Methodological substantiation of psycholog ical correction of deviant behaviour

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-4

Keywords:

methodology, deviant behaviour, adolescence, correction, deviant behaviour

Abstract

The analysis of scientific literary sources allows us to conclude that today the combination of knowledge of psychological science naturally leads to a broader study of the concept of “behavior”. In modern research, the structure of behavior is considered from the perspective of interrelated levels, namely, motivation, which predisposes to behavioral manifestations; emotional processes that significantly color the behavior of an individual; behavioral self-regulation; information processing through cognition; as well as external manifestations and activities. A number of scientists argue that in cases of assistance, it is important to adhere to the basic principles of behavioral correction – the most general requirements for the activities of a specialist. We believe that the implementation of the activity-based approach as the basis of the methodological principle of the unity of consciousness and activity allows us to turn to the theoretical analysis of the real life of a person, a personality. Since all of its manifestations are based on the conscious object-sensory transformation of the world around us. Hence, we believe that the correction of behavioral manifestations is considered the most appropriate and most effective form of psychological influence on a person with deviant behavior. It is relatively focused on qualitative changes in behavior and has a pronounced practical character. Behavioral psychological intervention is well combined with pharmacotherapy. Such an impact has a number of advantages, namely a fairly wide range of possibilities, visibility of results, and the relative short-term nature of the method. Emotional uncertainty and related self-regulation are often accompanied by negative emotional manifestations or emotional disorders (aggression, depression). Anxiety plays a major role in the onset and manifestation of deviant behavior. Such problems lead to difficulties with relaxation and self-regulation. The negative impact is also reflected in the regulation of voluntary activity, namely planning, evaluation, and self-control. In turn, the process of self-regulation can be disrupted due to individual characteristics, such as underdeveloped speech regulation, low reflexivity, and low self-esteem.

References

Васильєва І.Г., Лісена А.М. Людиноцентроване навчання у рамках гуманістичної психології. Психологічні проблеми розвитку особистості. С. 211–218.

Гарасимів Т.З. Природні та соціальні детермінанти формування девіантної поведінки людини: філософсько-правовий вимір : монографія. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ, 2012. 420 с.

Кобильченко В.В., Омельченко І.М. Цінності як основні складники структури особистості дошкільника. Духовно-інтелектуальне виховання і навчання молоді в ХХІ столітті. 2022. Вип. 0 (4). С. 684–687.

Нельсон-Джоунс Р. Теорія та практика консультування / переклад з англ. Київ, 2013. 464 с.

Підліток в умовах війни: психосоціальні аспекти, гендерні виміри та стратегії адаптації : монографія / Т. Щербан, Т. Ямчук, М. Долинай та ін. ; за заг. ред. д. психол. н. Т. Щербан. Мукачево : РВВ МДУ, 2024. 171 с.

Помиткіна Л.В. Психологія прийняття особистістю стратегічних життєвих рішень : монографія. Київ : Кафедра, 2013. 381 с.

Суліцький В., Швед О. Консультування в соціальній роботі : навчально-методичний посібник. Київ : Видавничий дім «Вініченко», 2023. 240 с.

Філоненко М. Комплексні концепції особистісного становлення фахівця у вітчизняній та зарубіжній психології. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка, соціальна робота». Вип. 18. С. 113–116.

Христук О.Л. Психологія девіантної поведінки : навчально-методичний посібник. Львів : ЛьвДУВС, 2014. 192 с.

Published

2024-12-30

How to Cite

Hurtovenko , N. (2024). Methodological substantiation of psycholog ical correction of deviant behaviour. Наукові записки. Серія: Психологія, (4), 26–31. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-4-4