Psychological mechanisms of justice in social interactions of adolescents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-7

Keywords:

justice, psychological mechanisms, value reflection, social identification, value self-regulation

Abstract

The article presents the study of the problem of the development of psychological mechanisms of justice in the social interactions of adolescents. It is noted that a feature of adolescence is the liberalization of values, which affects the moral manifestations of the growing personality and the features of interactions with others. The problem of building honest, truthful relationships with significant others – peers, parents, teachers on the principles of justice is highlighted. According to the scientific views of the authors, its achievement in the social interactions of a teenager is ensured by activating the psychological mechanisms of value reflection, social identification, and value self-regulation. Psychological mechanisms are considered as ways of transforming the value sphere of the teenager's personality, which determine the development of the moral quality of justice, which is objectified in the process of social interactions of a teenager with other people. It is noted that thanks to the mechanism of value reflection, the processes of development of value self-awareness of a growing personality are activated. Reflecting on himself as a bearer of the value of justice, the teenager understands and rethinks his value orientation, is determined by the correctness of the moral choice and outlines the vector of building social interactions with other people. The mechanism of social identification is considered as one that “launches” the establishment of emotional ties with others by the teenager, contributes to the development of the ability to be concerned with their interests and experiences, to understand and accept the personal position of each, to establish dialogicity in interactions. It is noted that value self-regulation activates the process of arbitrary control by the teenager of his own actions and deeds in accordance with the norms of justice accepted in society in interactions with other people. Having carried out value reflection, having revealed himself as a subject of identification with others significant to him, resorting to value self-regulation, he achieves the humanization of interpersonal relationships.

References

Бех І.Д. Виховання особистості : у 2 кн. Київ : Либідь, 2003. Кн. 2 : Особистісно орієнтований підхід: науково-практичні засади: наук. видання. 344 с.

Бех І.Д. Від волі до особистості. Київ : Україна-Віта, 1995. 202 с.

Боришевський М.Й. Дорога до себе: від основ суб’єктності до вершин духовності : монографія. Київ : Академвидав, 2010. 416 с.

Булах І.С. Психологія особистісного зростання підлітків: реалії та перспективи. Вінниця : ТОВ «Нілан ЛТД», 2016. 340 с.

Волошина В.В. Психологічні технології підготовки майбутніх психологів : монографія. Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2015. 391 с.

Гриньова М.В. Саморегуляція. Полтава : АСМІ, 2008. 268 с.

Клочек Л.В. Розвиток процесів ідентифікації і відособлення у підлітковому і ранньому юнацькому віці : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Національний педагогічний ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2005.

Клочек Л.В. Соціальна справедливість у педагогічній взаємодії: психологічний вимір : монографія. Харків : Мачулін, 2018. 455 с.

Ткачук Т.Л. Психологічні тенденції розвитку моральних цінностей у підлітків : дис. … канд. психол. наук. Київ, 2008. 239 с.

Published

2024-12-30

How to Cite

Klochek , L., & Kozin , Y. (2024). Psychological mechanisms of justice in social interactions of adolescents. Наукові записки. Серія: Психологія, (4), 50–56. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-7