Factors of psychological resilience: procedural psychodiagnostics and depth psychocorrection

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-6

Keywords:

psychological resilience, personal problem, depth-psychological cognition, psychological defenses, psychodiagnostics, deep psychocorrection

Abstract

The problem of factors of person’s psychological resilience, their psychodiagnostics and depth psychocorrection is posed in the article. It’s shown that factors, which blocked the development of psychological resilience as personal characteristic and a process of overcome and recover after stressful situation, are personal problem (internalpsychic contradiction) and psychological defenses. It’s depth psychological origin. Indicators of personal problem are ambivalence of feelings, increased anxiety, aggression, feeling of guilt, inferiority, etc. This negative experience will boost influence of stressful situations or life troubles that a person may fall into. It can weaken their adaptive capacity and block ability to recover. In connection with these developments of psychological resilience as a personal feature, characteristic of person is considered in the context of depth-psychological cognition of internal-psychic contradiction (personal problem). Depth-psychological cognition is based on the methodology of psychodynamic approach, which is developed by the researches of academician of the NAPS of Ukraine T.S. Yatsenko. The psychodynamic approach reveals the patterns of functioning of the integral psyche in the interconnection of the spheres of the conscious and unconscious. Psychodynamic methodology determines of organization’s principles and methods of depth-correction cognition. It’s shown that depth-psychological cognition is characterized by the unity of psychodiagnostics and psychocorrection, which are realized during the dialogical interaction of the psychologist with the respondent on the basis of analyses and interpretation his statement with using of visualized representatives, such as complex of thematic psychodrawings, non-author's drawings, objectified representatives.

References

Дметерко Н.В., Шайда О.Г. Глибинне пізнання особистісної проблеми як умова самоорганізації рефлексивного мислення. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2021. Вип. 4. С. 93–96. URL: http://psy-visnyk.uzhnu.uz.ua/index.php/psy/article/view/61.

Дубчак Г.М. Психологія становлення професійної стресостійкості майбутніх фахівців соціономічних професій : дис. … докт. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Київ, 2018. 460 с.

Кокун О.М., Мельничук Т.І. Резилієнс-довідник : практичний посібник. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023. 25 с.

Лазос Г.П. Резільєнтність: концептуалізація понять, огляд сучасних досліджень. Актуальні проблеми психології. Том 3 : Консультативна психологія і психотерапія / Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Вінниця : ФОП Рогальська І.О., 2018. Вип. 14. С. 26–64.

Психосоціальна підтримка в умовах надзвичайних ситуацій: підхід резилієнс : посібник з проведення тренінгу / Н. Гусак, В. Чернобровкіна, В. Чернобровкін, А. Максименко, С. Богданов, О. Бойко ; за заг. ред. Н. Гусак ; Національний університет «Києво-Могилянська академія». Київ : НаУКМА, 2017. 174 с.

Яценко Т.С., Глузман О.В., Усатенко О.М. Методологія професійної підготовки практичного психолога. Дніпропетровськ : Інновація, 2014. 192 с.

Psychodynemic paradigm and its development in Ukraine / L.Y. Galushko et al. Psycholinguistics. 2013. Volume 12. P. 51–62. URL: https://psycholing-journal.com/index.php/journal/issue/view/26/12-2013/.

Dialogue in in-depth cognition of the subject’s psyche: functioning of pragmatic referent statements. Psycholinguistics / Т. Yatsenko et al. Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav. 2022. № 31 (1). Р. 187–232.

Published

2024-12-30

How to Cite

Dmeterko , N. (2024). Factors of psychological resilience: procedural psychodiagnostics and depth psychocorrection. Наукові записки. Серія: Психологія, (4), 44–49. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-6