HOLISTIC APPROACH OF SUPPORTING THE IMPLEMENTATION OF TECHNOLOGIES “FORMATION OF PSYCHOLOGICAL READINESS FOR INNOVATIVE ACTIVITY” AND “COMPETENCE OF INDIVIDUAL COMPETITIVENESS IN RAPIDLY CHANGING CONDITIONS” AS THE BASIS OF PROFESSIONAL AND PERSONAL DEVEL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-23

Keywords:

innovativeness, innovative activity, formation of psychological readiness for innovative activity, formation of psychological competences of individual competitiveness, reflexive and innovative training, coaching

Abstract

The publication presents the results of the research “Formation of psychological readiness for innovative activity” and “Formation of psychological competences of individual competitiveness in rapidly changing conditions”. The general content and results of the implementation of two “psychological and organizational technologies” are presented: “Technology № 1” – “Technology of forming psychological readiness for innovative activity” (author V. Chudakova, 2008–2016), consisting of 2 parts (4 models): 1.1. Model of expertise and correction of the organizational and innovative environment of organizations (external conditions); 1.2. Model of expertise and correction of internal psychological readiness of personnel for innovative activities (internal conditions); “Technology № 2” – “Psychological-organizational technology for the formation of psychological competencies of individual competitiveness in the conditions of innovative activities of organizations” (author V. Chudakova, 2016–2024), consisting of 2 models: 2.1. Model of examination of psychological competences of individual competitiveness; 2.2. Corrective model of reflective and innovative training, coaching “Modern psychotechnologies of formation of psychological competences of individual competitiveness”. The history of the creation and the results of the research of the “integral indicator of innovativeness” are revealed, according to the method – Express diagnosis of the “innovativeness” of the individual” (author V. Chudakova, 2016) (the level of innovativeness (positive, zero, negative) and the trend of innovativeness (theoretical-intellectual, emotional-practical)) 1 677 respondents participated in its validation.

References

Чудакова В. Досвід впровадження і зміст програми «Технології та інтегративний інструментарій формування компетентностей конкурентоспроможності особистості в умовах інноваційної діяльності» у рамках міжнародного стажування і міжнародної літньої школи «Узбекистан – Україна 2023» В. Чудакової (у форматі фотовернісажу). Освіта та розвиток обдарованої особистості : щоквартальний науково-методичний журнал. Київ : ІОД, 2023. № 3 (90). С. 83–100. DOI: 10.32405/2309-3935-2023-3(90)-83-100.

Чудакова В. Інтегративний інструментарій «гуманітарної експертизи і корекції» реалізації «технології формування психологічної готовності до інноваційної діяльності – основи розвитку компетентностей конкурентоспроможності особистості в умовах цифрової і STEM-освіти». Humanistic expertise as a strategy for the development of the culture of the future : Scientific monograph. Riga, Latvia : Baltia Publishing, 2022. 348 p. P. 271–330. DOI: 10.30525/978-9934-26-262-3-15.

Чудакова В. Науково-методичне забезпечення і особливості реалізації «психолого-організаційної технології формування компетентностей конкурентоспроможності особистості в умовах інноваційної діяльності організацій». Теоретичні і прикладні проблеми психології та соціальної роботи : збірник наукових праць Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля. Сєвєродонецьк : Вид-во СНУ ім. В. Даля, 2021. № 3 (56). Т. 2. 422 с. С. 311–326. DOI: 10.33216/2219-2654-2021-56-3-2-311-325.

Чудакова В. Психологічні складові формування компетентностей конкурентоспроможної особистості в умовах інноваційної діяльності: експертиза і корекція. Психологічні виміри особистісної взаємодії cуб’єктів освітнього простору : збірник матеріалів наукових доповідей, м. Київ, 4 листопада 2021 р. Київ : Інст. псх ім Г.С. Костюка НАПН України, 2021. 156 с. С. 130–137. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728505.

Чудакова В. Реалізація компетентнісно орієнтованого навчання : навчальна програма. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2021. 25 с. URL: https://undip.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/21-29-CHudakova.pdf.

Чудакова В. Формування психологічної готовності персоналу освітніх організацій до інноваційної діяльності : дис. ... канд. психол. наук : 19.00.10 Київ : Ін-т психол. імені Г.С. Костюка НАПН України, 2016. 474 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/166005/3/ЧудаковаВП%20(1).pdf.

Features of the implementation of technologies and training programs for expert-trainers: “formation of the psychological readiness of the individual for innovative activity” and “development of the psychological competence of the competitiveness of the individual”, using digital and STEM methods / V. Chudakova et al. Психологія особистості та соціальної ідентичності: вітчизняний та зарубіжний досвід : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції лабораторії методології і теорії психології Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України / відп. ред. В. Зливков. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України. 2022. C. 82–86. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733132.

Published

2024-04-25

How to Cite

Chudakova, V. (2024). HOLISTIC APPROACH OF SUPPORTING THE IMPLEMENTATION OF TECHNOLOGIES “FORMATION OF PSYCHOLOGICAL READINESS FOR INNOVATIVE ACTIVITY” AND “COMPETENCE OF INDIVIDUAL COMPETITIVENESS IN RAPIDLY CHANGING CONDITIONS” AS THE BASIS OF PROFESSIONAL AND PERSONAL DEVEL. Наукові записки. Серія: Психологія, (1), 168–177. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-23