THE APPLICATION OF THE COMPLEX OF THEMATIC PSYCHO-PICTURES AS A METHOD OF PSYCHOCORRECTION OF THE PERSONALITY OF CHILDREN OF YOUNGER SCHOOL AGE IN THE CONDITIONS OF MARITAL STATE IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2023-2-1Keywords:
active socio-psychological cognition, psychocorrection, psycho-drawing, psychological accompaniment, psychoemotional states of children, archetypal symbolism, adaptation, junior high school studentAbstract
The scientific article is devoted to learning about the personality of a child of primary school age in the conditions of war in Ukraine. An analysis of the impact of martial law on the child's mental health and psychosocial adaptation was made. Peculiarities of learning about the psyche of a junior high school student through the use of a complex of psycho-drawings are considered. The theoretical aspects of psycho-drawing and the practical possibilities of its use for psychological support and correction of the mental state of children in the conditions of war are considered. The article analyzes the psychological aspects of using psycho-drawing as a means of releasing destructive emotions, thoughts and experiences of a child in a stressful environment. Emphasis is placed on the importance of an individual approach to each child when applying the method of psychocorrection presented in the publication, taking into account the unique needs and characteristics of the subject. The effectiveness of the use of psycho-drawing in combination with other methods of psychological assistance to children in the conditions of martial law was analyzed. Techniques and approaches to psycho-drawing sessions are characterized, taking into account the specific needs and mental state of each child. The possibilities of combining this method with relaxation techniques, group therapy and other approaches to achieve complex psychological recovery are indicated. It is emphasized that the psycho-drawing can become an important tool in the psychosocial rehabilitation of children who have experienced traumatic events as a result of martial law. It has been proven that the leading method of helping children in war conditions is active social-psychological cognition (ASPP), which is based on the spontaneity and ease of the subject's behavior under the conditions of the objectification of mental content in thematic psycho-drawings. A fragment of the empirical material of the respondent's knowledge is presented, which reflects the specifics of the use of psycho-drawing in working with children. The research is aimed at identifying the possibilities of using psycho-drawing as a tool for restoring the psychological stability of children during the war. The results of the study proved that the use of a complex of thematic psycho-drawings contributes to the improvement of the child's mental state and helps him to adapt more effectively to stressful situations arising in the conditions of martial law. The article considers the importance and prospects of using the method of active socio-psychological cognition as an effective means of psychocorrection of a child's personality during martial law, focusing on the method of psycho-drawing and its significance for the mental health and social adaptation of children in extreme and stressful conditions of life.
References
Амурова Я. Глибинне пізнання архетипної символіки в малюнках тату. Наукова школа академіка НАПН України Тамари Яценко. Дніпро. 2019. 350 с. С. 168–173.
Вознюк О., Романенко Є. Психоаналітичні методи корекції негативних психоемоційних станів у школярів. Психолог. 2007. №5. С. 28–14.
Галушко Л. Я. Можливості процесуальної діагностики в єдності з психокорекцією у мотиваційно-глибинному пізнанні. Цілісний підхід у психології особистості: особливості теорії та практики. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції. Кропивницький: ФОП Піскова М. А., 2021. С. 57-60.
Зливков В., Лукомська С., Євдокимова Н., Ліпінська С. Діти і війна: монографія. Київ-Ніжин : Видавець ПП Лисенко М. М., 2023. 221 с.
Консультування в системі психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій / авт. кол.; заг. ред. В. Г. Панок, І. І. Ткачук. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2019. 144 с.
Психоаналіз репродукцій художніх творів у підготовці психологів: Навчальний посібник / [Т. С. Яценко, В. І. Бондар, Л. Я. Галушко, А. М. Камінська, О. В. Педченко]. Дніпро, Київ, 2018. 300 с.
Яценко Т. С. Теорія і практика групової психокорекції: Активне соціально-психологічне навчання: навч. посіб. Київ : Вища школа, 2004. 679 с.
Яценко Т. С., Галушко Л. Я, Степашко В О. Опредметнені засоби репрезентації психіки суб’єкта – передумова глибинного пізнання. Теорія і практика сучасної психології : збірник наукових праць. 2018. №2. С. 47 – 56.
Yatsenko T. The relationship of conscious and unconscious: psychodynamic approach. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. 2018. № 26 (2). С. 335–353.
Yatsenko Tamara, Halushko Lyubov, Ivashkevych Ernest & Kulakova Larysa. Dialogue in In-Depth Cognition of the Subject’s Psyche: Functioning of Pragmatic Referent Statements Psycholinguistics (2022). Hryhorii Skovoroda University in Pereiaslav. 31(1). С.187–232.