VIOLATIONS IN THE CHILD-PARENT RELATIONSHIP SYSTEM AS A FACTOR IN THE FORMATION OF HELPLESSNESS IN CHILDREN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-8

Keywords:

learned helplessness, primary school student, parenting style, parental attitude, child-parent relations

Abstract

For many years, the problem of child-parent relations, the family and its influence on the child’s personality has remained unchanged. The family, as the first institution of socialisation, influences the formation and modification of social attitudes, as well as the choice of adaptive behaviour strategies. The family lays down the life scenario on the basis of which a person acts in society, and the problems that arise in it are primarily in child-parent relations. However, the realities of our time directly affect the family, reduce its educational potential, directly or indirectly contribute to the formation of various personality deformations in children; often children with good potential are inactive, unwilling or unable to cope with real life difficulties, and lose faith in success – this phenomenon is known in psychology as learned helplessness. Helplessness is formed in ontogeny under the influence of various factors. The most important of these are disorders in the system of family relationships: unfavorable psychological climate in the family, family neglect, various types of improper family upbringing and parenting styles. The main diagnostic method of the study was testing. In order to diagnose the dominant tendencies of attitudes towards the child and family upbringing styles, the “Parental Attitude Test” and the “Family Upbringing Strategies” methodology were used. To determine the predominant emotional states of schoolchildren, which are components of the helplessness symptom complex, the “Self-assessment of emotional states” methodology was used. Based on the results of the empirical study, it can be concluded that the highest rates of anxiety, fatigue, depression and helplessness are inherent in children from families with authoritarian, indifferent and clearly undefined parenting styles. The attitude towards children in such families is characterised by emotional rejection, lack of support, unpredictability of parents’ reactions to the child’s behaviour, and excessive control.

References

Берегова Н., Федорчук П. Вплив сімейного виховання на формування особистості дитини. Вісник Львівського університету. Серія «Психологічні науки». 2020. Вип. 6. С. 10–15.

Дудник О. Безпорадність у структурі я-концепції особистості : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. Луцьк, 2020. 23 с.

Демчук О. Вплив системи виховання на формування набутої безпорадності в дітей молодшого шкільного віку. Людина і сучасне суспільство: проблеми педагогіки та психології : збірник тез наукових робіт учасників Міжнародної науково-практичної конференції. Львів : Львівська пед. спільнота, 2013. С. 14–18.

Дучимінська Т. Психологічна діагностика особистісної безпорадності. Психологія: реальність і перспективи. 2016. Вип. 6. С. 52–56.

Курпіта О., Періг І. Вплив стилю сімейного виховання на особистісний розвиток молодшого школяра. Актуальні завдання сучасних технологій : матеріали VІІІ Міжнародної науково-технічної конференції молодих учених та студентів, м. Тернопіль, 27–28 листопада 2019 р. С. 143–153.

Родинно-сімейна енциклопедія : навчально-методичний посібник / Ф. Арват та ін. ; за заг. ред. Ф. Арвата, Є. Коваленко. Київ : Богдана, 1996. 439 с.

Сидоренко Н. Особливості сімейного виховання дошкільників. Актуальні проблеми та перспективи розвитку сучасної педагогічної освіти : науково-методичний збірник матеріалів Днів науки. Лисичанськ, 2015. С. 249–254.

Федоришин Г. Психологічні проблеми сімейного виховання. Івано-Франківськ : Місто НВ, 2013. 219 с.

Фінчем Френк. Витоки дитячої безпорадності та моделей досягнення майстерності в сім’ї. URL: https://www.academia.edu/2870225/ Origins_of_childrens_helpless_and_mastery_achievement_patterns_in_the_family.

Seligman Martin E.P. Learned Optimism: How to Change Your Mind and Your Life. New York : Knopf, 1991. ISBN 0-671-01911-2.

Seligman Martin E.P. The Optimistic Child: Proven Program to Safeguard Children from Depression & Build Lifelong Resilience. New York : Houghton Mifflin, 1996. ISBN 0-06-097709-4.

Published

2024-04-25

How to Cite

Dudnyk, O. (2024). VIOLATIONS IN THE CHILD-PARENT RELATIONSHIP SYSTEM AS A FACTOR IN THE FORMATION OF HELPLESSNESS IN CHILDREN. Наукові записки. Серія: Психологія, (1), 60–67. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-8