PSYCHO-EDUCATION IN THE PSYCHO-REHABILITATION PROCESS OF COMBATANTS OF THE RUSSIAN- UKRAINIAN WAR: THE PSYCHO-EDUCATIONAL MODEL OF THE “MEMORY ARCHIVE”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-2-1

Keywords:

intrusion, memory, flashbacks, psychoeducation, psychoeducational model, psychorehabilitation, psychorehabilitation of combatants, explicit and implicit memory

Abstract

The article presents material that is a synthesis of theoretical understanding and empirical application of psychoeducation during the provision of psychorehabilitation services to participants in the combat operations of the russian-Ukrainian war. Psychoeducation, or psychoeducation, is a separate psychological service, the potential benefit of which is currently beginning to be revealed in the process of working with war trauma. After all, earlier the use of this type of psychological services was not sufficiently represented in psychotherapeutic processes, and in the scientific literature there is a shortage of profile studies on the role of psychoeducation in psychological practice and psychorehabilitation. Psychoeducation in the broadest sense is psychological education, the general purpose of which is to explain and convey to people the necessary information about mental health, psychological problems and their consequences for the individual. The use of psychoeducation is effective when working with post-traumatic stress disorder, adjustment disorders, acute stress reaction, etc. It is especially appropriate to use psychoeducational models as integral complexes of preprepared materials that become an effective tool in the psychologist's work, helping to increase the awareness of the recipient of psychological help about the special mechanisms of his inner life and contributing to the stabilization of the psycho-emotional state. The article focuses on informing recipients of services who have a history of intrusions in the form of flashbacks about the roots of this phenomenon, explains the mechanism of occurrence of such a phenomenon as an exciting intrusive episode (flashback). The higher mental function – memory – is considered, information is given about different types of memory, the process of processing memories is analyzed. The complex structure of memory in psychology is usually divided into four main mnemonic processes: memorization; preservation; playback; forgetting. A holistic psycho-educational model called «Archive of Memory» is proposed, which consists of three components: the theory of mental and biological processes; metaphor, which is visualized on the diagram; an example from a real case and is used when working with recipients of psycho-rehabilitation services who complain about the presence of flashbacks. It is noted that a flashback is an episode of a separate story in which a person had to face severe stress from extreme factors that directly threatened life, accompanied by the experience of strong emotions – feelings of own powerlessness and horror, which seemed to «split» from the integral sequence of events, becoming of a kind, «fragment». Such a violation of the integrity of the memory makes it impossible for the mental system to internally process this impressive experience, preventing its transition to the «Memory Archive».

References

Борисова О.О. Психореабілітація учасників бойових дій в Україні: правові засади та практичні виміри. Науковий журнал «Габітус». Випуск 49. 2023. С. 16–21. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2023.49.2.

Борисова О.О. Психоедукаційні моделі в процесі психореабілітації учасників бойових дій: поняття та функції, приклад. «Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Психологія». 2023. № 3. С. 7–12. https://doi.org/10.32782/psy-visnyk/2023.3.1.

Борисова О.О. Інтрузії у формі флешбеків як ядерний маркер посттравматичного стресового розладу в учасників бойових дій. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2023. Випуск 18. С. 10–20. https://doi.org/10.30970/PS.2023.18.2.

Гуменюк Г. Аналіз властивостей пам’яті та їх специфіки: системний підхід. Збірник наукових праць КАПН України імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. 2011. Випуск 14. С. 176–185. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2011-14.%p.

Кокун О.М., Мороз В.М., Лозінська Н.С., Пішко І.О. Психологічна профілактика психотравматизації військовослужбовців Збройних Сил України : метод. посіб. К. : НДЦ ГП ЗСУ, 2021.

Кузнєцов М.А., Заїка Є.В., Ходикіна Ю.Ю. Психологія моторної пам’яті: прикладні аспекти. Монографія. Харків: Діса Плюс, 2019. 446 с.

Мосієнко О. Психоедукація – первинний засіб в роботі з воїнами АТО. URL: http://iqholding.com.ua/articles/psikhoedukatsiya-pervinnii-zasib-vroboti-z-voinami-ato (дата звернення 02.06.2024).

Ніколаєнко С.О. Особливості психологічної допомоги учасникам військових дій при посттравматичному стресовому розладі. Світогляд Філософія-Релігія. 2014. № 7. С. 51–61.

Романчук О.І. Психотравма та спричинені нею розлади: прояви, наслідки й сучасні підходи до терапії. НЕЙРОNEWS. 2012. URL: https://i-cbt.org.ua/wp-content/uploads/2017/11/Romanchuk_PTSD.pdf.

Старков Д.Ю., Ярий В.В., Олішевський О.В. Організація стаціонарної медико-психологічної реабілітації розладів, пов’язаних з психічною травмою та стресом: науково-методичний посібник. Київ: ФОП Ямчинський О.В., 2023. 136 с.

Христук О. Техніки відновлення на етапі психологічної реабілітації учасників бойових дій. Збірник наукових праць Національної академії державної прикордонної служби України. Серія: психологічні науки. 2019. № 3 (14). С. 317–329.

Череповська Н., Дідик Н. Медіапсихологічні ресурси подолання травми війни : практичний посібник / уклад. Н. Череповська ; Національна академія педагогічних наук України, Інститут соціальної та політичної психології. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2020. 210 c. С. 89–90.

Як проводиться психоедукація з новоприбулими «холодноярцями». URL: https://armyinform.com.ua/2023/11/08/yak-provodytsya-psyhoedukacziya-z-novoprybulymy-holodnoyarczyamy/ (дата звернення 01.05.2024).

Jean-Yves Bégin, Catherine Arseneault, Jonathan Bluteau, Jocelyne Pronovost, Ph.D. Psychoeducation in Quebec: A Psychoeducational Interven-tion Method. Journal of Theories and Research in Education 7. № 1 (2012). P. 1–22.

Published

2024-09-04

How to Cite

Borisova, O. (2024). PSYCHO-EDUCATION IN THE PSYCHO-REHABILITATION PROCESS OF COMBATANTS OF THE RUSSIAN- UKRAINIAN WAR: THE PSYCHO-EDUCATIONAL MODEL OF THE “MEMORY ARCHIVE”. Наукові записки. Серія: Психологія, (2), 9–16. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-2-1