OCCUPATIONAL HEALTH OF THE PERSON IN CONDITIONS OF UNCERTAINTY AND SOCIAL CHALLENGES
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-3-3Keywords:
occupational health, uncertainty, personal ambivalence, destabilization in professional activityAbstract
This article analyzes the features of individual occupational health in the context of uncertainty and social challenges. It focuses on the psychological mechanisms involved in creating a healthy professional environment, which fosters a reflexive attitude of the pedagogue toward their own health. Occupational health in situations of uncertainty is defined as an individual’s ability to maintain and develop within the objective realities of their professional life. The article explores the phenomena of uncertainty and personal ambivalence, which are consistently present in an individual's mental state. Accordingly, the author conceptualizes occupational health as a dynamic system of semantic structures and processes that activate internal mechanisms for self-preservation in the workplace. Additionally, it is noted that "uncertainty" as a transitional state complicates the fulfillment of many essential professional needs, significantly impacting both well-being and professional satisfaction. The study identifies destabilizing factors in the organization of professional activity and their effects on individual occupational health. It was found that in war conditions, respondents faced various manifestations of destabilization in the organization of professional activities. These included a high level of chronic fatigue, further exacerbated by significant physical exhaustion resulting from prolonged stress and excessive workloads throughout the workweek. It emphasizes that resilience in coping with everyday professional stress is a crucial component of occupational health, especially under wartime conditions. In conclusion, it is emphasized that applying a resource-based approach in the organization of professional environments can serve as an effective tool for organizational psychologists. This approach will facilitate the development of managers' ability to allocate employee resources effectively and support optimal adaptation to the challenges of uncertain professional circumstances.
References
Барна О.М., Калініченко М.А. Астенічний синдром: нові виклики – новий підхід. Ліки України. 2021. Вип. 4(250). С. 25–29.
Борисюк О.М., Прохорчук Н.В. Амбівалентність особистості як психологічний феномен. Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія : Психологічні науки. 2017. Вип. 2. С. 80–91.
Вірна Ж.П. Соціальний вимір професійної невротизації. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Психологічні науки: збірник. Вип. 94. Т. 1. Чернігівський нац. пед. ун-т ім. Т.Г. Шевченка; [голов. ред. М.О. Носко; відп. ред. В.О. Дятлов]. Чернігів, 2011. С. 75–77.
Дзюба Т.М. Цінність здоров’я в цілісній структурі «health organizations». Вектори соціальної, організаційної та економічної психології [Електронне видання]: тези доп. Міжнар. наук.-практ. конф. (Київ, 25 лютого 2022 року) / за заг. ред. А. А. Мазаракі. Київ : Держ. торг.-екон. ун-т, 2022. 356 с. С. 64–70. URL: https://is.gd/ndwydI
Дідик Н.М. Взаємозв’язок психічного здоров’я і професійно значущих характеристик особистісної зрілості майбутніх психологів. Психологічні перспективи / Волин. нац. ун-т ім. Лесі Українки, Ін-т соц. та політ. психології АПН України. Луцьк: ВНУ ім. Лесі Українки, 2012. Вип. 20. С. 58–67.
Карамушка Л. М. Психічне здоров’я особистості під час війни: як його зберегти та підтримати : Метод. рекомендації. Київ: Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України, 2022. 52 с.
Мешко Г.М. Аналіз детермінант професійного здоров’я вчителя в контексті завдань педагогіки здоров’я. Педагогічний альманах. 2015. Вип. 25. С. 106–112.
Barling J., Griffiths A. A. History of occupational health psychology // In: J.C. Quick, L.E. Tetrick (Eds.). Handbook of occupational health psychology. 2nd ed. Washington, DC: APA Books, 2010. Р. 21–34.
Dziuba Tetiana The Effects of Long-term Job Stress on Educators' Professional Development. Psychology in the 21st Century: Open Minds, Sosieties et World. The 32hd International Congress of Psychology Held virtually in July 18-23. Prague. URL: https://www.icp2020.com/
Dziuba T., Karamushka L., Halushko L., Zvyagolskaya I., Karamushka T. (2021). Mental Health of Teachers in Ukrainian Educational Oganizations. WIADOMOŚCI LEKARSKIE. 2021. Vol. LXXIV, Issue 11, November, 2021. pp. 97–103. DOI: 10.36740/WLek202111117. URL: https://wiadlek.pl/wp-content/uploads/archive/2021/WLek202111117.pdf
Health promotion: evidence and experience / Ed. by K. Lucas and B. Lloyd. London: SAGE Publications, 2005. 168 р.
Hobfoll S. Conservation of resources theory: its implication for stress, health, and resilience. S. Folkman (ed.). The Oxford handbook of stress, health, and coping. N.Y.: Oxford University Press, 2011b.
Hobfoll S., Shirom A. Stress and burnout in the workplace. R. Golembiewski (ed.). Handbook of organization behavior. N.Y.: Master Dekker, 1993. P. 41–60.
Keyes C. L. M. The Exchange of Emotional Support with Age and Its Relationship with Emotional Wellbeing by Age. URL: http://ideas.repec.org/a/oup/geronb/v57y2002i6pp518-p525.html
Leka S., Houdmont J. Occupational health psychology. Chichester, UK: Wiley-Blackwell, 2010. 362 р.