ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЇ ТВОРЧОЇ АКТИВНОСТІ СТУДЕНТІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗВО

Автор(и)

  • Ярослава Зіновіївна Василькевич Університет Григорія Сковороди в Переяславі https://orcid.org/0000-0002-5946-3005
  • Микола Сергійович Рик Університет Григорія Сковороди в Переяславі https://orcid.org/0000-0002-6813-5628
  • Оксана Михайлівна Кікінежді Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка https://orcid.org/0000-0002-9240-279X

Ключові слова:

креативність, мотивація творчої активності, внутрішня і зовнішня мотивація, пізнавальна потреба, прагнення до самоствердження

Анотація

У статті подано теоретичне обґрунтування та емпіричне дослідження особливостей мотивації творчої активності студентів у системі професійної підготовки в умовах реформування вищої освіти. Проведено соціально-філософський і психолого-педагогічний аналіз проблеми розвитку творчої активності особистості. Отримано результати щодо мотиваційного профілю та структури провідних мотивів творчості. В ієрархії мотивів творчої активності студентів переважає внутрішня мотивація над зовнішньою. Найбільше значення у спонуканні до творчої активності мають прагнення до самоствердження і пізнавальна потреба. Прагнення до самоствердження (особливо у формі прагнення до досконалості) підвищується разом із ростом професійності креативної особистості. Результати дослідження показали, що провідною мотивацією творчості є особиста мотивація незалежного характеру (мотивація розвитку). Менш значущою для ефективної творчої активності виявилась зовнішньо спрямована інструментальна мотивація, яка сприяє задоволенню таких потреб, як слава, успіх і матеріальні блага, які дозволяють творчим шляхом водночас самовиразитися і отримати визнання з боку інших, імпонувати іншим, самопрезентуватися. Розглянуто особливості розвитку мотивації творчої активності студентства як важливої інтегральної характеристики професіоналізму майбутніх фахівців в умовах професійного навчання. Зроблено висновки, що для підтримки внутрішньої мотивації, яка сприяє творчій активності, надзвичайно важливим є надання можливості вибору та самостійності, зменшення контролю, надання інформації, необхідної для ухвалення рішення та виконання завдання. Важливою умовою прояву внутрішньої мотивації є підтримка автономії, тобто прагнення суб’єкта діяльності почувати себе її ініціатором.

Посилання

Батлер-Боудон Т. «Креативність». М. Чиксентміхаї. Психологія. 50 видатних книг. Ваш путівник найважливішими роботами про мозок, особистість і людську природу / пер. з англ. Т. Микитюк. Київ : Форс Україна, 2024. С. 310–318.

Брабандер Л. де, Айні А. Думай поза шаблонами: інноваційна парадигма креативності в бізнесі / пер. з англ. Т. Семигіної. Київ : Форс України, 2017. 368 с.

Гріффітс К., Кості М. Посібник із креативного мислення / пер. з англ. У. Курганової. Харків : Ранок ; Фабула, 2020. 288 с.

Міхалко М. 21 спосіб мислити креативно / пер. з англ. Т. Бойка. Харків : Книжковий клуб, 2019. 400 с.

Млодінов Л. Гнучкість. Пластичне мислення в епоху змін / пер. з англ. М. Гоцацюка. Київ : Вид. група «КМ-БУКС», 2019. 272 с.

Психологічне дослідження творчого потенціалу особистості : монографія / наук. кер. В. Моляко. Київ : Педагогічна думка, 2008. 208 с.

Роменець В. Психологія творчості. Київ : Либідь, 2001. 288 с.

Теорія і практика дослідження взаємодії суб’єктів освітнього простору в парадигмі генетичної психології : монографія / кол. авт. ; за науковою редакцією С. Максименка. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023. 225 с.

Ткаченко О. Принципи і категорії психології. Київ : Вища школа, 1979. 200 с.

Amabile T. M. Creativity killers. Industry week. 1995. January 23. P. 63–82.

Amabile T.M. The social psychology of creativity: A componential conceptualization. Journal of personality and social psychology. 1983. Vol. 45. P. 357–376.

De Bono E. De Bono`s thinking course (revised & updated) by Edward de Bono. London : BBC Books, 2004. 338 p.

Lubart T., Mouchiroud C., Tordjman S., Zenasni F. Psychologie de la creativite. Paris : Armand Colin/VUEF, 2003.

Pufal-Struzik I. Kreatywność jako istotny składnik kompetencji studentów. Edukacja Humanistyczna. 2018. № 1. S. 87–97.

Sternberg R.J. Handbook of creativity. New York : Cambridge University Press, 1999.

Torrance E.P. Guiding creative talent. Englewood Cliffs, New Jersey : Prentice Hall, 1962. P. 120.

Vasylkevych Ya., Kikinezhdi O. et al. Creativity as a Resource of Adaptation in a Politically and Economically Unstable Environment. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment. 2020. Vol. 8. № 4. P. 710–718. https://doi.org/10.6000/2292-2598.2020.08.04.14

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-03

Як цитувати

Василькевич, Я. З., Рик, М. С., & Кікінежді, О. М. (2025). ОСОБЛИВОСТІ МОТИВАЦІЇ ТВОРЧОЇ АКТИВНОСТІ СТУДЕНТІВ У СИСТЕМІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ЗВО. Наукові записки. Серія: Психологія, (3), 22–28. вилучено із https://journals.cusu.in.ua/index.php/psychology/article/view/906