involvement of things, mechanism of participation

Abstract

For the first time in Ukrainian psychology, the article focuses on the phenomenon of “participation”, which, according to our research, is the language of the archaic heritage of mankind. The archaic period of human development was ignored by Freud’s psychoanalytic system of cognition of the psyche. This is understandable,because the system, which placed the “verbum” in the centre of cognition, cannot touch the integrity of the psychic,which embodies the archaic heritage of mankind. The material of the article is based on the results of the methodof Active Social Psychological Cognition (ASPC), which has been developing in Ukraine for more than half acentury. We have tested this method through research aimed at the integrity of mental cognition in the format of the psychodynamic paradigm, which formed the basis of 44 dissertations.The material of the article clearly outlines the productivity of psychodynamic methodology, which determinesthe positive effectiveness of the group method of ASPC. The article “The Phenomenon of Participation as the Language of the Unconscious” reveals the importance of the phenomenon of the involvement of things as its informative component for the unconscious sphere. To put it differently: the language of the unconscious is able tomanifest itself through the participation of things.In view of the above, in ASPC groups, the objectification of the psyche is practiced (without fail), which actualises the “processes of involvement” of the contents of psycho-drawings in their thematic quantity, which are subject to consistent analysis. The latter proves the effectiveness of the ordering of psycho-drawings, which is successfully implemented by the participants of the ASPC due to the presence of a “blind hand skill” for ordering things.The article includes an analysis of Lina Kostenko’s poetic work, which shows the peculiarities and effectiveness of pratological thinking in the process of objectification of the essences of earthly life. The article is published for the first time in Ukrainian psychology, which actualises the problem of substantiating the significance of the mechanism of participation as a representative of the effectiveness of the archaic heritage of mankind in the psyche of a modern person.

References

Андрущенко В. П., Яценко Т. С. Філософсько-психологічний формат розуміння сутності психіки в її цілісності. У колективній монографії «Теоретичні і технологічні засади професійної підготовки здобувача вищої освіти» Київ, 2023. С. 11–77.

Галузевий стандарт вищої освіти. Напрям підготовки: 0101 Педагогічна освіта. Спеціальність: 6.010100 Практична психологія. Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр. Київ, 2005. 325 с.

Панок В. Т. Організація та науково-методичне забезпечення діяльності психологічної служби і ПМПК. Київ, 2014. 259 с.

Максименко С. Д. Психологічне учіння людини: генетико-моделюючий підхід, Київ, 2013. 590 с.

Сіденко Ю. О. Глибинне пізнання перинатальної символіки шляхом візуалізованої репрезентації майбутнього психолога. Івано-Франківськ, 2017. 508 с.

Яценко Т. С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання : навчальний посібник. Київ : Вища школа, 2004. 679 с.

Яценко Т. С. Підвищення психологічної культури особистості в процесі соціально-психологічного навчання. Республіканський науково-методичний збірник. Київ : Радянська школа, 1990. № 35. С. 13–22.

Яценко Т. С. Передумови психокорекційної роботи у процесі активного соціально-психологічного навчання педагога. Чернівці, 1993. С. 15–25.

Яценко Т. С. Від тестового до психоаналітичного розуміння психомалюнку. Педагогіка і психологія. 1995. № 2. С. 11–23.

Яценко Т. С. Інтеграція та дезінтеграція як механізми психокорекції. Педагогіка і психологія. 1996. № 1. С. 3–9.

Яценко Т. С. Проблема вербізації та пізнання системних характеристик несвідомого змісту психіки суб’єкта. Провідна освіта: педагогіка і психологія. Польсько-український журнал. Ченстохова, Київ, 1999. С. 391–402.

Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика. Київ : Вища школа, 2006. 382 с.

Яценко Т. С. Архаїчний спадок психіки: психоаналіз феноменології проблеми. Дніпро, 2019. 283 с.

Яценко Т. С. Методологія глибинного пізнання: пралогічне і логічне мислення. Дніпро : Інновація, 2021. 323 с.

Lêvy-Bruhl Lucien Mystic experience and symbols to the primitive people. Paris : Alcan, 1938.

Published

2025-04-28

How to Cite

Yatsenko, T. (2025). THE PHENOMENON OF PARTICIPATION AS A LANGUAGE OF THE UNCONSCIOUS. Наукові записки. Серія: Психологія, (1), 182–214. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-24