Psychological Services in Educational Institutions as a Key Component of Supporting Students’ Mental Health During Wartime
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-10Keywords:
psychological services, mental health, students, war, emotional supportAbstract
This article investigates the role of psychological services in educational institutions as a key component in supporting students’ mental health during wartime. The psychological service plays a crucial role in providing emotional support, prevention, crisis intervention, and family support for students. Particular attention is given to the challenges that arise during wartime, such as anxiety, depression, post-traumatic stress disorder (PTSD), and social isolation among youth. Military actions and social instability create additional pressure on students, affecting their emotional state and academic performance. The methods used by the psychological service to support mental health include therapeutic sessions, relaxation techniques, psychoeducation, and the organization of peer support groups. Informing and involving parents in the process of supporting students’ mental health is an important aspect of the service's work. The article also explores the prospects for the development of psychological services, including the use of online consultations, mobile applications for self-regulation, and collaboration with international organizations to improve the effectiveness of psychological support. The author emphasizes the importance of innovative approaches and technologies that allow access to psychological support even in remote regions. Interactive training and remote assistance engage students and improve their emotional state. The conclusion of the article highlights the necessity of supporting and developing psychological services in educational institutions to ensure students' mental health during wartime, which is critically important for their well-being and academic success. Moreover, the article underscores the potential for integrating modern technologies, such as online platforms for video consultations and mobile apps, to provide continuous support. The collaboration with international organizations is seen as a way to bring additional resources and expertise to local psychological services. By fostering resilience and adaptability in students, psychological services can mitigate the adverse effects of war on the mental health and academic outcomes of young individuals.
References
Діяльність психологів ДСНС. веб-сайт. URL: https://psy.dsns.gov.ua/robota-psihologiv-dsns (дата звернення: 19.12.2024).
Козяр М.М. Екстремально-професійна підготовка до діяльності у надзвичайних ситуаціях : монографія. Львів : Сполом, 2004. 376 с.
Литвин А.В., Руденко Л.А. Формування психологічної готовності курсантів ЗВО ДСНС до діяльності в ризиконебезпечних обставинах. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2021. № 1 (21). С. 40–48.
Митник О.Я. Здоров’язбережувальне освітнє середовище як чинник становлення успішної особистості. Актуальні проблеми психології розвитку особистості : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. м. Київ, 12–15 травня 2023 року / Український державний університет імені Михайла Драгоманова. Київ, 2023. 133 с. URL: http://surl.li/wgqqlrhttp://surl.li/wgqqlr (дата звернення: 20.12.2024).
Особистість як суб’єкт подолання кризових ситуацій: психологічна теорія і практика : монографія / за ред. С.Д. Максименка, С.Б. Кузікової, В.Л. Зливкова. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2017. 540 с.
Пляка Л.В. Психологічне здоровʼя як психологічна проблема. Збірник наукових праць Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України / за ред. С.Д. Максименка. Київ : ГНОЗІС, 2011. Т. ХІІІ. Ч. 2. С. 315–322.
Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України : Наказ Міністерства освіти і науки України від 22 травня 2018 р. № 509 / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0885-18 (дата звернення: 20.12.2024).
Фурман А., Надвинична Т. Психологічна служба університету: від моделі до технології. Психологія і суспільство. 2013. № 2. С. 80–104. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Psis_2013_2_9 (дата звернення: 20.12.2024).
Шулдик Г. Психологічні передумови включення юнацтва у маніпулятивні взаємини. Психологічна допомога особистості у воєнний період : матеріали VIІ Всеукраїнських психологічних читань «Удосконалення професійної майстерності майбутніх психологів», м. Умань, 18 квітня 2024 р. Умань, 2024. 204 с. С. 189–191.
Mental health of students under martial law as a social paradigm / M.Yа. Kichula et al. Вісник соціальної гігієни та організації охорони здоров’я України. 2023. № 4 (98). С. 24–28.
Sodolevska V. Вплив війни на психічне здоров’я молоді: роль резилієнсу та психологічних інтервенцій. 2024. № 9 (3). URL: https://uk.e-medjournal.com/index.php/psp/article/view/532 (дата звернення: 24.12.2024).






