THE MECHANISM OF PARTICIPATION AS THE LANGUAGE OF THE UNCONSCIOUS
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-3-13Keywords:
ASPP, archaisms, archaic legacy, verbum, pre-oedipal (pre-verbal) period, complicity of things, participation, prological (original) thinkingAbstract
The mechanism of participation (objectification of information through the complicity of things) remains outside the attention of psychologists. This may be due to the fact that in modern psychology academicism prevails in the research of the psyche. In-depth cognition by the method of «Active social-psychological cognition» (ASPP) creates a favorable platform for manifestations of participation, which covers both verbal and non-verbal aspects of the psyche. Participation functions in the format of pre-logical thinking, which is not sensitive to any contradictions of the mental phenomenon. In the format of thinking aspects of the psyche, the functioning of the phenomenon of participation is still not under consideration of modern psychologists. The phenomenon of participation remains for orthodox psychoanalysis. One of the significant reasons for the ignorance of the scientific and psychological community about the phenomenon of participation is explained by the fact that the researches of scientist psychologists are carried out in the format of academic psychology, in which the leading factor in the objectification of content is the word. The «word» was also leading in the Freudian system of cognition of the psyche in its subordination to the «principle of reality». Our research in the format of psychodynamic theory embraces the literal-archaic heritage of humanity, in which awareness was provided through «objectification», in particular through the combining and matching objects. It was through the complicity of things that the primitive people were informed, which is called participation. The presented work convinces the reader of the preservation of opportunities beyond verbal informing people, carried out in the form of the above-mentioned mechanism of participation, which is the leitmotif in writing this article. We tried to present a psychoanalytic view of the understanding and functional load of the participation mechanism, which is actually the language of the archaically given, inherent in the psyche of the heritage of human development.
References
Богдан Т. В. Діагностика і корекція внутрішніх суперечностей особистості засобами психодрами у процесі активного соціально-психологічного навчання : дис. … канд. психол. наук. Харків, 2012. 224 с.
Євтушенко І. В. Роль архетипної символіки у вираженні інтимних почуттів суб’єкта до близьких йому людей (на основі дослідження міфів, казок та психомалюнків) : автореф. дис. … канд. психол. наук. Київ, 2004. 20 с.
Камінська А. М. Особливості використання художніх творів у процесі глибинного пізнання психіки суб’єкта : дис. ... канд. психол. наук. Луцьк, 2016. 455 с.
Калашник І. В. Глибинно-психологічні витоки тенденції особистості до психологічної смерті: автореф. дис. … канд. психол. наук: 19.00.07. Київ, 2009. 20 с.
Панок В.Г., Острова В.Д. Психологічна служба вищогонавчального закладу (організаційно-методичні аспекти). К. :«Освіта України», 2010. 230 с.
Психоаналіз репродукцій художніх творів у підготовці психологів: Навчальний посібник / [Т. С. Яценко, В. І. Бондар, Л. Я. Галушко, А. М. Камінська, О. В. Педченко]. Дніпро-Київ, 2018. 300 с.
Сіденко Ю. О. Глибинне пізнання перинатальної символіки шляхом візуалізованої репрезентації майбутнього психолога : дис. … канд.. психол. наук. Івано-Франківськ, 2017. 508 с.
Сірик І.В. Едіпова залежність та її вплив на формування психіки суб’єкта [Текст] : дис. канд. психол. наук : спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія»/ І.В. Сірик. Київ, 2013. 224 с.
Теслюк П. В. Полівалентність змісту символіки тематичних психомалюнків (на матеріалі професійної підготовки психологів-практиків) : автореф. дис. … канд. психол. наук. Київ, 2000. 20 с
Франчук О. Ю. Діалог у глибинній корекції майбутнього психолога: дис. … канд. психол. наук. Київ, 2015. 316 с
Фрейд З. Тотем і табу. Психологія первісної культури і релігії. Харків: ФОППІО, 2019. 222 с.
Яценко Т. С. Психологічні основи активної підготовки майбутнього педагога у спілкуванні з учнями: дис. … докт. психол. Наук : спец. 19.00.07. «Педагогічна і вікова психологія». Київ, 1989. 432 с.
Яценко Т. С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання. Навч. посіб. К. : Вища школа, 2004. 679 с.
Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика. К. : Вища школа, 2006. 382 с.
Яценко Т. С. Архаїчний спадок психіки: психоаналіз феноменології проблеми. Дніпро, 2019. 283 с.
Яценко Т. С. Методологія глибинного пізнання: пралогічне і логічне мислення. Дніпро : Інновація, 2021. 323 с.
Яценко Т. С. Актуалізація пралогічного мислення в учасників глибинного пізнання. «Наукові записки. Серія: Психологія» № 1 (3)’2024, С. 178–187. URL: https://journals.cusu.in.ua/index.php/psychology/issue/view/58
Яценко Т. С. Пралогічне мислення і його функції в глибинному пізнанні психіки. «Технології розвитку інтелекту». 2024. Т. 8, No 1(35). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/649
Archaic Heritage of the Psyche: Psychoanalysis of the Phenomenon. Ottawa: Accent Graphics Communications & Publishing. Glasgow: Society for the support of publishing initiatives and scientific mobility Limited. 2021. 324 p.
Lêvy-Bruhl, Lucien (1938). Mystic experience and symbols to the primitive people. Paris: Alcan. URL: https://www.researchgate.net/publication/284309609_Levy-Bruhl's_Theory_of_Primitive_Mentality
Levin K. A Dynamic Theory of Personality. Free PDF Download Year: 2016. 305 p.