RESILIENCE OF HIGHER EDUCATION STUDENTS IN THE CONTEXT OF FULL-SCALE WAR

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-23

Keywords:

resilience, resiliency, stress, life resilience, higher education students

Abstract

This article explores the issue of resilience among higher education students in the context of a full-scale war.The concepts of “resilience”, “resiliency”, “life resilience”, and “stress” are defined. It is noted that the process of entering a higher education institution and the actual adaptation during the first year of study are associated with stressors that affect the student’s psycho-emotional state. Therefore, the resources of resilience and adaptivecapabilities of an individual are extremely important. Special approaches to considering this problem should beimplemented in wartime. In particular, the study focuses on the resilience and life resilience of first-year bachelor’s degree students in the full-time program at the Faculty of Psychology and Social Work of V.G. Korolenko Poltava National Pedagogical University. The article presents the results of the “Connor–Davidson Resilience Scale-10” methodology. The study of 30 first-year bachelor’s degree students in the full-time program at the Faculty of Psychology and Social Work of V.G. Korolenko Poltava National Pedagogical University revealed that 16,0% of respondents have a low level of resilience, 10.0% have a below-average level, 26.0% showed an average level, the majority of respondents (36.0%) had a tendency to a level above average, and a minority (6.0%) had a high level of resilience. The study reveals the specifics of the work of the psychological studio “The Path to Success”,which implements activities that promote the development of resilience among student youth. Further prospects may be associated with a longitudinal study of the relevant problem, provided that regular educational events andtraining sessions are conducted for first-year bachelor’s degree students in the full-time program at the Faculty of Psychology and Social Work of V.G. Korolenko Poltava National Pedagogical University, and that recommendationsare developed to increase the level of individual resilience in wartime.

References

Ассонов Д., Хаустова О. Розвиток концепції резилієнсу в науковій літературі протягом останніх років. Психосоматична медицина та загальна практика, 4 (4), e0404219. 2019. URL: https://uk.e- medjournal.com/index.php/psp/article/view/219 (дата звернення: 18.01.2025).

Бужинська С. М., Скляр С. С., Даніліч-Скакун А. А. Стресостійкість студентів як складник успішності навчання у ЗВО. Габітус, 2021. № 23.

Гусак Н., Чернобровкіна В., Чернобровкін В., Максименко А., Богданов, С., Бойко О. Психосоціальна підтримка в умовах надзвичайних ситуацій: підхід резилієнс : навч.-метод. посіб. [за заг. ред. Н. Гусак]. Київ : НаУКМА, 2017. 92 с.

Кокун О. М. Життєстійкість як напрям сучасних психологічних досліджень. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Том. V, 2021-а. Вип. 21. С. 69–88. URL: https://lib.iitta.gov.ua/727273/‘(дата звернення: 18.01.2025).

Кокун О. М., Клочков В. В., Мороз В. М., Пішко І. О., Лозінська Н. С. Забезпечення психологічної стійкості військовослужбовців в умовах бойових дій : метод. посібник. Київ – Одеса : Фенікс, 2022. 128 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/731412/ (дата звернення: 18.01.2025).

Кокун О. М., Мельничук Т. І. Резилієнс-довідник : практичний посібник. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2023. 25 с.

Наугольник Л. Б. Психологія стресу : підручник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2015. 324 с.

Сулім В. О. Дослідження стресостійкості студентів-психологів першого курсу з різними рівнями тривожності та типами темпераменту. Габітус. 2021. № 30. С. 97–102.

Яланська С. П. Психологія творчості : навч. посіб. 2-ге вид. випр., допов. Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2018. 180 с.

Acosta J., Chandra A., & Madrigano J. An agenda to advance integrative resilience research and practice: key themes from a Resilience Roundtable. Res. Rep., RAND Corp., Santa Monica, CA. 2017.

American Psychological Association. Resilience, 2023. URL: https://www.apa.org/topics/resilience (дата звернення: 15.01.2025).

An Overview of Panic Attack Types and Symptoms. URL: https://www.verywellmind.com/types-of- panic-attacks-2584251 (дата звернення: 19.01.2025).

Bonanno G.A., & Diminich E.D. Annual research review: Positive adjustment to adversity–trajectories of minimal–impact resilience and emergent resilience. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 54 (4), 2013. Р. 378-401. URL: https://doi.org/10.1111/jcpp.12021 (дата звернення: 15.01.2025).

Cicchetti D. Annual research review: Resilient functioning in maltreated children – past, present, and future perspectives. Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines, 2013. 54 (4), Р. 402–422. URL: https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2012.02608.x (дата звернення: 15.01.2025).

Masten A.S., Lucke C.M., Nelson K.M., & Stallworthy I.C. Resilience in development and psychopathology: Multisystem perspectives. Annual Review of Clinical Psychology, 2021. 17, 521–549. URL: https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-081219-120307 (дата звернення: 18.01.2025).

Meredith L.S., Sherbourne C.D., Gaillot S., Hansell L., Ritschard H.V., Parker A.M., & Wrenn G. Promoting Psychological Resilience in the U.S. Military. Center for Military Health Policy Research, 2011. 186 p. URL: https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/monographs/2011/RAND_ MG996.pdf (дата звернення: 15.01.2025).

Feder A., Fred-Torres S., Southwick S.M., & Charney D.S. The biology of human resilience: Opportunities for enhancing resilience across the life span. Biological Psychiatry, 2019. Vol. 86 (6). P. 443–453. URL: https://doi.org/10.1016/j.biopsych.2019.07.012‘(дата звернення: 15.01.2025).

Fergus S., & Zimmerman M.A. Adolescent resilience: a framework for understanding healthy development in the face of risk. Annual review of public health, 26, 2005. Р. 399–419. URL: https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.26.021304.144357 (дата звернення: 15.01.2025).

Folke C. Resilience. Ecology and Society. 2016. Vol. 21 (4). P. 44. URL: https://doi.org/10.5751/ ES-09088-210444 (дата звернення: 18.01.2025).

Ungar M. Systemic resilience: principles and processes for a science of change in contexts of adversity. Ecology and Society, 2018. Vol. 23(4). P. 34. URL: https://doi.org/10.5751/ES-10385-230434 (дата звернення: 18.01.2025).

Van Breda A.D. A critical review of resilience theory and its relevance for social work. Social Work, 2018. Vol. 54 (1). Р. 1–18. URL: https://dx.doi.org/10.15270/54-1-611 (дата звернення: 15.01.2025).

What Is Stress? URL: https://www.verywellmind.com/stress-and-health-3145086 (дата звернення: 18.01.2025).

Published

2025-04-28

How to Cite

Yalanska, S., & Yefymenko, A. (2025). RESILIENCE OF HIGHER EDUCATION STUDENTS IN THE CONTEXT OF FULL-SCALE WAR . Наукові записки. Серія: Психологія, (1), 175–181. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-23