Cognition as a fundamental basis for the use of nonverbal methods in the psychocorrectional process with women in exile

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-5

Keywords:

cognition, metacognition, self-awareness, decentering, nonverbal psychocorrection, women in exile, Osho active meditations

Abstract

The article focuses on studying the mechanisms of cognition and their integration into nonverbal psychocorrection methods, particularly in psychocorrectional processes involving women in forced migration. Based on an epistemological approach, the article analyzes the primary levels of cognition – sensory, emotional, and rational – that enable self-awareness and metacognition. Cognition is considered not only as a theoretical category but also as a practical tool for harmonizing the internal world, processing traumatic experiences, and adapting to new life conditions. The article highlights metacognition, which includes self-awareness and decentering, as a key mechanism for integrating cognitive experiences. Self-awareness is defined as the ability to consciously reflect on one’s own thoughts, emotions, and actions, while decentering is understood as the ability to move beyond egocentric perception, enabling the revision of subjective interpretations and improvement of adaptive strategies. Particular attention is paid to the division of decentering into cognitive, affective, and content-related domains, which ensure the comprehension of interpersonal and internal processes. The article reveals the practical significance of nonverbal psychocorrection methods, emphasizing Osho’s active meditations and art therapy as tools of nonverbal psychocorrection that integrate sensory, emotional, and rational experiences. Particularly relevant for women in exile who face emotional and social challenges, the methods described enhance the effectiveness of psychocorrection without requiring verbalization. It is noted that nonverbal psychocorrection methods help women in forced migration to reconnect with their bodies, integrate life experiences, and preserve their identity.

References

Боришевський М.Й. Особистість у вимірах самосвідомості : монографія. Суми : Вид. будинок «Еллада», 2012. 608 с.

Використання невербальних вправ в роботі психолога : посібник / Т.С. Яценко, С.М. Авраменко, І.В. Євтушенко, І.В. Калашник. Київ : Марич, 2010. 100 с.

Вовк О. Філософські основи пізнання: мультипарадигмальність і гносеологічний плюралізм. Філологічні науки. Серія «Літературознавство». 2014. № 19. С. 21–25.

Галушко Л.Я. Психологічна корекція агресивної поведінки у ранній юності засобами мистецтва : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія». Кіровоград : Кіровоградський держ. пед. ун-т ім. В. Винниченка, 2010. 230 с.

Динаміка розвитку методології, теорії та практики глибинного пізнання. Неперервна професійна освіта: теорія і практика. 2013. Вип. 1–2. С. 129–159. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NPO_2013_1-2_22.

Кравченко О.П. Вчення про людину у філософії Георгія Кониського і Григорія Сковороди : дис. ...канд. філос. Наук : 09.00.05 «Історія філософії». Переяслав-Хмельницькийи: Переяслав-Хмельницький держ. пед. ун-т ім. Григорія Сковороди, 2006. 150 с.

Марчук С.В. Теоретичний аналіз поняття емоційного інтелекту в психології. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Психологія». 2021. Вип. 3. С. 20–23. DOI: https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2021.3.4.

Опитувальник для дослідження досвіду жінок-мігранток / автор : О.Є. Дерполюк. URL: https://shorturl.at/QCQpF.

Стельмах О.В. Психологічні особливості децентрації особистості підліткового віку. Перспективи та інновації науки. Серія «Педагогіка. Психологія. Медицина». 2022. № 4 (9). С. 448–458. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2022-4(9)-448-458.

Сучасна філософія: основні розділи, поняття, проблеми, ідеї : навчальний посібник / А.І. Бойко, О.В. Кулєшов, І.П. Гудима та ін. Черкаси : ФОП Гордієнко Є.І., 2017. 154 с.

Танцювально-психологічний тренінг : посібник / Л.М. Магур, С.Г. Харенко, С.М. Авраменко, І.В. Євтушенко. Київ : Марич, 2009. 48 с. ISBN 978-966-8479-31-1.

Філософський енциклопедичний словник / ред. кол. : В.І. Шинкарук (голова), Є.К. Бистрицький, М.О. Булатов та ін. ; наук. ред. : Л.В. Озадовська, Н.П. Поліщук ; Ін-т філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України. Київ : Абрис, 2002. 742 с. ISBN 966-531-128-Х.

Флейвелл Дж.Г. Метакогнітивні аспекти розв’язування проблем. Природа інтелекту / ред. Л.Б. Реснік. Гіллсдейл, Нью-Джерсі : Лоуренс Ерлбаум Ассошіейтс, 1976. С. 231–235.

Харенко С.Г. Психологічні особливості та корекція емоційних станів підлітків засобами активного соціально-психологічного навчання : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / наук. керівник М.П. Зажирко. Київ, 2008. 240 с.

Augustine, Saint. The Confessions of St. Augustine / пер. Е.Б. П’юзі. Project Gutenberg, 2002. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/3296.

Buchanan, Thompson. Making People Happy / T. Buchanan ; ілюст. Harrison Fisher. Project Gutenberg, 2009. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/27888.

Cognition. Oxford English Dictionary. URL: https://www.oed.com/dictionary/cognition_n?tab=factsheet&tl=true#9078506.

Kant, Immanuel. The Critique of Pure Reason / пер. J.M.D. Meiklejohn. Project Gutenberg, 2003. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/4280.

Osho. Vigyan Bhairav Tantra. Volume 4. Pune: Rebel Publishing House, 1973. 352 p.

Plato. Apology / пер. Б. Джоветт. Project Gutenberg, 1999. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/1656.

Plato. The Republic / пер. Б. Джоветт. Project Gutenberg, 1998. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/1497.

Self-Knowledge. Stanford Encyclopedia of Philosophy. URL: https://plato.stanford.edu/entries/selfknowledge/.

Social Epistemology. Stanford Encyclopedia of Philosophy. URL: https://plato.stanford.edu/entries/epistemology-social/.

The Art and Science of Dance/Movement Therapy: Life Is Dance / ed. by S. Chaiklin, H. Wengrower. 2nd ed. New York : Routledge, 2015. 396 p. ISBN 978-1-138-91033-1.

Wilson, Woodrow. On Being Human. Project Gutenberg, 2004. URL: https://www.gutenberg.org/ebooks/5068.

Yatsenko T., Halushko L., Ivashkevych E., Kulakova L. DialogueinIn-Depth Cognition of the Subject’s Psyche: Functioning of Pragmatic Referent Statements Psycholinguistics. Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav. 2022. № 31 (1). С. 187–232. https://psycholing-journal.com/index.php/journal/article/view/1256/351.

Published

2024-12-30

How to Cite

Derpoliuk , O. (2024). Cognition as a fundamental basis for the use of nonverbal methods in the psychocorrectional process with women in exile. Наукові записки. Серія: Психологія, (4), 32–43. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-5