PSYCHODYNAMIC APPROACH TO IN-DEPTH COGNITION OF THE PSYCHE USING PSYCHODRAWINGS
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2024-1-5Keywords:
active social and psychological cognition (ASPC), visualization, deep cognition, mechanism of participation, principle of reality, psychodrawingAbstract
The article states the fact that the use of visualised self-presentation of the psyche (with its thematic differentiation) in the process of functioning of ASPC groups actualises the effectiveness of pratological thinking. The above is manifested not only in the fact that each person (without exception) easily visualises the psyche through the prism of thematic psycho-drawings, as well as arranges their sequence for psychoanalysis. The article argues that such an ordering is subordinate to the mechanism of participation. Practice shows that it makes no difference whether the drawings are selected from existing ones or drawn by oneself. Each person is able to perfectly arrange the sequence of psycho-drawings for their analysis (to rank them according to their psychological significance). The respondent visualises the psyche according to the subject of the psycho-drawings. The content of the article proves the effectiveness of deep cognition of the psyche in terms of its thematic visualisation. The article presents an updated version of the “Model of the Internal Dynamics of the Psyche” with the addition of the “Super-Id” category. The latter is a significant discovery in the format of understanding the essence of the psychodynamic paradigm, which touches upon the pattern of deviations from the reality of the earthly world in psycho-drawings. The article proves the activity of influence on the psyche in the pre-edipal period of mental development, beyond the subordination to the “principle of reality”. The article provides relevant empirical material that proves the impact on the psyche of a modern person of an archaic heritage that is not subject to the “principle of reality”. The empirical background of the article proves the fact that the visualised self-presentation of the participants of the ASPC group is an extremely necessary prerequisite for deep knowledge of the psyche.
References
Галузевий стандарт вищої освіти (розроблений під керівництвом Т. Яценко). Напрям підготовки: 0101 «Педагогічна освіта». Спеціальність: 6.010100 «Практична психологія». Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр. Київ, 2005. 325 с.
Сіденко Ю. Глибинне пізнання перинатальної символіки шляхом візуалізованої репрезентації майбутнього психолога : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Івано-Франківськ, 2017. 508 с.
Сірик І. Едіпова залежність та її вплив на формування психіки суб’єкта : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2013. 224 с.
Шерозія А. Діалектика, принцип додатковості і проблема пізнання психологічної цілісності: до некласичної орієнтованої стратегії наукового експерименту у психології. Несвідоме : у 4 т. Тбілісі, 1978. Т. 3. С. 751–788.
Яценко Т. Психологічні основи активної підготовки майбутнього педагога у спілкуванні з учнями : дис. … докт. психол. наук : 19.00.07. Київ, 1989. 432 с.
Яценко Т. Архаїчний спадок психіки: психоаналіз феноменології проблеми. Дніпро, 2019. 283 с.
Яценко Т. Методологія глибинного пізнання: пралогічне і логічне мислення / за заг. ред. Т. Яценко. Дніпро : Інновація, 2021. 323 с.
Теоретико-практичні проблеми глибинного пізнання психіки суб’єкта в її пралогічно-візуалізованих виявах / Т. Яценко та ін. Технології розвитку інтелекту. 2022. Vol. 6. № 2 (32). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/download/607/182.
Особливості пізнання пралогічного мислення у процесі психоаналізу візуальних презентантів психіки суб’єкта / Т. Яценко та ін. Психологія і суспільство. 2022. № 2. С. 113–134. URL: http://pis.wunu.edu.ua/index.php/uapis/article/view/1180.
Діалог у глибинному пізнанні психіки суб’єкта / Т. Яценко та ін. Технології розвитку інтелекту. 2023. Т. 7. № 2 (34). URL: https://psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/article/view/634/211.
Lêvy-Bruhl Lucien Mystic experience and symbols to the primitive people. Paris : Alcan, 1938. URL: https://www.researchgate.net/publication/284309609_Levy-Bruhl’s_Theory_of_Primitive_Mentality [in French].
Dialogue in In-Depth Cognition of the Subject’s Psyche: Functioning of Pragmatic / T. Yatsenko et al. Referent Statements. Psycholinguistics. Переяслав : ФОП Я.М. Домбровська, 2022. Вип. 31 (1). С. 187–232. URL: https://psycholing-journal.com/index.php/journal/article/view/1256/351.






