ОСОБЛИВОСТІ ПІЗНАННЯ ПСИХІКИ У ЇЇ ГЛИБИННІЙ СУТНОСТІ

Автор(и)

  • Тамара Семенівна Яценко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-1996-661X
  • Любов Ярославівна Галушко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-6323-5307

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-26

Ключові слова:

активне соціально-психологічне пізнання (АСПП), архаїчний спадок, глибинне пізнання, тематичні психомалюнки, принцип реальності, засоби опредметнення психіки, тематично-малюнкова самопрезентація

Анотація

Стаття презентує метод АСПП в його можливостях об’єктивування впливу архаїчного спадку людства на психіку сучасної людини. Дослідження, відповідно до теми статті, спирається на функціональну оптимальність групового методу «Активне соціально-психологічне пізнання психіки», започаткованого Т. С. Яценко ще у вісімдесятих роках і який успішно розвивається в Україні вже півстоліття. Зміст статті розкриває провідні положення психодинамічної парадигми Т. С. Яценко, ґрунтується на науково- дослідних працях, зокрема захищених дисертаціях сорока дев’яти її учнів. Психоаналітичний підхід до розуміння феномену психіки, якого ми дотримуємось, як і незмінно вивчаємо та вдосконалюємо, засвідчує результативність саме групової форми глибинного пізнання психіки, включно з архаїчним спадком.Метод АСПП відзначається спроможністю каталізації проявів архаїчного спадку людства у сферу спостереження. За вказаних умов, посилюється значущість тематичних малюнків завдяки створеній нами емпіричній платформі завдяки тематичній візуалізації. Наголошується, що опредметнення психіки таким чином сприяє її адекватному пізнанню. Вказане пробуджує увагу до нової, візуалізованої форми інформування змісту психіки за умови уникнення обмеженості словом. Доведено ефективність застосування тематичних психомалюнків у груповій практиці активного-соціально-психологічного пізнання (АСПП) для пізнання психіки суб’єкта. Аргументовано, що через психомалюнки проявляється довербальний період становлення психіки людства. Обґрунтовано спроможність методу АСПП сутнісно підвищувати кваліфікацію психологів, через власне проходження психокорекційної практики у групах АСПП.

Посилання

Андрущенко В. П., Яценко Т. С. Філософсько-психологічний формат розуміння сутності психіки в її цілісності. В колективній монографії «Теоретичні і технологічні засади професійної підготовки здобувача вищої освіти» Київ, 2023. С. 11–77.

Галузевий стандарт вищої освіти (розроблений під керівництвом Т. Яценко). Напрям підготовки: 0101 Педагогічна освіта. Спеціальність: 6.010100 Практична психологія. Освітньо-кваліфікаційний рівень: бакалавр. Київ, 2005. 325 с.

Максименко С. Д. Психологічне учіння людини: генетико-моделюючий підхід, Київ. 2013. 590 с.

Панок В. Т. Організація та науково-методичне забезпечення діяльності психологічної служби і ПМПК. Київ. 2014. 259 с.

Сіденко Ю. О. Глибинне пізнання перинатальної символіки шляхом візуалізованої репрезентації майбутнього психолога. Івано-Франківськ. 2017. 508 с.

Фрейд З. Вступ до психоаналізу / пер. з нім. П. Таращука. Харків : Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2015. 480 с.

Яценко Т. С. Феномен партиципації як мова несвідомого. Наукові записки. Серія: Психологія. 2025. Вип. 1 (7). С. 182–213. DOI https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-1-24.

Яценко Т. С. Архаїчний спадок психіки: психоаналіз феноменології проблеми. Дніпро, 2019. 283 с.

Яценко Т. С. Від тестового до психоаналітичного розуміння психомалюнку. Зб.: Педагогіка і психологія. 1995. № 2. С. 11–23.

Яценко Т. С. Інтеграція та дезінтеграція як механізми психокорекції. Педагогіка і психологія. 1996. №1. С. 3– 9.

Яценко Т. С. Основи глибинної психокорекції: феноменологія, теорія і практика. К. : Вища школа, 2006. 382 с.

Яценко Т. С. Передумови психокорекційної роботи у процесі активного соціально-психологічного навчання педагога. Чернівці, 1993. С. 15–25.

Яценко Т. С. Проблема вербалізації та пізнання системних характеристик несвідомого змісту психіки суб’єкта. Провідна освіта: Педагогіка і психологія. Польсько-Український журнал. Ченстохова. Київ. 1999. № 4. С. 391–402.

Lêvy-Bruhl Lucien. Mentalité primitive. Paris. 1922. URL: https://coollib.cc/b/367825/read.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-09-30

Як цитувати

Яценко, Т. С., & Галушко, Л. Я. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ПІЗНАННЯ ПСИХІКИ У ЇЇ ГЛИБИННІЙ СУТНОСТІ. Наукові записки. Серія: Психологія, (2), 183–190. https://doi.org/10.32782/cusu-psy-2025-2-26