THE RELATIONSHIP BETWEEN EMOTIONAL INTELLIGENCE AND COPING STRATEGIES OF HIGHER EDUCATION STUDENTS IN RETRACTIONS PERIODS
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-16Keywords:
emotional intelligence, coping strategies, conditions of uncertainty, students.emotional intelligence, coping strategies, conditions of uncertainty, studentsAbstract
The article examines the relationship between emotional intelligence (EI) and coping strategies of higher education students in conditions of uncertainty. Six structural elements of coping strategies are identified: stressadaptation, multi-componentality, consciousness and unconsciousness, resources and mechanisms, contextuality,and effectiveness. It has been determined that the modern educational environment is characterized by highlevels of stress and unpredictability. Particular attention is paid to the role of EI as a key resource for selectingand implementing effective coping strategies. The study was conducted in the fall of 2024 (n = 146) using two methodologies: N. Hall's Emotional Intelligence Test to determine the level of emotional intelligence development and Lazarus’s Coping Test to assess the methods people use to deal with stressful situations. The results of the study showed that the level of emotional intelligence significantly influences the choice of stress-coping strategies.Students with low EI levels were more likely to use maladaptive coping, indicating insufficient capacity for effectiveemotional regulation. For students with a medium level of EI, balanced use of various coping strategies wascharacteristic. Problem-focused coping demonstrated a statistically significant correlation, emotion-focused coping showed a moderate correlation, and social-focused coping was used to maintain interpersonal connections. In the high EI group, problem-focused coping dominated, indicating the ability of students to constructively resolve problems. The correlation with emotion-focused and social-focused coping was minimal, which may result from highindependence and effective internal control. The study emphasizes that the development of emotional intelligencepromotes the use of adaptive coping strategies and reduces reliance on maladaptive behavioral patterns.
References
Замерзляк Д. В. Копінг як чинник розвитку стресостійкості особистості. Освіта і наука – 2023 : збірник наукових праць учасників звітнонаукової конференції студентів та аспірантів Факультету психології Українського державного університету імені Михайла Драгоманова (3–7 квітня 2023 року, м. Київ) / Ред. колегія: Л. М. Вольнова. Київ, 2023. С. 99–101.
Каламаж В. О., Краснопір А. Б., Дорощук А. Р. Копінг-стратегії як компонент саморегуляції навчальної діяльності студентів. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 2024. № 17. С. 34–41.
Карамушка Л. М., Снігур Ю.С. Психологія вибору копінг-стратегії керівниками освітніх організацій : монографія. Київ : Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2024. 188 с.
Міщиха Л. П., Кобилянська Н. М. Особливості копінг-стратегій та їх взаємозв’язку з акцентуацією характеру в юнацькому віці. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2023. № 4 (73). С. 33–38.
Пічурін В. В. Копінг-стратегії студентів і психологічна готовність до професійної праці. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2015. № 2. С. 53–59.
Ткачишина О. Р. Особистісний потенціал як основа формування конструктивних копінг-стратегій. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Психологія. 2022. № 4 (72). С. 50–54.
Титаренко Т. М., Ларіна Т. О. Життєстійкість особистості: соціальна необхідність та безпека : навч. посіб. Київ : Марич, 2009. 104 c.
Шишин А. В., Пономаренко Т. І. Психологічні особливості стресостійкості особистості в умовах невизначеності. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2023. № 16. С. 64–71.
Шебанова В. І., Діденко Г. О. Копінг-поведінка у сучасних психологічних дослідженнях. Збірник наукових праць «Проблеми сучасної психології». 2018. № 39. С. 368–379. 10, Billings A. G., Moos. R. H. The role of coping responses and social resources in attenuating the stress of life events. Journal of behavioral medicine. 1981. № 4(2). C. 139–157.
Carver C. S., Scheier M. F., Weintraub J. K. Assessing Coping Strategies: A Theoretically Based Approach. Journal of Personality and Social Psychology. 1989. №56(2). Р. 267–283.
Folkman S., Lazarus R. S. (Eds.). The Oxford Handbook of Stress, Health, and Coping. Oxford: Oxford University Press, 2018. 672 р.
Ponomarenko Т. Impact of traumatic events of the war on the quality of life of Ukrainians. Exploring Quality of Life Amid Global and Local Transformations: monograph. Opole:Publishing House of the Academy of Applied Sciences – Academy of Management and Administration, 2024. Р. 163–174.
Selye H. History of the stress concept. Handbook of stress: Theoretical and clinical aspects. New York, 1993. P. 7–17.






